Gemeente Schouwen-Duiveland
Publicatiedatum: 18 september 2007
Datum laatst gewijzigd: 18 september 2007
- PERSBERICHT -
Datum
vrijdag 14 september 2007
wethouder A.M. Verseput, tel: 0111 452 376 / 452 100
SCHOUWEN-DUIVELANDERS KUNNEN VOORTAAN DOCUMENTEN VIA HUN COMPUTER BESTELLEN
Thuis vanachter je computer een officieel bewijs bij de gemeente
aanvragen, zonder dat je daarvoor naar het gemeentehuis moet. Dat is
met ingang van maandag 1 oktober mogelijk voor een aantal documenten.
De aanvrager moet hiervoor wel een persoonlijke DigiD-registratie
hebben. Wethouder A.M. Verseput neemt deze nieuwe vorm van
dienstverlening maandag 1 oktober om 13.30 uur in gebruik door als
eerste een document digitaal aan te vragen. Dit doet hij in de hal van
het gemeentehuis in Zierikzee.
Schouwen-Duivelanders met een computer èn een persoonlijke
DigiD-registratie kunnen vanaf maandag 1 oktober bij de gemeente een
aantal documenten via www.schouwen-duiveland.nl bestellen, zonder dat
ze daarvoor naar het gemeentehuis moeten. Dat betekent dat ze hun
bestelling kunnen doen op het moment dat het hun uitkomt!
Voorlopig is ditiaalbestellen alleen nog mogelijk voor:
* Uittreksel gemeentelijke basisadministratie.
* Gezinsuittreksel gemeentelijke basisadministratie.
* Bewijs van in leven zijn (attestatie de vitae).
* Bewijs van Nederlanderschap.
* Melding van verhuizing binnen de gemeente.
Dit is nog maar het begin, want het aantal documenten dat
Schouwen-Duivelanders digitaal kunnen bestellen, wordt geleidelijk
uitgebreid. Deze digitale dienstverlening beperkt zich niet alleen tot
het aanvragen. Via Visa./Mastercard of Ideal kan men ook gelijk via de
computer betalen. Na ontvangst van de betaling krijgt de aanvrager het
document thuisgezonden. Ook daarvoor hoeft hij niet naar het
gemeentehuis te komen.
Wie een document vanachter zijn computer heeft besteld kan via
schouwen-duiveland.nl en met zijn Digid-registratie inloggen op zijn
persoonlijke pagina en zien of zijn aanvraag al is afgehandeld.
Thuis vanachter de computer (en met een DigiD registratie) een
document aanvragen en betalen biedt veel voordelen. De aanvrager kan
op een tijdstip dat hem het beste uitkomt zijn bestelling doen.
Digitaal aanvragen en betalen biedt bovendien nog een ander voordeel:
de klant heeft geen hinder van eventuele piekdrukte aan de balie!
Wie digitaal wil bestellen heeft daarvoor een DigiD-registratie nodig.
DigiD staat voor Digitale Identificatie en is vergelijkbaar met het
sofi-nummer dat iedere Nederlander heeft. Met zo'n DigiD-registratie
kan iemand met één inlogcode thuis via de computer verschillende
overheidszaken regelen. Wie gebruik wil maken van deze DigiD
registratie kan dit aanvragen via www.DigiD.nl