ChristenUnie
Bijdrage debat over regelgeving omtrent burger- en militaire
luchthavens
Bijdrage debat over regelgeving omtrent burger- en militaire luchthavens
donderdag 27 september 2007 10:46
De heer Cramer (ChristenUnie):
Voorzitter. Dit wetsvoorstel wil in feite de lusten- en lastenafweging
met betrekking tot de regionale luchthavens in de regio leggen. Dit
uitgangspunt deel ik op hoofdlijnen. Momenteel is echter nog het debat
gaande over de status van de grotere regionale vliegvelden. Daarbij
kunnen ook landelijke belangen spelen. De minister heeft voorgesteld
om luchthaven Lelystad uit te sluiten van decentralisatie. Ik kan dat
volgen in het kader van het onderzoek naar de mogelijkheden van de
ontwikkeling van deze luchthaven als overloop, waarbij volgens mij
vooral de overplaatsing van kleinere vliegtuigen te overwegen is. Mijn
fractie ziet echter wel bezwaren tegen grootschalige uitplaatsing. Kan
de minister al iets zeggen over de resultaten van dat onderzoek en
wanneer zijn die resultaten bekend?
Collega Haverkamp stelt via een aantal amendementen voor om naast
Lelystad ook andere luchthavens vooralsnog uit te sluiten van
decentralisatie. Het gaat daarbij om Eelde, Maastricht, Rotterdam,
Eindhoven en Twente en om militaire luchthavens die civiel gaan
worden. Nu het debat nog gaande is, lijkt mij dat te verdedigen. De
mogelijkheden voor overloop bij deze andere luchthavens zijn echter
zeer beperkt en wij moeten daar, wat mijn fractie betreft, zeer
terughoudend in zijn. Er zijn echter ook andere landelijke belangen,
zoals de milieudoelstellingen, die het voorlopig niet decentraliseren
rechtvaardigen. Daarom overweeg ik om deze amendementen te steunen.
Ik heb van verschillende bewonersgroepen rond regionale luchthavens
verzoeken ontvangen om de rechtsbescherming via de bestuursrechter en
de Raad van State te handhaven.
Deskundigen stellen in hun advies aan bijvoorbeeld de vereniging
omwonenden luchthaven Eelde dat grote terughoudendheid is gepast met
betrekking tot uitholling van de rechtsbescherming en het buitenspel
zetten van belanghebbenden en burgers. Een luchthavenbesluit of een
luchthavenregeling bevat elementen van een beschikking en raakt de
burger en zijn belang rechtstreeks. Daarom zou de gang naar de
bestuursrechter open moeten staan. Het wetsvoorstel zou een forse
inbreuk op die systematiek van de AWB maken. Ook de Raad van State
merkt op dat de onwenselijkheid van het verdelen van de
rechtsbescherming over meer rechters niet overtuigt. Graag een reactie
van de minister op deze bezwaren. In de nota naar aanleiding van het
verslag wordt namelijk niet op deze argumenten ingegaan!
Voorzitter. De ChristenUnie is voorstander van het beperken van
nachtvluchten op regionale luchthavens. Door de decentralisatie worden
de sluitingstijden overgelaten aan de provincie. Ik overweeg een
amendement in te dienen dat sluiting tussen 23.00 uur en 07.00 uur
regelt voor deze luchthavens met inachtneming van een extensieregeling
voor verlate vluchten. Ik overweeg daarnaast een amendement dat een
voorhangprocedure regelt voor de AMvB burgerluchthavens. Dat is nodig
omdat in deze AMvB regels kunnen worden opgenomen ten aanzien van
onder meer geluid, externe veiligheid en vluchten van bijzonder
belang.
De heer Roemer (SP):
Voorzitter. De heer Cramer stelt voor de regionale vliegvelden een
nachtverbod tussen 23.00 en 07.00 uur voor. Sluit hij daarbij een
aantal banen van Schiphol uit waarvoor dat nu ook ter discussie staat
of is het inclusief die banen waar wij het deze week toevallig over
hebben gehad?
