abcdefgh
Aan
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
27 september 2007 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/7957 -
Onderwerp
Betuweroute en brandveiligheidsschermen
Geachte voorzitter,
In eerder algemeen overleg met uw Kamer en vragen van uw leden is het rapport over de
veiligheid van de Betuweroute bij hoge geluidsschermen ter sprake gekomen. Deze week
is het rapport gereed gekomen. Bijgaand bied ik uw Kamer het rapport en de bestuurlijke
samenvatting ter informatie aan.
Uit het onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) en TNO
blijkt dat het externe veiligheidsniveau van Betuweroute ook bij geluidsschermen hoger
dan 2 meter voldoet aan de geldende normen. Bij de hoge geluidsschermen langs de
Betuweroute is de kans op een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds twee
keer lager dan op het overig spoor in Nederland. Wel kan het effect van een zeer ernstig
ongeval bij hoge geluidsschermen groter zijn dan elders langs de Betuweroute. Dit komt
omdat hoge geluidsschermen bestrijding van dat ongeval lastiger maken. Dit blijkt uit het
onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) en TNO.
Geluidsschermen worden langs het spoor geplaatst op basis van de wet geluidhinder.
Geluidsschermen hinderen het optreden van de hulpverleningsdiensten bij de bestrijding
van treinincidenten echter altijd in bepaalde mate. In het onderzoek is vastgesteld dat bij
een ongeval mogelijk een grotere spreiding van vrijgekomen brandbare vloeistoffen
ontstaat, waardoor bij brand meer ketelwagens betrokken kunnen raken. De kans op een
ernstig ongeval neemt hierdoor toe.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/7957
Aandachtsgebieden
Mocht zich ondanks de kleine kans toch een ongeval voordoen, dan stelt het onderzoek
dat het gewenst is dat alle aanwezige personen binnen een zone van 200 meter van de
Betuweroute binnen 30 minuten kunnen worden geëvacueerd. Er zijn locaties langs de
route die, vanwege het aantal woningen binnen een zone van 200 meter, moeilijk of zelfs
onmogelijk binnen de gestelde tijd kunnen worden ontruimd. Het NIFV en TNO doen
voor deze locaties de aanbeveling om te onderzoeken met welke in het onderzoeksrapport
aangegeven maatregelen de externe veiligheid kan worden verbeterd.
Bestuurlijk overleg
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal in goed onderling overleg met de
gemeenten langs de Betuweroute de resultaten van het onderzoek bespreken. Eventuele
maatregelen zullen landelijk worden afgewogen tegen andere investeringen in veiligheid
langs het spoor en voor het eind van het jaar onderwerp zijn van bestuurlijk overleg tussen
minister en burgemeesters. Deze afspraken zijn woensdag 26 september bevestigd in het
overleg tussen minister Eurlings en coördinerend burgemeester Van Belzen van
Barendrecht. Eerder hebben de burgemeesters van de gemeenten langs de Betuweroute al
met de minister afgesproken dat de uitkomsten van het onderzoek geen beletsel vormen
voor het gebruik van de Betuweroute.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat