Gemeente Hoorn
B en W presenteren raad Programmabegroting Hoorn 2008
28 september 2007 - De Programmabegroting van de gemeente Hoorn voor
2008 laat een positief saldo zien van afgerond 3,5 miljoen euro. Ook
in de jaren daarna is sprake van een positief beeld. Voorzichtigheid
is echter geboden. Het gunstige resultaat kan niet zondermeer worden
ingezet voor nieuwe ontwikkelingen.
Hoorn is inmiddels van een ontwikkelgemeente naar een beheergemeente
gegaan. Om het huidige voorzieningenniveau van Hoorn in stand te
houden, zijn in de toekomst forse investeringen nodig. Uitgangspunt is
houd goed wat we hebben en laat iedereen meedoen.
De belangrijkste verklaring voor het positieve saldo is het geld dat
de gemeente krijgt van het Rijk. Deze inkomsten blijken gunstig.
Daarbij is bij de programmabegroting 2007 ongeveer 2,5 miljoen euro
apart gezet voor nieuw beleid. Voor veel onderwerpen zijn voorstellen
gedaan. Het restantbedrag komt ten gunste van het begrotingsresultaat.
Als ook rekening wordt gehouden met de financiële informatie die na
Prinsjesdag is verschenen, dan neemt het resultaat verder toe tot 4,4
miljoen euro. Met nieuwe ontwikkelingen of wenselijk nieuw beleid, die
meer of nieuwe financiële ruimte kunnen vragen is in het resultaat nog
geen rekening gehouden. Als dit wel gebeurt, resteert in 2008 een
begrotingsoverschot van 3,3 miljoen euro.
Meerjarenperspectief
Op dit moment laat de meerjarenraming een evenwichtig positief beeld
zien. Voorzichtigheid is echter geboden. Het resultaat kan niet
zondermeer worden beschouwd als de ruimte voor nieuwe nog niet eerder
aangedragen (beleids)onderwerpen. De gemeente is van een ontwikkel-
naar een beheergemeente gegaan. Om het voorzieningenniveau zowel
fysiek als sociaal in stand te houden zijn in de toekomst namelijk
forse investeringen nodig.
Van een aantal grote onderwerpen is zeker dat het gaat spelen, maar
niet is in te schatten hoeveel het gaat kosten. Het gaat dan onder
andere om de volgende grote ontwikkelingen.
* Bijdrage Hoorn aan de verbreding van de Westfrisiaweg. De totale
bijdrage voor Hoorn zal liggen tussen de 6 en 18 miljoen euro.
* Beheerskosten fysieke leefomgeving, bruggen, tunnels en
monumentale kunstwerken. In aansluiting op de verschuiving van
ontwikkel- naar beheergemeente, staat Hoorn voor groot onderhoud
en het inlopen van achterstallig onderhoud aan de fysieke
leefomgeving.
* Maatregelen operationeel organisatieplan brandweer. Bij de
brandweer zijn maatregelen noodzakelijk om te kunnen voldoen aan
de geldende normtijden voor brand of hulpverlening.
* Integraal huisvestingsplan. De huisvesting van de Copernicus doet
een groot beroep op de vrijgemaakte middelen voor het Integraal
huisvestingsplan. Afhankelijk van te maken keuzes over de
uitvoering van het Integraal huisvestingsplan zijn aanvullende
middelen nodig.
* Risicos ontwikkeling Bangert en Oosterpolder. De grondexploitatie
van Bangert en Oosterpolder heeft te maken met een grote
financiële gevoeligheid.
* Schouwburg het Park. Een potentieel risico voor de
vermogenspositie is de afwikkeling van de schade door de bouw van
Schouwburg het Park. De uitkomst van een juridisch geschil is
namelijk niet te voorspellen.
Tegenover de risicos kunnen zich de komende jaren ook meevallers
voordoen zoals de positieve financiële gevolgen van de
erfpachtopbrengsten van de Huesmolen.
