Leren met dyslexie
DEVENTER, 20070910 -- Hoe leren mensen met dyslexie? Dat was de onderzoeksvraag die Léon Biezeman, zelf dyslectisch, stelde. Dat hij lang niet de enige is die een antwoord wil op deze vraag, bleek al snel toen honderden mensen met dyslexie reageerden op zijn oproep om mee te doen aan het onderzoek en hun leerervaringen met hem deelden via een enquête.
Op 30 september 2007 presenteert Biezeman zijn bevindingen tijdens een middagsymposium in de Deventer Schouwburg. Het onderzoek, en de twee boeken die hij hierover schreef, bieden nieuwe inzichten betreffende `leren met dyslexie' waarmee vele mensen te maken hebben. Deze nieuwe inzichten zullen hen kunnen helpen om verder te komen.
Deze nieuwe inzichten zullen hen kunnen helpen om verder te komen.
Eerder al heeft Biezeman de autobiografie Ruimte voor dyslexie (Haarlem, De Toorts) geschreven. Het mede daardoor groeiende inzicht in zijn manier van leren prikkelde zijn nieuwsgierigheid. Leren alle mensen met dyslexie op dezelfde manier?
Terwijl de wetenschap zich voornamelijk richt op wat er mis gaat bij mensen met dyslexie, wil Biezeman juist weten wat goed gaat. Door deze andere benadering wil hij tot nieuwe inzichten komen. Immers, als je weet wat goed gaat en dat versterkt, kun je als dyslectisch kind bijvoorbeeld je gemiddelde cijfer opkrikken. Maar nog veel interessanter is de vraag of het op basis van die nieuwe kennis mogelijk is om een andere manier van leren te ontwikkelen. Dat dit laatste een pittige uitdaging is, wordt al snel duidelijk aan de hand van de onderzoeksresultaten.
Mensen met dyslexie blijken een groot vermogen te hebben om verschillende leerstrategieën toe te passen. Verrassend is dat het merendeel van de deelnemers aan het onderzoek goed in staat blijkt te zijn om te lezen en schrijven, maar ze kunnen dit niet foutloos. Hier gaat Biezeman dieper op in. Voorts blijkt dat de problemen bij de automatisering van het spellen en lezen hardnekkig zijn en blijven. Daar waar de huidige behandelmethoden vooral gericht zijn op het tot stand brengen van die automatisering, pleit Biezeman ervoor om dit los te laten. Hij zegt dat het beter zou zijn om mensen met dyslexie te leren bewust om te gaan met verschillende manieren van lezen en schrijven. Zo wordt de aandacht verlegd naar wat mensen met dyslexie wel goed kunnen. Het aandachtsgebied moet verlegd worden van automatisering van de regels, naar het bewust worden van de te hanteren strategieën. Dit vergt een mentaliteitsverandering.
Het onderzoek leren met dyslexie is beschreven in twee afzonderlijke boeken. In Leren met dyslexie. Deel 1 - Onderzoek worden de uitkomsten van de respondenten weergegeven met de conclusies die daaraan verbonden zijn. Leren met dyslexie, Deel 2 - Reflexie bevat commentaren op de feiten zoals die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. Beide boeken zijn uiteraard met elkaar verbonden, ze vullen elkaar aan. Maar ook los van elkaar laten ze zien hoe mensen met dyslexie leren.
Mensen met dyslexie krijgen zo meer inzicht in hun eigen situatie, waardoor ze verder kunnen komen. Ouders, leerkrachten, begeleiders en behandelaars kunnen hun blik verscherpen op de mogelijkheden en de manieren van leren van mensen met dyslexie. daardoor kunnen ze betere hulp en efficiëntere ondersteuning bieden. En dat er behoefte is aan informatie juist over de mogelijkheden die mensen met dyslexie hebben, blijkt duidelijk uit het onderzoek.
Niet alleen mensen met dyslexie hebben het onderzoek Leren met dyslexie met grote belangstelling gevolgd, ook vanuit de wetenschap is met interesse gereageerd. De `Stichting Dyslexie Fonds' was zo enthousiast over dit onderzoek, dat zij Léon Biezeman voor materiële zaken financiële steun heeft verleend. Dit vind tevens zijn weerslag in het enthousiasme van de sprekers die tijdens het middagsymposium zullen optreden, deskundigen met een indrukwekkende staat van dienst.
De vele reacties en aanmeldingen vanuit het hele land en vanuit België beloven veel goeds, mensen vanuit zeer gevarieerde interesses in dyslexie, zoals dyslectici zelf, ouders en ook behandelaars, onderwijzers en ga zo maar door, zich hebben aangemeld. Het wordt een dag van ontmoeting en (h)erkenning, waar bruggen gebouwd kunnen worden tussen de verschillende invalshoeken en contacten kunnen worden gelegd.
Belangstellenden kunnen kaarten á ¤ 12,50 bestellen via www.deventerschouwburg.nl of telefonisch op: 0570-683500 of aan de balie van de schouwburg. Meer informatie over het middagsymposium en de boeken: Leren met dyslexie. Deel 1 - Onderzoek en Leren met dyslexie. Deel2 - Reflexie, kunt u vinden op www.lerenmetdyslexie.nl.
www.verdraaid.nl (ingezonden persberich)