De heer Cramer (ChristenUnie):
Ik snap die vraag en die waardeer ik eigenlijk ook wel, maar ik denk
dat wij de discussie over Schiphol nog maar eens moeten voeren. Het
gaat nu om de regionale luchthavens en daarom nu mijn voorstel om het
in ieder geval voor deze luchthavens te regelen, zodat wij de
discussie daarover niet nog eens krijgen.
Voorzitter. Ik had het over een voorhangprocedure voor de AMvB besluit
burgerluchthavens. Daarin worden zaken geregeld als geluid, externe
veiligheid en vluchten van bijzonder belang. Nu wij gaan
decentraliseren, lijkt het mij van belang dat de Kamer betrokken wordt
bij de verdere normering. Dat moet je niet in de wet regelen, maar
volgens mij via het voorhangen van de AMvB. Collega Tang heeft al een
amendement ingediend voor een voorhangprocedure van de
luchthavenbesluiten. Het lijkt mij logisch om dat dan ook te doen voor
de landelijke AMvB die de normen voor die besluiten bevat!
Voorzitter. Mochten de amendementen van de heer Haverkamp over het
uitsluiten van enkele luchthavens van deze decentralisatie worden
aangenomen -- ik ga daar ook wel van uit -- dan kan ik mij voorstellen
dat wij zaken als beperking van nachtvluchten voor luchthavens van
nationale betekenis regelen in de luchthavenbesluiten.
De minister stelt in de nota naar aanleiding van het verslag dat het
niet de bedoeling is dat er een landelijk kennisinstituut voor de
provincies zal worden opgericht. Het bestaande provinciaal vakberaad
wordt voldoende geacht. Graag zou ik dat verder onderbouwd zien.
Kunnen de provincies wel een beroep doen op de expertise van het Rijk
op het gebied van de luchtvaartregelgeving? Ik kan mij voorstellen dat
met name kleinere provincies hiervoor onvoldoende kennis in eigen huis
hebben. Graag dus een reactie van de minister. Milieuorganisaties
hebben ervoor gepleit om regionale en kleine luchthavens wat betreft
de milieunormen en beperkinggebieden niet met een luchthavenbesluit
c.q. luchthavenregeling te gaan regelen, maar met een milieuvergunning
op basis van de wet Milieubeheer.
De heer Roemer (SP):
Voorzitter. De heer Cramer stelde terecht vragen over de expertise van
provincies. Is dat ook geen reden om de Europese richtlijn in te
voeren maar de decentralisatie even uit te stellen? Ook dat wordt door
de landelijke vereniging van luchthavens ook als een knelpunt ervaren.
Zou hij ervoor zijn om het decentralisatiegedeelte uit deze wet
tijdelijk op te schorten?
De heer Cramer (ChristenUnie):
Verschillende fracties hebben deze vraag gesteld en ik ben dan ook wel
benieuwd naar het antwoord van de minister. Voor mij hoeft het een het
ander nog niet uit te sluiten. Ik denk dat wij de discussies over
regionale luchthavens die van nationaal belang zijn op nationaal
niveau moeten houden. Ik ben er niet direct voorstander van om gelijk
alles uit te sluiten. Ik wil afwachten wat de minister hiervan vindt,
want ik kan mij voorstellen dat er redenen zijn om dat wel te doen.
Als je het doet, lijkt het mij wel goed dat regionale luchthavens een
beroep moeten kunnen doen op de kennis en expertise die breed gedeeld
wordt. Dan is ons inziens een kennisinstituut -- in ieder geval breder
dan nu volgens de minister al bestaat -- wel wenselijk. Ook als je het
op landelijk niveau zou houden, zou men gebruik moeten kunnen maken
van die ervaring en expertise. Ook al ben je niet besluitvaardig, je
moet wel gebruik kunnen maken van de kennis die er is over wat het kan
betekenen als de besluiten door het Rijk worden genomen. Ik denk dat
wij die informatie goed scherp moeten houden en dat die beschikbaar
moet zijn voor regionale en lokale overheden.
