Published: 07:15 27.09.2007 GMT+2 /Source: DSM N.V. /AEX: DSM /ISIN: NL0000009827
DSM versnelt transformatie naar Life Sciences en Materials Sciences onderneming en verhoogt groeidoelstellingen
Vandaag presenteert de Raad van Bestuur (in nieuwe samenstelling) van Koninklijke DSM N.V. de conclusies uit een vervroegde, tussentijdse evaluatie van de strategie Vision 2010- Building on Strengths:
DSM versnelt de transformatie naar een onderneming die zich richt op Life Sciences (Nutrition en Pharma) en Materials Sciences (Performance Materials)
- deze transformatie verschaft DSM een sterke uitgangspositie om tegemoet te komen aan de behoeften van de samenleving van morgen op gebieden als voeding en gezondheid en ten aanzien van geavanceerde materialen voor een betere kwaliteit van leven en een beter milieu
- als gevolg hiervan start DSM een programma voor de verkoop van activiteiten die niet tot de kern behoren, en
- zoekt de onderneming nog intensiever naar mogelijkheden voor acquisities in kerngebieden,om externe groei te realiseren
Ambitieuze nieuwe doelstellingen voor groei:
- doelstelling voor autonome omzetgroei verhoogd naar >5% per jaar
- doelstelling voor omzet in China in 2010 verhoogd van USD 1 miljard naar USD 1,5 miljard
DSM commiteert zich aan de doelstelling om in 2010 EUR 1 miljard aan extra omzet te genereren uit innovatie
Tijdens de AVA in maart 2008 zal worden voorgesteld om het dividend te verhogen met 20% per aandeel
Nieuw programma voor inkoop van eigen aandelen ter waarde van EUR 750 miljoen
Duurzaamheidsdoelstellingen nogmaals bevestigd; doelstelling voor energiebesparing verdubbeld
DSM verhoogt zijn winstverwachting voor het gehele jaar 2007: Bedrijfsresultaat (voor bijzondere posten) komt naar verwachting uit op EUR 820 miljoen +/- 3% (tegenover een eerdere verwachting van EUR 790 miljoen +/- 3%).
"DSM's leidende positie in de markt en gecombineerde technologische expertise op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences verschaft ons een unieke portfolio voor groei en innovatie", zei Feike Sijbesma, Voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, "en deze versnelde Vision 2010-strategie versterkt voor ons de ambitie om het potentieel maximaal te benutten. Wij denken dat dit programma, waarin wij onze focus op deze specialty-gebieden versterken en middelen vrijmaken voor innovatie en acquisities, in de toekomst significante waarde zal genereren voor onze stakeholders."
DSM presenteert vandaag de conclusies van de tussentijdse evaluatie van de strategie Vision 2010 - Building on Strengths die de onderneming in oktober 2005, tijdens de jaarlijkse DSM Analistenconferentie, voor het eerst presenteerde. Uit de evaluatie komt naar voren dat DSM zijn track record van succesvolle portfolio-aanpassingen voortzet en zich versneld omvormt tot een specialty-onderneming die zich richt op Life Sciences en Materials Sciences en daardoor snellere groei en hogere marges realiseert en de kwaliteit van de omzet verbetert. Tegelijkertijd bevestigt de evaluatie de drie pijlers onder de strategie: marktgedreven groei en innovatie, uitbreiding in opkomende economieën en operational excellence. Er zijn een aantal ambitieuze nieuwe doelen gesteld ten aanzien van groei, waaronder een verhoging van de doelstelling voor autonome omzetgroei van 3-5% naar meer dan 5%. DSM verwacht voor zijn aandeelhouders additionele waarde te kunnen creëren door middel van een voorgestelde verhoging van het dividend per aandeel en een nieuw programma voor de inkoop van eigen aandelen ter waarde van EUR 750 miljoen.
Focus op Life Sciences en Materials Sciences
Na een grondige analyse over de hele breedte van de activiteiten van de onderneming heeft DSM besloten zich geheel te richten op zijn specialty-activiteiten op het gebied van Life Sciences (Nutrition en Pharma) en Materials Sciences (Performance Materials). De bedrijfsonderdelen die op deze gebieden actief zijn, opereren in sectoren waarin DSM leidende posities in de markt heeft, en zij maken gebruik van technologieplatforms waarin de verschillende expertises van DSM op het gebied van chemie, procestechnologie, (witte/industriële) biotechnologie en materiaalwetenschap samenkomen.
