___________________
28-09-2007
Coca Cola België weert visbokalen uit reclame
Goed nieuws van Coca Cola België: de directie heeft GAIA bevestigd
het beeld van een vis in een visbokaal niet meer te zullen
gebruiken in hun reclame. In een reclamespot op tv van
Chaudfontaine, een merk van Coca Cola, was een vis in een kleine
bokaal te zien. Op vraag van GAIA heeft Coca Cola België de
princiële beslissing genomen om dergelijke beelden niet meer te
tonen. De spot wordt al een tijdje niet meer uitgezonden.
GAIA schreef ook Mobistar en Sun (Unilever) aan met de vraag geen
visbokaal meer te gebruiken in hun reclame.
Eerder liet Unilever Nederland al weten op verzoek van de Stichting
Vissenbescherming geen visbokalen meer te tonen in hun reclame.
Visbokalen zijn niet geschikt voor vissen. Door het beperkte
wateroppervlak in de klassieke visbokaal bevat het water te weinig
zuurstof waardoor de vissen snel dreigen te sterven. Vissen hou je
in een aquarium met waterplanten, stenen en een zandachtige bodem,
waarin b.v. goudvissen met hun snuit wroeten, ook grondelen
genoemd.
Door visbokalen te tonen in reclame wordt het beeld bestendigd en
versterkt dat een bokaal geschikt is om vissen in te houden. Niets
is minder waar.
Visbokalen zijn zeer dieronvriendelijk, en dat heeft
Coca Cola goed begrepen.
GAIA