De milieuorganisaties pleiten ervoor om de milieunormen en het
betrekkinggebied voor kleine en regionale luchthavens niet met een
luchthavenbesluit c.q. luchthavenregeling te regelen, maar met een
milieuvergunning op basis van de Wet milieubeheer. Hierdoor zou het
wetsvoorstel ook kunnen worden vereenvoudigd. Ook zouden de
geluidsnormen scherper moeten zijn, omdat de belangen van recreatief
verkeer anders zijn dan die van mainportverkeer. Gezien de aard van
het lawaai zou er met andere normen moeten worden gewerkt. Ik besef
dat ik deze opmerkingen wel wat laat in het proces maak, maar ik ben
toch benieuwd naar de reactie van de minister op deze punten.
Hoe kan worden voorkomen dat provincies en gemeenten in een dubbelrol
komen als zij bijvoorbeeld aandeelhouder zijn of de belangen van de
omwonenden behartigen? Dit is een complex proces dat zich ook
afspeelde bij de besluitvorming over herverdeling van
landbouwbedrijven. Het is moeilijk om de regionale en lokale belangen
te borgen. Biedt het voorstel hier wel voldoende handvatten voor? Hoe
denkt de minister die dubbelrol scherp te kunnen houden?
Ik verwijs nog naar de opmerkingen die de heer Duyvendak heeft gemaakt
over helikoptervluchten. Wij hebben hier ook al opmerkingen over
gemaakt in de nota naar aanleiding van het verslag. Naar mijn mening
zou er een nationaal beleid moeten komen voor helikoptervluchten, want
ik zie al gebeuren dat daar waar het vervoer per vliegtuig wordt
beperkt, er onmiddellijk lijnvluchten in helikopters zullen komen. Dan
boeren wij per saldo achteruit. Daarom kan ik mij voorstellen dat
hiervoor een regeling wordt getroffen.
De strekking van het wetsvoorstel spreekt ons aan. Wij denken dat de
landelijke overheid een grotere rol moet blijven spelen in het beleid
voor een aantal grote regionale velden. Ik zie het antwoord van de
minister met belangstelling tegemoet.
Tweede termijn
De heer Cramer (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik dank de minister voor zijn uitgebreide beantwoording.
Het moest in sneltreinvaart, maar dat mag ook wel bij een minister die
het openbaar vervoer in zijn portefeuille heeft. Ik dank hem ook voor
de toezeggingen, met name ten aanzien van de nota luchthavenbeleid. Ik
ben blij dat de minister daarmee gaat komen. Verder dank ik hem voor
de toezegging ten aanzien van de nota over Lelystad. Om te beginnen
kan er over enkele weken een probleemanalyse liggen. Volgens mij heb
ik goed gehoord dat de nota luchthavenbeleid er begin volgend jaar kan
zijn. Ik denk dat dit een mooi moment is, zo voor de winter.
Vervolgens kom ik op de rechtsgang. Ik ben benieuwd naar het
aangepaste amendement. Mijn fractie hecht ook aan een goede borging
van de rechtsgang. Ik kan mij voorstellen dat de minister de drang
heeft om dat wat te versnellen. Dat vind ik te rechtvaardigen, maar ik
ben met de andere sprekers eens dat borging van een goede rechtsgang
van groot belang is. Ik heb een amendement aangekondigd over de
voorhang van de AMvB Besluit burgerluchthavens. Inmiddels is dat
amendement rondgedeeld op stuk nr. 28. Ik ben benieuwd naar de reactie
van de minister op dit amendement.
Ik heb gevraagd om het niet nachtelijk vliegen te regelen. Ik weet dat
de minister daar wat afstandelijk tegenover staat. Daarom dien ik de
volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het onwenselijk is dat bewoners rondom regionale
luchthavens te maken krijgen met (een toename van) nachtelijk
vliegverkeer;
overwegende dat een landelijk geregelde nachtsluiting voor regionale
luchthavens wenselijk is;
verzoekt de regering, met een voorstel te komen dat de sluiting van
alle regionale luchthavens regelt tussen 23.00 en 07.00 uur met
inachtneming van een eventuele extensieregeling voor verlate vluchten,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Cramer, Haverkamp en Tang.
Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 30
(30452).