Gemeente Hoorn


B en W presenteren raad Programmabegroting Hoorn 2008

28 september 2007 - De Programmabegroting van de gemeente Hoorn voor 2008 laat een positief saldo zien van afgerond 3,5 miljoen euro. Ook in de jaren daarna is sprake van een positief beeld. Voorzichtigheid is echter geboden. Het gunstige resultaat kan niet zondermeer worden ingezet voor nieuwe ontwikkelingen. Hoorn is inmiddels van een ontwikkelgemeente naar een beheergemeente gegaan. Om het huidige voorzieningenniveau van Hoorn in stand te houden, zijn in de toekomst forse investeringen nodig. Uitgangspunt is houd goed wat we hebben en laat iedereen meedoen.

De belangrijkste verklaring voor het positieve saldo is het geld dat de gemeente krijgt van het Rijk. Deze inkomsten blijken gunstig. Daarbij is bij de programmabegroting 2007 ongeveer 2,5 miljoen euro apart gezet voor nieuw beleid. Voor veel onderwerpen zijn voorstellen gedaan. Het restantbedrag komt ten gunste van het begrotingsresultaat. Als ook rekening wordt gehouden met de financiële informatie die na Prinsjesdag is verschenen, dan neemt het resultaat verder toe tot 4,4 miljoen euro. Met nieuwe ontwikkelingen of wenselijk nieuw beleid, die meer of nieuwe financiële ruimte kunnen vragen is in het resultaat nog geen rekening gehouden. Als dit wel gebeurt, resteert in 2008 een begrotingsoverschot van 3,3 miljoen euro.

Meerjarenperspectief Op dit moment laat de meerjarenraming een evenwichtig positief beeld zien. Voorzichtigheid is echter geboden. Het resultaat kan niet zondermeer worden beschouwd als de ruimte voor nieuwe nog niet eerder aangedragen (beleids)onderwerpen. De gemeente is van een ontwikkel- naar een beheergemeente gegaan. Om het voorzieningenniveau zowel fysiek als sociaal in stand te houden zijn in de toekomst namelijk forse investeringen nodig.

Van een aantal grote onderwerpen is zeker dat het gaat spelen, maar niet is in te schatten hoeveel het gaat kosten. Het gaat dan onder andere om de volgende grote ontwikkelingen. * Bijdrage Hoorn aan de verbreding van de Westfrisiaweg. De totale bijdrage voor Hoorn zal liggen tussen de 6 en 18 miljoen euro. * Beheerskosten fysieke leefomgeving, bruggen, tunnels en monumentale kunstwerken. In aansluiting op de verschuiving van ontwikkel- naar beheergemeente, staat Hoorn voor groot onderhoud en het inlopen van achterstallig onderhoud aan de fysieke leefomgeving. * Maatregelen operationeel organisatieplan brandweer. Bij de brandweer zijn maatregelen noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de geldende normtijden voor brand of hulpverlening. * Integraal huisvestingsplan. De huisvesting van de Copernicus doet een groot beroep op de vrijgemaakte middelen voor het Integraal huisvestingsplan. Afhankelijk van te maken keuzes over de uitvoering van het Integraal huisvestingsplan zijn aanvullende middelen nodig. * Risicos ontwikkeling Bangert en Oosterpolder. De grondexploitatie van Bangert en Oosterpolder heeft te maken met een grote financiële gevoeligheid. * Schouwburg het Park. Een potentieel risico voor de vermogenspositie is de afwikkeling van de schade door de bouw van Schouwburg het Park. De uitkomst van een juridisch geschil is namelijk niet te voorspellen.

Tegenover de risicos kunnen zich de komende jaren ook meevallers voordoen zoals de positieve financiële gevolgen van de erfpachtopbrengsten van de Huesmolen.