De specialty-activiteiten van DSM op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences komen tegemoet aan snel groeiende maatschappelijke behoeften, zoals de behoefte aan verbeteringen op het gebied van voeding, gezondheid en milieu en verhoging van de kwaliteit van leven. Het gaat om wereldwijde activiteiten met technologieplatforms die op talloze verschillende gebieden kunnen worden toegepast. Hierdoor ontstaan vele mogelijkheden voor groei en kunnen tegelijkertijd hoge niveaus van duurzaamheid worden bereikt. De betreffende activiteiten hebben bovendien een aantal competenties gemeen op zowel technologisch als markttechnisch gebied. Dat schept mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen de verschillende bedrijfsonderdelen, vooral op het gebied van biotechnologie en biomaterialen. Hierdoor kan DSM een voortrekkersrol vervullen als het gaat om het creëren van nieuwe, langs biologische weg verkregen producten uit hernieuwbare grondstoffen. De vier Emerging Business Areas (witte biotechnologie, voeding op maat, biomedische producten en speciale verpakkingen) passen erg goed in deze strategie.
In de Vision 2010-periode tot nu toe is de omzetgroei ruimschoots boven de beoogde 3-5% per jaar uitgekomen. DSM is ervan overtuigd dat een hogere dan de oorspronkelijke doelstelling haalbaar is over de resterende periode van Vision 2010. Daarom verhoogt DSM zijn doelstelling ten aanzien van autonome groei (bij constante valutakoersen) tot ruim 5% (op basis van het economische scenario zoals dat nu wordt verwacht).
In 2010, na deze transformatie die DSM een versterkte focus op Life Sciences en Materials Sciences geeft, zal DSM een sterkere onderneming zijn met een betere omzetkwaliteit. DSM zal een goede uitgangspositie hebben om in de verdere toekomst nog hogere ambities te vervullen.
Meer ruimte voor desinvestering en samenwerking
De activiteiten die niet in deze strategie passen zullen in de loop van de Vision 2010-periode worden ontvlochten en verkocht aan nieuwe eigenaren met een bedrijfsstrategie waarin zij beter passen en verder tot bloei kunnen komen. Deze activiteiten worden ondergebracht in een nieuw cluster, Base Chemicals & Materials, dat de volgende onderdelen omvat:
Geschatte omzet 2007
Melamine / Ureum / Kunstmest / Energie
(momenteel vallend onder Industrial Chemicals)
(~EUR 700 miljoen)
Elastomeren
(momenteel onderdeel van Performance Materials)
(~EUR 500 miljoen)
Special Products
(momenteel onderdeel van Nutrition)
(~EUR 100 miljoen)
Maleïnezuur anhydride en afgeleide producten
(momenteel onderdeel van Pharma
(~EUR 75 miljoen)
Als gevolg van deze desinvesteringen zal DSM met minder activiteiten vertegenwoordigd zijn op de locatie Chemelot in Geleen. DSM zal nagaan welke opties er zijn om de verdere ontwikkeling van deze locatie tot een succesvol industriepark zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarnaast blijft DSM investeren in zijn R&D campus-infrastructuur op deze locatie.
Voor DSM's belangen op het gebied van citroenzuur (momenteel deel uitmakend van het cluster Nutrition, met een geschatte omzet in 2007 van ~EUR 125 miljoen), wordt gestreefd naar strategische samenwerking met een partner. Ook deze activiteiten worden voortaan gerapporteerd in het cluster Base Chemicals & Materials.
Het nieuwe cluster Base Chemicals & Materials zal naar verwachting in 2007 een omzet van circa EUR 1,5 miljard genereren, bij een EBITDA van circa EUR 200 miljoen en een EBIT van circa EUR 100 miljoen.
De activiteiten van DSM Fibre Intermediates (momenteel onderdeel van het cluster Industrial Chemicals), die achterwaartse integratie bieden voor DSM Engineering Plastics en een sterke leiderschapspositie innemen, worden gerapporteerd in een nieuw cluster, Polymer Intermediates.
