GAIA


___________________

28-09-2007

Coca Cola België weert visbokalen uit reclame

Goed nieuws van Coca Cola België: de directie heeft GAIA bevestigd het beeld van een vis in een visbokaal niet meer te zullen gebruiken in hun reclame. In een reclamespot op tv van Chaudfontaine, een merk van Coca Cola, was een vis in een kleine bokaal te zien. Op vraag van GAIA heeft Coca Cola België de princiële beslissing genomen om dergelijke beelden niet meer te tonen. De spot wordt al een tijdje niet meer uitgezonden. GAIA schreef ook Mobistar en Sun (Unilever) aan met de vraag geen visbokaal meer te gebruiken in hun reclame.
Eerder liet Unilever Nederland al weten op verzoek van de Stichting Vissenbescherming geen visbokalen meer te tonen in hun reclame. Visbokalen zijn niet geschikt voor vissen. Door het beperkte wateroppervlak in de klassieke visbokaal bevat het water te weinig zuurstof waardoor de vissen snel dreigen te sterven. Vissen hou je in een aquarium met waterplanten, stenen en een zandachtige bodem, waarin b.v. goudvissen met hun snuit wroeten, ook grondelen genoemd.
Door visbokalen te tonen in reclame wordt het beeld bestendigd en versterkt dat een bokaal geschikt is om vissen in te houden. Niets is minder waar.

Visbokalen zijn zeer dieronvriendelijk, en dat heeft Coca Cola goed begrepen.