Hoogopgeleide immigranten te Nederlands beoordeeld
Als hoogopgeleide immigranten in Nederland hun beroep willen
uitoefenen, worden ze door een opvallend nationale bril bekeken. Een
diploma telt zwaarder dan werkervaring en Nederlands spreken blijkt
een must. Dat stelt Nuffic-onderzoeker Astrid Scholten, die op vrijdag
28 september 2007 aan de Universiteit Twente promoveert op de
kenmerken van portfolio voor hoogopgeleide immigranten.
Het contrast is groot: Nederlandse studenten, onderzoekers en
werknemers worden gestimuleerd in het buitenland kennis en ervaring op
te doen, ter bevordering van de mobiliteit. Maar andersom lopen
immigranten tegen regels aan die typerend zijn voor onze nationale
context en cultuur. Zo worden ze minder op relevante werkervaring
beoordeeld dan op een diploma. En de brug naar passend werk is eerst
en vooral hun beheersing van de Nederlandse taal.
A.M (Astrid) Scholten heeft de kenmerken onderzocht van een
portfolio-instrument dat de erkenning van competenties voor
hoogopgeleide buitenlanders mogelijk maakt. De Nederlandse Organisatie
voor Internationale Samenwerking in het Hoger Onderwijs (Nuffic),
waaraan zij verbonden is, vraagt al enkele jaren aandacht voor het
waarderen van competenties, naast het waarderen van diploma's. Zo zijn
in de periode 2000-2004 proefprojecten uitgevoerd, gericht op
portfoliogebruik om de competenties van hoogopgeleide buitenlanders te
herkennen, beoordelen en waarderen. Het ging daarbij om leraren in het
voortgezet onderwijs, artsen en vluchtelingen waarvan Nederland de
diploma's niet kan erkennen.
In het promotieonderzoek zijn de proefprojecten gebruikt voor een
meervoudige verkennende casestudie. Om de leraren-, artsen- en
vluchtelingencase onderling te kunnen vergelijken heeft Astrid
Scholten in haar proefschrift `theoretische bouwstenen' aangedragen.
Noot voor de pers
Astrid M. Scholten promoveert op 28 september 2007 aan de faculteit
Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Het proefschrift is
getiteld: Exploration of portfolio characteristics for the recogniton
of prior learning: The identification, assessment and recognition of
actual competencies of highly-skilled immigrants.
Contactpersoon Bureau Communicatie Universiteit Twente: drs. Berend
Meijering, (053) 489 4385, b.meijering@utwente.nl.
Top
Laatst gewijzigd op 20-09-2007 12:22:41 door Webmaster
Universiteit Twente