Als gevolg van dit alles zal DSM zijn activiteiten onderverdelen in vijf clusters:
Nutrition (Life Sciences)
Pharma (Life Sciences)
Performance Materials (Materials Sciences)
Polymer Intermediates (Materials Sciences)
Base Chemicals & Materials
De doelstellingen ten aanzien van de EBITDA-marge voor de verschillende clusters zullen worden aangepast. De nieuwe rapportagestructuur gaat per 2008 in, waarbij voor 2007 cijfers op vergelijkbare basis zullen worden verschaft.
Deze wijzigingen in de portfolio zullen naar verwachting in de loop van het Vision 2010-programma hun beslag krijgen. DSM zal daardoor een stap dichter komen bij zijn doelstelling om 60% van zijn totale omzet te behalen met specialty-activiteiten en de activiteiten die voorheen deel uitmaakten van het cluster Industrial Chemicals alleen aan te houden wanneer daar via achterwaartse integratie een concurrentievoordeel mee behaald kan worden.
Daarnaast zal DSM er gedurende de rest van de Vision 2010-periode naar streven enkele andere bezittingen (voornamelijk onroerend goed) te verkopen.
Acquisities
DSM wil niet alleen een autonome groei van ruim 5% per jaar realiseren maar streeft ook naar een hogere groei via acquisities, met name in de kernclusters Nutrition, Pharma en Performance Materials en in de Emerging Business Areas. Het is de bedoeling dat de acquisities, die waarschijnlijk in de periode 2008 - 2010 zullen plaatsvinden en die kunnen worden gefinancierd uit DSM's sterke cash-flow, balans en uit de opbrengsten van de verkoop van verschillende activiteiten, in 2010 significant zullen bijdragen aan de concernomzet. DSM houdt vast aan zijn gedisciplineerde acquisitiestrategie.
Innovatie
Marktgedreven groei en innovatie is een van de pijlers van DSM's strategie Vision 2010 en zal naar verwachting significant bijdragen aan de groei van de onderneming. DSM heeft zich vastgelegd op het genereren van een additionele omzet van EUR 1 miljard uit innovatie in 2010 en heeft er alle vertrouwen in dat dit doel kan worden gerealiseerd met de pijplijn aan producten die momenteel worden ontwikkeld. Het innovatieprogramma zal dit jaar naar verwachting ruim EUR 300 miljoen bijdragen aan de concernomzet, tegenover circa EUR 170 miljoen in 2006.
DSM houdt vast aan de jaarlijkse extra uitgaven aan innovatie, oplopend van de huidige EUR 40 miljoen naar EUR 70 miljoen zoals uiteengezet bij de bekendmaking van het Vision 2010-programma in 2005. Bovendien zal DSM investeren in technologie en nieuwe productacquisities, voor een streefbedrag van circa EUR 75 miljoen per jaar. Dit proces ligt goed op koers. Dankzij de recente acquisitie van Pentapharm, een wereldwijd leidende producent van werkzame bestanddelen en systeemoplossingen voor cosmetica, zal DSM Nutritional Products zijn activiteiten in de personal care-industrie verder kunnen uitbreiden. In maart nam DSM Pamako AG over. DSM zal Pamako's technologie verder ontwikkelen en verbeteren en deze integreren in de bestaande Dyneema®-activiteiten op het gebied van persoonlijke bescherming.
Er zijn verbeterde processen opgezet om de capaciteiten van DSM op het gebied van innovatie zo goed mogelijk te benutten. Deze processen functioneren goed. Binnen de Top-50 projecten zijn prioriteiten vastgelegd. DSM heeft voor de periode tot 2012 een bedrag van EUR 200 miljoen bestemd voor investeringen op het gebied van venturing.
Opkomende economieën
DSM blijft sterk uitbreiden in opkomende economieën. Gezien de zeer snelle groei van DSM's activiteiten in China, waar DSM momenteel een omzetgroei van 20% per jaar realiseert, kan DSM vandaag zijn Vision 2010-doelstellingen voor groei in China naar boven bijstellen. De oorspronkelijke doelstelling, het behalen van een omzet van USD 1 miljard in China in 2010, zal naar nu wordt verwacht ruimschoots eerder worden bereikt (in 2007 zal een omzet van naar schatting USD 900 - 950 miljoen worden behaald). Daarom geldt als nieuwe doelstelling een omzet van USD 1,5 miljard in 2010.
