ChristenUnie
Algemeen overleg over de politie
Algemeen overleg over de politie
woensdag 26 september 2007 15:36
Mdv, vandaag voer ik namens de ChristenUnie-fractie het woord. De
eerste en tweede woordvoerder BZK kunnen er niet bij zijn. Helaas zal
ik mij moeten verontschuldigen voor de tweede termijn, maar we zullen
er voor zorgen dat de reactie gevolgd wordt. Het algemeen overleg vond
onze fractie echter te belangrijk om te laten schieten.
Algemeen beleidsprioriteiten
Vz, het beleidskader dat nu voorligt heeft een ander karakter dan die
van de afgelopen jaren. De sturingsmogelijkheden van de ministers zijn
verder aangescherpt. De minister kan nu door een
aanwijzingsbevoegdheid gedurende het proces de prioriteitstelling van
de korpsen bijsturen.
Verankering van het lokale veiligheidsbeleid in de regio blijft echter
van groot belang. De minister deelt dat, zo kan de
ChristenUnie-fractie tevreden constateren. Zij gaat de regierol van
gemeenten op het terrein van lokale integrale veiligheid wettelijk
vastleggen. Eerlijk gezegd dacht ik dat dit allang gebeurd was, maar
dat moeten we dan gauw voor elkaar maken.
In dat verband vraagt onze fractie nog wel naar de uitvoering van het
amendement Irrgang/Rouvoet over de verplichting van de regio's om de
gemeentelijke inbreng te halen.
Ik zie op dat specifieke onderdeel niets terug in de gezamenlijke
prioriteiten. Graag een reactie van de minister; heeft ze die
haalplicht ook actief in het veld onder de aandacht gebracht?
Streefgetallen
Vz, dan met betrekking tot de beleidsprioriteiten zelf. De minister
streeft naar het terugdringen van de criminaliteit met 25% in 2010 ten
opzichte van 2002. Het is niet nieuw, maar wel nodig. Een logisch
gevolg daarvan is dat deze minister inzet op het terugdringen van
onder meer de geweldsmisdrijven.
Wel heeft mijn fractie aarzelingen bij het streven te komen tot het
aantal OM-verdachten van 250.909 per jaar. Kennelijk heeft de minister
dat zelf ook, nu ze in 2009 wil bekijken of dit sturingsinstrument kan
komen te vervallen. Een absoluut getal kan ongewenste effecten in de
hand werken. Daarom vraag ik aan deze minister of de methode
evidence-based is en of ze dat dan wil toelichten? Waarom heeft de
minister het niet gelaten bij een verdachtenratio en de
celdagenequivalenten? Dat geeft meer inzicht in de verhouding van het
aantal aangiften en verdachten en de zwaarte van de misdrijven.
Samenwerking met jeugd en gezin
De minister zet ook in op de bestrijding van jeugdcriminaliteit.
Prima, maar het verwondert onze fractie zeer dat hier met geen enkel
woord wordt gesproken over wat de politie kan doen om de jongeren naar
de jeugdzorg toe te krijgen, als dat wenselijk is. Bij het ao over
hangjongeren heeft onze fractie uitgesproken dat het belangrijk is dat
als de agent bij de ouders van die kleinere kinderen thuiskomt,
tegelijk opvoedingsondersteuning, of andere passende maatregelen
kunnen worden aangeboden. Wat gaat deze minister doen om die
samenwerking beter van de grond te krijgen? Ook vraagt de
ChristenUnie-fractie naar de betrokkenheid van de Centra voor Jeugd en
Gezin bij de veiligheidshuizen. Ze zouden elkaar prachtig kunnen
aanvullen. Heeft ze hier al overleg over gehad met de minister van
Jeugd en Gezin?
Verdeling inzet politie
De extra agenten zijn voor de ChristenUnie-fractie prima, maar moeten
wel evenredig over het land worden verspreid. Daar bestaat
onduidelijkheid over. Enerzijds worden ze gekoppeld aan de
budgetverdeelsystematiek en anderzijds over de wijken. Graag wat meer
toelichting, want het budgetverdeelsysteem en de wijkaanpak hoeft niet
automatisch tot dezelfde verdeling te leiden.
De ChristenUnie-fractie vraagt de minister in dit verband ook wat zij
gaat doen om de politiesterkte op het platteland op peil te houden. De
inzet in de wijken moet niet ten koste gaan van de politie-inzet op
het platteland. Juist van de week hoorden we weer over de specifieke
problemen op het platteland, bijv. bij oud-en nieuw. Wat gaat de
minister doen voor het op peil houden van de politiesterkte in de
regio?
Wel steun voor de benadering van de minister, om niet vooral te
spreken over harde aantallen, maar over kwalitatieve prestaties. Die
benadering spreekt ons zeer aan. Maar soms ontkom je er toch niet aan
ook in de kwantitatieve sfeer het een en ander te regelen.
Burgernet
In het kader van de Veilige wijken vraagt de ChristenUnie-fractie naar
de uitrol van Burgernet. Gaat ze daar nu echt vaart mee maken?
Internetcriminaliteit
De ambities ten aanzien van de bestrijding van internetcriminaliteit
vindt de ChristenUnie-fractie nog wel wat mager. Het zijn vooral weer
beleidsplannen en er wordt een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de
financiële dekking. Wat gaat deze minister doen om die mensen aan te
pakken die op internet vrij hun gang denken te kunnen gaan? Maakt ze
daar ook een prioriteit van? Wat is haar reactie op het feit dat als
het gaat om kinderporno op internet, het gewoon ontbreekt aan
capaciteit om effectief te handhaven?
De ambities ten aanzien van ICT steunt de ChristenUnie-fractie. Ze
mogen alleen nog wel wat scherper. Bijvoorbeeld als het gaat om het
doen van aangifte via internet. Kan deze minister aangeven wanneer de
Voorziening tot samenwerking Politie Nederland dit gerealiseerd denkt
te kunnen hebben?
Personeelsbeleid
Tenslotte nog een vraag over het personeels beleid. Van de week stond
er in een landelijk dagblad een verhaal over bijklussende
politieambtenaren. Agenten zouden niet genoeg verdienen en moeten
bijklussen. Dat baart de ChristenUnie-fractie zorgen. Kan de minister
eens een reactie geven? De minister geeft aan dat vooral na 2010 grote
leegloop plaatsvindt. Daarmee hebben we een vergelijkbare situatie als
met de leraren. Om die ontwikkeling te stoppen, stelde Rinnooy Kan
salarisverhoging voor. Wat vindt de minister van deze vergelijking? En
gaat de Taskforce Personeelsvernieuwing daar ook over?
Alleen de uitgesproken tekst geldt