Belangrijke onderwerpen uit de begroting
In de programmas zijn de belangrijkste (beleids)ontwikkelingen
opgenomen voor het begrotingsjaar 2008. Een greep uit een aantal
belangrijke onderwerpen in de Programmabegroting 2008.
* Integraal veiligheidsbeleid - In Hoorn wordt gewerkt aan het
verbeteren van de sociale veiligheid. In juni is het
veiligheidsplan Koersen op Sociale Veiligheid, een plan van aanpak
sociale veiligheid 2007-2008 vastgesteld. Doel is om met
maatregelen te voorkomen dat mensen of groepen voor overlast of
criminaliteit zorgen. In aanvulling op het veiligheidsplan geldt
dat in 2008 nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan de
problematiek van alcoholgebruik van jongeren. Het terugdringen van
alcoholgebruik maakt ook een belangrijk onderdeel uit van het
gemeentelijk gezondheidsbeleid. In 2008 stelt de raad de notitie
lokaal gezondheidsbeleid vast.
* Verkeersplan binnenstad - In 2008 wordt het Verkeersplan
binnenstad vastgesteld door de raad. Dit verkeersplan is opvolger
van de Nota Verkeer en Parkeren. Naast kaders voor
verkeerscirculatie in de binnenstad (onder andere de Roode Steen)
worden er kaders gesteld bij het parkeren.
* Reclamebelasting - In 2007 wordt, mede op verzoek van het
georganiseerde bedrijfsleven, onderzocht wat de gemeente samen met
ondernemers kan doen om het economische klimaat van Hoorn te
versterken. Uitgangspunt is dat elke ondernemer profiteert, maar
ook dat iedere ondernemer meebetaalt. Het instrument
reclamebelasting biedt uitkomst. Met de opbrengsten kan een
economisch stimuleringsfonds worden gevormd van naar verwachting
jaarlijks ongeveer 1 miljoen euro.
* Integraal Huisvestingsplan - Voor het voortgezet onderwijs wordt
gewerkt aan het realiseren van een integraal huisvestingsplan
(IHP-VO). Dit plan geeft voor de scholen en de gemeente
duidelijkheid over de huisvesting van het voortgezet onderwijs op
lange termijn. De planning is dat in 2008 het IHP wordt
vastgesteld door de schoolbesturen en de gemeente. Een
ontwikkeling die hiermee te maken heeft, betreft de vervangende
huisvesting voor de locatie Copernicus van het Atlas College. In
verband met de asbestproblematiek wordt het hoofdgebouw van de
Copernicus vervangen door een nieuw semi-permanent schoolgebouw,
dat begin 2008 in gebruik wordt genomen. Op dat moment worden de
tijdelijke huisvestingsvoorzieningen weer afgestoten.
* Aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt - De gemeente
heeft in samenwerking met de onderwijsinstellingen, het
bedrijfsleven en het Centrum voor Werk en Inkomen de taskforce
Stage on Stage geïnstalleerd. Een van de doelstellingen van deze
taskforce is het bevorderen van de afstemming tussen de vraag en
het aanbod van stages en het verbeteren van de stagebegeleiding.
In 2008 brengt de taskforce aanbevelingen en adviezen uit in de
vorm van een convenant tussen de betrokken partijen.
* Voorkomen van voortijdig schoolverlaten - In 2008 worden met de
onderwijs- en jeugd(zorg)instellingen afspraken gemaakt over het
realiseren van een dekkend netwerk van (tijdelijke)
opvangvoorzieningen van leerlingen die buiten de boot dreigen te
vallen.
* WSW en aanpak van de wachtlijsten - Per 1 januari 2008 wijzigt de
Wet Sociale Werkvoorziening op een aantal punten. De doelgroep van
de wet, mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke
beperking, blijft gelijk. Gemeenten worden nu verantwoordelijk
voor het WSW-budget en komen daarom in een betere positie om
afspraken te maken met sociale werkvoorzieningsbedrijf Op/maat.