Belangrijke onderwerpen uit de begroting In de programmas zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen opgenomen voor het begrotingsjaar 2008. Een greep uit een aantal belangrijke onderwerpen in de Programmabegroting 2008. * Integraal veiligheidsbeleid - In Hoorn wordt gewerkt aan het verbeteren van de sociale veiligheid. In juni is het veiligheidsplan Koersen op Sociale Veiligheid, een plan van aanpak sociale veiligheid 2007-2008 vastgesteld. Doel is om met maatregelen te voorkomen dat mensen of groepen voor overlast of criminaliteit zorgen. In aanvulling op het veiligheidsplan geldt dat in 2008 nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de problematiek van alcoholgebruik van jongeren. Het terugdringen van alcoholgebruik maakt ook een belangrijk onderdeel uit van het gemeentelijk gezondheidsbeleid. In 2008 stelt de raad de notitie lokaal gezondheidsbeleid vast. * Verkeersplan binnenstad - In 2008 wordt het Verkeersplan binnenstad vastgesteld door de raad. Dit verkeersplan is opvolger van de Nota Verkeer en Parkeren. Naast kaders voor verkeerscirculatie in de binnenstad (onder andere de Roode Steen) worden er kaders gesteld bij het parkeren. * Reclamebelasting - In 2007 wordt, mede op verzoek van het georganiseerde bedrijfsleven, onderzocht wat de gemeente samen met ondernemers kan doen om het economische klimaat van Hoorn te versterken. Uitgangspunt is dat elke ondernemer profiteert, maar ook dat iedere ondernemer meebetaalt. Het instrument reclamebelasting biedt uitkomst. Met de opbrengsten kan een economisch stimuleringsfonds worden gevormd van naar verwachting jaarlijks ongeveer 1 miljoen euro. * Integraal Huisvestingsplan - Voor het voortgezet onderwijs wordt gewerkt aan het realiseren van een integraal huisvestingsplan (IHP-VO). Dit plan geeft voor de scholen en de gemeente duidelijkheid over de huisvesting van het voortgezet onderwijs op lange termijn. De planning is dat in 2008 het IHP wordt vastgesteld door de schoolbesturen en de gemeente. Een ontwikkeling die hiermee te maken heeft, betreft de vervangende huisvesting voor de locatie Copernicus van het Atlas College. In verband met de asbestproblematiek wordt het hoofdgebouw van de Copernicus vervangen door een nieuw semi-permanent schoolgebouw, dat begin 2008 in gebruik wordt genomen. Op dat moment worden de tijdelijke huisvestingsvoorzieningen weer afgestoten. * Aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt - De gemeente heeft in samenwerking met de onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en het Centrum voor Werk en Inkomen de taskforce Stage on Stage geïnstalleerd. Een van de doelstellingen van deze taskforce is het bevorderen van de afstemming tussen de vraag en het aanbod van stages en het verbeteren van de stagebegeleiding. In 2008 brengt de taskforce aanbevelingen en adviezen uit in de vorm van een convenant tussen de betrokken partijen. * Voorkomen van voortijdig schoolverlaten - In 2008 worden met de onderwijs- en jeugd(zorg)instellingen afspraken gemaakt over het realiseren van een dekkend netwerk van (tijdelijke) opvangvoorzieningen van leerlingen die buiten de boot dreigen te vallen. * WSW en aanpak van de wachtlijsten - Per 1 januari 2008 wijzigt de Wet Sociale Werkvoorziening op een aantal punten. De doelgroep van de wet, mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking, blijft gelijk. Gemeenten worden nu verantwoordelijk voor het WSW-budget en komen daarom in een betere positie om afspraken te maken met sociale werkvoorzieningsbedrijf Op/maat. Uitvoering vindt plaats in 2008. Daarnaast werkt Hoorn steeds meer samen met Op/maat voor het oplossen van knelkpunten op de arbeidsmarkt. Zo wordt de wachtlijst aangepakt en wordt ook gekeken wat Op/maat kan betekenen voor bijstandsgerechtigden zonder WSW-indicatie. * Sluitende keten en probleemgezinnen - Preventie en zorg blijven gericht op sluitende zorg en aandacht voor een gerichte aanpak van risicogezinnen, vooral op het gebied van opvoedingsondersteuning. In de kadernota Jeugdbeleid wordt een schets gegeven van een Centrum Jeugd en Gezin. Opvoedondersteuning bij probleemgezinnen krijgt extra aandacht. Volgens het kabinet dient er uitdrukkelijk aandacht te zijn voor vroegtijdig, snel en consequent ingrijpen en corrigeren wanneer jongeren dreigen af te glijden. * Verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening - Uit de Staat van de gemeente, een benchmarkonderzoek onder 120 gemeenten, blijkt dat Hoorn op veel aspecten goed scoort voor wat betreft de kwaliteit van de dienstverlening. Op een aantal onderdelen wordt Hoorn lager gewaardeerd dan andere gemeenten, zoals de wachttijd voor de loketten. In 2008 worden activiteiten ondernomen om dit te verbeteren. De nadruk ligt hierbij op het verder digitaliseren van de administratieve processen. Het internetgebruik neemt hierdoor toe en de telefonische, schriftelijke en mondelinge afhandeling zal efficiënter verlopen. * Ontwikkeling Stationsgebied/Pelmolenpad - De ruimtelijke mogelijkheden voor het stationsgebied en het Pelmolenpad worden nog eens onderzocht in samenhang met de Vale Hen en andere gebieden. Het accent komt te liggen op verkeer en parkeren. Los van dit onderzoek geeft de provinciale Task Force Ruimte zijn visie op de ontwikkelingsmogelijkheden van het stationsgebied en het Pelmolenpad. Op basis van de resultaten van het onderzoek en de visie wordt in samenwerking met NS Vastgoed een ontwikkelstrategie opgesteld en de planontwikkeling opnieuw ter hand genomen. De eerder toegekende prioriteit aan ontwikkeling van de Vale Hen en de opwaardering van de voetgangersbrug over het spoor wordt in 2008 gehandhaafd. * Oostereiland - In 2007 heeft de raad richtinggevende uitspraken gedaan voor de ontwikkeling van Oostereiland. De gemeente wil het Oostereiland verwerven, daarover zijn onderhandelingen met het Rijk gaande, en tot bestemmingswijzigingen overgaan. In 2008 wordt een programma van eisen vastgesteld en moet worden bepaald op welke wijze dat tot uitvoering wordt gebracht. * Wijkaanpak In alle wijken van Hoorn is de wijkaanpak geïntroduceerd. Er wordt ook in het jaar 2008 samengewerkt met bewoners, wijkoverlegorganen en (partner)organisaties aan de verbetering van de leefbaarheid en veiligheid op buurt- en wijkniveau.

Leeswijzer In de inleiding van de Programmabegroting is een leeswijzer gevoegd waarin staat hoe de begroting is opgebouwd en waar in dit boekwerk informatie over de onderwerpen te vinden is.

Begrotingsbehandeling De gemeenteraad behandelt de programmabegroting woensdag 31 oktober en woensdag 7 november en stelt deze ook vast op 7 november. De werkversie van de Programmabegroting 2008 ligt voor iedereen ter inzage bij bureau Communicatie in het stadhuis. Vanaf vrijdagavond 28 september is de begroting digitaal te raadplegen op www.hoorn.nl. Een exemplaar van de programmabegroting is verkrijgbaar bij de afdeling Planning en Control tegen betaling van de legeskosten ad 82,95.

Lees ook de aanbiedingsbrief van het college aan de gemeenteraad over dit onderwerp