WNF start nieuwe campagne met geactualiseerde VISwijzer
30/09/2007 13:28
Stichting Wereld Natuur Fonds Nederland
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft vandaag 30 september op de openluchttentoonstelling Planet Ocean in Amsterdam de nieuwe, geactualiseerde VISwijzer officieel aangeboden aan minister Gerda Verburg van LNV. Hiermee is het startsein gegeven voor de tweede fase van de bewustwordingscampagne 'Kies voor een levende zee'. Met de campagne wil het WNF aandacht vragen voor de problemen van overbevissing en bijvangst. Maar tegelijkertijd ook laten zien dat consumenten door gebruik van de VISwijzer zelf een concrete bijdrage kunnen leveren aan herstel van de wereldzeeën. De WNF-campagne richt zich in deze tweede fase in het bijzonder op supermarkten, viswinkels en restaurants.
De VISwijzer is een handig kaartje waarop in een groene ('prima keuze'), oranje ('tweede keuze') en rode kolom ('liever niet eten') staat aangegeven welke vis je verantwoord kunt kopen en eten, en welke liever niet. De VISwijzer is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Stichting De Noordzee. Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de VISwijzer 2006 zijn:
- Mul en poon uit de Noordzee en Zeeuwse mosselen, zijn van groen naar oranje gegaan
- Wijting uit de Noordzee en geelvintonijn zijn van oranje naar rood gegaan.
- Er zijn vier vissen met MSC-keurmerk (Marine Stewardship Council) bijgekomen, waaronder Noordzee-haring.
- Slechts één vis (octopus) is opgeschoven van rood naar oranje.
Nog altijd staat een aantal in Nederland zeer populaire vissoorten in het rood, onder andere: paling, schol, heilbot, kabeljauw uit de Noordzee, zeewolf en red snapper. Dit betekent: kies een alternatief, omdat het bestand overbevist is of omdat er veel bijvangst of bodemschade is. Ook tong staat in de rode kolom, met uitzondering van - en dat is nieuw! - tong die wordt gevangen bij Hastings (Engeland). Op dit bestand wordt verantwoord gevist en daarom is het MSC-keurmerk verstrekt.
De nieuwe VISwijzer is vandaag ook aangeboden aan Peter van de Laar, voorzitter van het Verbond Nederlandse Visdetailhandel en tevens eigenaar van een viswinkel in Nijmegen, en aan chef-kok Robert Kranenborg van restaurant Le Cirque te Scheveningen.
Algemeen directeur Johan van de Gronden van het WNF: "Vorig jaar was ons doel om de vraag naar duurzame vis aan te jagen, nu is ons streven om ook meer aanbod te krijgen. Ik ben blij met de belangstelling bij de visdetailhandel om met WNF en Stichting de Noordzee mee te doen. Daarmee geven we duurzaam vissende vissers een steun in de rug. Je kunt wel blijven doorgaan met verkopen van vis uit de rode kolom, maar die is straks gewoon op. Willen we ook in de toekomst van een lekker visje blijven genieten, dan moeten we gezamenlijk een meer verantwoorde keuze maken".
De VISwijzer 2007 wordt in een oplage van 2,5 miljoen verspreid via diverse kanalen. Ook komt de SMS VISwijzer weer beschikbaar met de laatste, actuele informatie. Wilt u de VISwijzer downloaden, ga dan naar www.wnf.nl/viswijzer . Voor vissoorten die niet op de VISwijzer vermeld staan, meer inhoudelijke informatie en de beoordelingsmethode, ga naar www.goedevis.nl . Op deze site staan ook alle winkels die gespecialiseerd zijn in de verkoop van duurzame vis en worden alternatieven gegeven voor de rode soorten.
Het WNF is vandaag ook een samenwerking met supermarktketen Albert Heijn gestart. Albert Heijn en WNF gaan zich gezamenlijk inspannen voor het verduurzamen van het visaanbod in de winkels van Albert Heijn.
http://www.wnf.nl/viswijzer