TenneT


Brattle Rapport naar aansluitbeleid TenneT

28-09-2007

* Principe van "first come, first serve" en het realiseren van tijdelijke maatregelen om zoveel mogelijk aangevraagde productiecapaciteit aan te sluiten wordt ondersteund
* voorstellen voor een grotere transparantie ten aanzien van aansluitmogelijkheden

* introductie van een systeem met mijlpalen en annuleringsboetes
* introductie van een "geavanceerde" planningsmethodiek

In februari van dit jaar verzocht de DTe aan TenneT om door een onafhankelijk extern bureau onderzoek te laten uitvoeren naar het aansluitbeleid zoals dit op dit moment door TenneT wordt gehanteerd. Voor het onderzoek werd de Brattle Group ingeschakeld die, naast eigen onderzoek, ook partijen heeft geconsulteerd die in de afgelopen periode betrokken zijn geweest bij aansluitprocedures van TenneT. Brattle adviseert om belangrijke basisprincipes van het huidige beleid in stand te houden. Daarnaast doet het onderzoeksbureau een aantal voorstellen voor nog verdere verbetering van het aansluitbeleid, zoals meer transparantie, de introductie van een systeem met mijlpalen en annuleringsboetes en een andere planningmethodiek. Voor het invoeren van een aantal maatregelen is wel een aanpassing van de elektriciteitswet nodig.

Op het door TenneT beheerde landelijke transportnet hebben verschillende partijen een aansluiting, zoals bijvoorbeeld grootschalige productie-eenheden. Het afgelopen jaar was er een hausse aan aanvragen, waardoor TenneT niet alle aansluitverzoeken zonder beperkingen kon honoreren. Het principe van "first come, first serve" en het realiseren van tijdelijke maatregelen om zoveel mogelijk aangevraagde productiecapaciteit aan te sluiten worden door het onderzoeksbureau ondersteund. TenneT maakt bijvoorbeeld gebruik van zogenoemde runback-scenario's om grootschalige productie onder bepaalde voorwaarden toch aan te sluiten op het landelijke transportnet.

Drie aanbevelingen voor verbeteringen

De Brattle Group doet een drietal aanbevelingen voor verbeteringen. Op de eerste plaats wordt gepleit voor meer transparantie ten aanzien van de beschikbare capaciteit. Zo kan inzichtelijker worden gemaakt op welke plaatsen er nog voldoende capaciteit is om op het landelijke transportnet aangesloten te worden. Verder wordt een systeem aanbevolen met mijlpalen in het vergunningentraject en gedurende de bouw van een centrale. Het niet op tijd halen van mijlpalen kan een terugplaatsing in de wachtrij betekenen, een annulering zelfs een boete. Op de derde plaats pleit Brattle voor een `geavanceerde' planningsmethodiek, waarbij TenneT in een vroeg stadium in planologische zin anticipeert op de meest waarschijnlijke capaciteitsuitbreidingen. Dit kan bijvoorbeeld door het verwerven van vergunningen. Hierdoor wordt de benodigde tijd voor het daadwerkelijk realiseren van de netverzwaringen aanmerkelijk verkort.

TenneT onderschrijft aanbevelingen, maar wettelijke basis ontbreekt

TenneT kan zich op hoofdlijnen vinden in de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek. Hierbij plaatst TenneT wel enkele kanttekeningen. Deze betreffen met name de op dit moment onvoldoende wettelijke basis voor een aantal verbeteringsvoorstellen. TenneT wil dienaangaande graag met EZ en DTe in overleg treden. Voor wat betreft transparantie zal TenneT trachten zo goed als mogelijk inzicht te geven in de beschikbare capaciteit per locatie. Deze informatie heeft echter wel een dynamisch karakter, omdat beschikbare capaciteit kan fluctueren door aanpassingen in de netten of veranderende capaciteit op andere locaties. TenneT onderschrijft tevens het voordeel van de door de Brattle Group genoemde "geavanceerde" planning. Vorig jaar is TenneT al begonnen met het uitwerken van een vergelijkbare methodiek in het project Visie 2030, die in het najaar van 2007 verschijnt. Op dit moment laat NMa/DTe een second opinion plaatsvinden over het rapport. Op basis hiervan stelt DTe een advies op aan de minister van Economische zaken over mogelijkheden tot een meer efficiëntere verdeling van schaarse capaciteit.

Downloads

Final Brattle Report on TenneT connections 08_08_07 (pdf 547,20 Kb) Reactie TenneT (pdf 59,69 Kb)