Uitvoering vindt plaats in 2008. Daarnaast werkt Hoorn steeds meer
samen met Op/maat voor het oplossen van knelkpunten op de
arbeidsmarkt. Zo wordt de wachtlijst aangepakt en wordt ook
gekeken wat Op/maat kan betekenen voor bijstandsgerechtigden
zonder WSW-indicatie.
* Sluitende keten en probleemgezinnen - Preventie en zorg blijven
gericht op sluitende zorg en aandacht voor een gerichte aanpak van
risicogezinnen, vooral op het gebied van opvoedingsondersteuning.
In de kadernota Jeugdbeleid wordt een schets gegeven van een
Centrum Jeugd en Gezin.
Opvoedondersteuning bij probleemgezinnen krijgt extra aandacht.
Volgens het kabinet dient er uitdrukkelijk aandacht te zijn voor
vroegtijdig, snel en consequent ingrijpen en corrigeren wanneer
jongeren dreigen af te glijden.
* Verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening - Uit de Staat
van de gemeente, een benchmarkonderzoek onder 120 gemeenten,
blijkt dat Hoorn op veel aspecten goed scoort voor wat betreft de
kwaliteit van de dienstverlening. Op een aantal onderdelen wordt
Hoorn lager gewaardeerd dan andere gemeenten, zoals de wachttijd
voor de loketten. In 2008 worden activiteiten ondernomen om dit te
verbeteren. De nadruk ligt hierbij op het verder digitaliseren van
de administratieve processen. Het internetgebruik neemt hierdoor
toe en de telefonische, schriftelijke en mondelinge afhandeling
zal efficiënter verlopen.
* Ontwikkeling Stationsgebied/Pelmolenpad - De ruimtelijke
mogelijkheden voor het stationsgebied en het Pelmolenpad worden
nog eens onderzocht in samenhang met de Vale Hen en andere
gebieden. Het accent komt te liggen op verkeer en parkeren. Los
van dit onderzoek geeft de provinciale Task Force Ruimte zijn
visie op de ontwikkelingsmogelijkheden van het stationsgebied en
het Pelmolenpad. Op basis van de resultaten van het onderzoek en
de visie wordt in samenwerking met NS Vastgoed een
ontwikkelstrategie opgesteld en de planontwikkeling opnieuw ter
hand genomen. De eerder toegekende prioriteit aan ontwikkeling van
de Vale Hen en de opwaardering van de voetgangersbrug over het
spoor wordt in 2008 gehandhaafd.
* Oostereiland - In 2007 heeft de raad richtinggevende uitspraken
gedaan voor de ontwikkeling van Oostereiland. De gemeente wil het
Oostereiland verwerven, daarover zijn onderhandelingen met het
Rijk gaande, en tot bestemmingswijzigingen overgaan. In 2008 wordt
een programma van eisen vastgesteld en moet worden bepaald op
welke wijze dat tot uitvoering wordt gebracht.
* Wijkaanpak In alle wijken van Hoorn is de wijkaanpak
geïntroduceerd. Er wordt ook in het jaar 2008 samengewerkt met
bewoners, wijkoverlegorganen en (partner)organisaties aan de
verbetering van de leefbaarheid en veiligheid op buurt- en
wijkniveau.
Leeswijzer
In de inleiding van de Programmabegroting is een leeswijzer gevoegd
waarin staat hoe de begroting is opgebouwd en waar in dit boekwerk
informatie over de onderwerpen te vinden is.
Begrotingsbehandeling
De gemeenteraad behandelt de programmabegroting woensdag 31 oktober en
woensdag 7 november en stelt deze ook vast op 7 november.
De werkversie van de Programmabegroting 2008 ligt voor iedereen ter
inzage bij bureau Communicatie in het stadhuis. Vanaf vrijdagavond 28
september is de begroting digitaal te raadplegen op www.hoorn.nl. Een
exemplaar van de programmabegroting is verkrijgbaar bij de afdeling
Planning en Control tegen betaling van de legeskosten ad 82,95.
Lees ook de aanbiedingsbrief van het college aan de gemeenteraad over
dit onderwerp