ies_.jpg&tabid=157&mid=1006] 28 september 2007 - Nieuws -
'Haast maken met de Wet Luchtkwaliteit'
Tweede Kamerlid Liesbeth Spies heeft in een overleg met minister
Cramer (VROM) aandacht gevraagd voor de bureaucratische rompslomp waar
ondernemers met innovatieve ideeën mee te maken krijgen. Zij bracht
dit ter sprake tijdens een overleg met de minister over de voortgang
van de Wet Luchtkwaliteit.
âDe CDA-fractie is niet tevreden over de voortgang van de Wet. Hij is
een jaar geleden aangenomen in de Tweede Kamer en sindsdien is het
oorverdovend stil geworden. Ik mis een gevoel van urgentie bij de
betrokkenenâ, zei Spies. De Wet Luchtkwaliteit moet ervoor zorgen dat
met behoud en verbetering van de luchtkwaliteit ook woningbouw en de
aanleg van wegen en bedrijventerreinen veilig gesteld worden. 'We
hebben een fors pakket maatregelen die ertoe leiden dat de lucht nog
schoner wordt, denk aan de regeling voor roetfilters. Dat is prima.
Maar nog steeds kunnen bouwprojecten niet doorgaan omdat de wet met
bijbehorende regels niet in werking zijn getreden: dat kan niet!'
De ministers Cramer en Eurlings delen de zorgen van de CDA-fractie en
zegden toe nog voor het einde van dit jaar met twee regelingen te
komen: de eerste heeft betrekking op regels voor bijvoorbeeld scholen
en kinderdagverblijven dichtbij snelwegen. De CDA-fractie sluit
regelgeving niet uit, maar wil wel een stevige onderbouwing van
mogelijke afstandsregels en oog voor praktische problemen waarmee
steden als Rotterdam te maken kunnen krijgen. Afstandsgrenzen moeten
er niet toe leiden dat er geen locaties overblijven waar nog nieuwe
scholen gebouwd zouden kunnen worden. De tweede regeling vult in voor
welke bouwprojecten geen toetsing aan luchtkwaliteitsnormen meer hoeft
plaats te vinden, omdat deze projecten 'niet in betekenende mate'
bijdragen aan de luchtkwaliteit. Deze regeling moet ertoe leiden dat
vrijwel alle woningbouwprojecten vlot getrokken worden.
Spies vroeg in het debat speciaal aandacht voor twee voorbeelden van
innovatieve oplossingen voor luchtkwaliteit, die dreigen te stranden.
âIn de eerste plaats E-traction: een klein bedrijf dat de technologie
ontwikkeld heeft voor een ultrastille en zuinige bus die een meer dan
forse reductie in uitstoot van zo ongeveer alle vervelende stoffen
realiseert. Maar busbouwers reageren vooralsnog volgens het principe
van "not invented here".â Het Kamerlid vroeg de minister of zij kon
aangeven of dit project opgenomen kon worden binnen een
subsidieprogramma van 10 miljoen voor het beproeven van innovatieve
bussen dat het ministerie van Verkeer &Waterstaat heeft opgezet.
âIn de tweede plaats bestaat er een bouwbedrijf dat vergevorderd is
met een techniek die eruit bestaat dat fijnstofdeeltjes elektrisch
geladen worden en vervolgens gestuurd en afgevangen worden. Op
laboratoriumschaal werkt alles, nu gaat het om een proeflocatie waar
deze techniek daadwerkelijk kan worden toegepast en doorontwikkeld.
Maar dan krijgen ze te horen dat er wellicht over 3 jaar een
praktijkproef gedaan kan worden.â Spies vroeg de betrokken ministers
dringen om met deze zaken onconventioneel aan de slag te gaan en op
die manier doorbraken te helpen realiseren. CDA-minister Eurlings
zegde toe actief met deze beide projecten aan de slag te gaan.
CDA