ChristenUnie
Afgedankte schepen ontsieren stranden in Azië
Afgedankte schepen ontsieren stranden in Azië
vrijdag 28 september 2007 14:00 Zuid-Azië staat bekend om haar witte
stranden met wuivende palmbomen. Dit beeld wordt helaas op een aantal
plekken verstoord. Op verschillende stranden liggen enorme zeeschepen
die onder milieu-onvriendelijke en mensonvriendelijke omstandigheden
worden gesloopt. Van arbo-normen is hier geen sprake. In Bangladesh
alleen al waren er door ongelukken op sloopschepen, de afgelopen jaren
200 dodelijke slachtoffers te betreuren. Er werken veel kinderen in de
schepen omdat ze gemakkelijk in de kleine ruimtes kunnen komen. Ze
moeten de giftige stoffen zonder bescherming verwijderen. Deze stoffen
komen vervolgens in het milieu terecht met alle gevolgen van dien.
Ook Nederlandse schepen
Helaas eindigen ook veel schepen uit Europa op deze manier op de
stranden van bijvoorbeeld India, Pakistan en Bangladesh. Ook Nederland
heeft ervaring met de problematiek. In de jaren negentig is het schip
Sandrien aan de ketting gelegd om te voorkomen dat dit schip op een
sloopstrand in Zuid-Azië terecht kwam. Ook het sloopschip Otapan is
recent veel in het nieuws geweest. Dit schip werd door Turkije
geweigerd omdat het veel meer asbest bevatte dan afgesproken.
Rapport
Vlak voor de zomervakantie is Hans Blokland benoemd als rapporteur
voor de problematiek rond sloopschepen. Dit houdt in dat hij zich de
komende maanden namens het Europees Parlement intensief gaat
bezighouden met deze materie. Aan het schrijven zullen veel gesprekken
voorafgaan met reders, havenautoriteiten, de milieubeweging en
internationale belangenverenigingen.
Omvang van het probleem
Scheepvaart speelt een belangrijke rol in de wereld. De
wereldkoopvaardijvloot omvat zo'n 50.000 zeeschepen en is een
onmisbare schakel in de internationale handel. Zeeschepen moeten aan
hoge eisen voldoen, maar met het ouder worden nemen ook de kosten toe
om aan deze eisen te blijven voldoen. Na gemiddeld 25 jaar zijn de
meeste schepen rijp voor de sloop. Jaarlijks worden wereldwijd tussen
200 en 600 zeeschepen ontmanteld.