Operational Excellence
In juni van dit jaar kondigde DSM al twee nieuwe programma's aan ter verbetering van de prestaties en het rendement van twee activiteiten: DSM Anti-Infectives en het Aspire to Win programma voor DSM Nutritional Products. Aspire to Win zal in 2010 naar verwachting een rendementsverbetering van ten minste EUR 100 miljoen per jaar opleveren en zal het cluster Nutrition in staat stellen om zijn groeidoelstellingen van Vision 2010 te behalen. DSM blijft zich volledig inzetten op het gebied van Operational Excellence en wil dit programma voortzetten en verder versterken met nieuwe initiatieven op het gebied van Advanced Manufacturing (bijvoorbeeld procesrendementsverbeteringen en energiebesparingen), Commercialisatie (productintroductie) en Excellerate (programma voor effectief prijsbeleid).
Duurzaamheid (Triple P)
Binnen het kader van de versnelde Vision 2010-strategie zal DSM vasthouden aan zijn beleid op het gebied van duurzaamheid / Triple P. DSM zal er scherp op toezien dat zijn activiteiten niet alleen goed presteren op de dimensie Profit, maar ook op de dimensies People en Planet. In de sector behoort DSM tot de duurzaamste ondernemingen in de wereld en het behoud van deze wereldwijde leiderschapspositie is voor DSM een blijvende prioriteit. DSM streeft naar voortdurende verbetering van zijn ecologische voetafdruk. In het kader van Vision 2010 heeft DSM concrete doelstellingen geformuleerd om de emissieniveaus verder te verlagen. De onderneming verdubbelt zijn doelstelling ten aanzien van energiebesparing van 1% naar 2% per jaar. Daarnaast wil DSM de milieuvoordelen van zijn productiekennis en -kunde op het gebied van industriële biotechnologie uitbuiten. In dit werkgebied wordt gebruikgemaakt van hernieuwbare grondstoffen wat goed is voor zowel Planet als Profit.
Met betrekking tot de People-dimensie is de voortgaande diversificatie en internationalisatie van het personeelsbestand van DSM een blijvend thema binnen de versnelde Vision 2010-strategie. Dit zal een gunstig effect hebben op de prestatiecultuur binnen de onderneming.
Financieel beleid
Als onderdeel van de evaluatie van Vision 2010 - Building on Strengths is het volgende financiële beleid geformuleerd:
Ten aanzien van de gearing (gedefinieerd als nettoschuld gedeeld door vermogen plus nettoschuld) is de oorspronkelijke doelstelling (een gearing van 30-40%) opnieuw bevestigd.
De kasstroom wordt aangewend voor de volgende doelen (in volgorde van prioriteit):
- Investeringen (inclusief acquisities in de sfeer van New Business Development)
- hogere dividenduitkeringen
- acquisities
- inkoop van eigen aandelen
DSM zal zijn dividendbeleid aanpassen in lijn met het stabielere en gestaag toenemende rendement van zijn specialty-activiteiten. DSM streeft naar een stabiel en bij voorkeur stijgend dividend. Tijdens de eerstvolgende Jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders in maart 2008 zal worden voorgesteld het dividend met 20% per gewoon aandeel te verhogen.
In oktober 2007 zal worden begonnen met een nieuw programma voor de inkoop van eigen aandelen ter waarde van in totaal EUR 750 miljoen, waarbij een soortgelijk schema als in 2006/2007 zal worden gehanteerd.
De gewogen kapitaalkosten (Weighted Average Cost of Capital, WACC) bedragen voor DSM 7.5% en de doelstelling voor de CFROI (cash flow return on investment) is een niveau dat 100 basispunten boven de WACC ligt (de huidige doelstelling is 50 basispunten boven de vorige WACC van 8%).
DSM hanteert een systematische, op risicobeheersing gerichte hedging-strategie. Daarbij geldt als doelstelling om voortrollend circa 50% van het netto valutarisico op de Amerikaanse dollar af te dekken met een tijdshorizon van een jaar.
DSM blijft het totaal rendement voor aandeelhouders (Total Shareholder Return, TSR) hanteren als belangrijkste prestatiemaatstaf, waarbij als doelstelling geldt dat de TSR boven het gemiddelde van de peer group moet liggen.
Nieuwe, ambitieuze Vision 2010-doelstellingen
Een succesvolle realisatie van het versnelde Vision 2010-programma zal resulteren in een verdere evolutie van DSM tot specialty-onderneming in Life Sciences en Materials Sciences. Het concern krijgt hiermee een sterke uitgangspositie voor groei, die vooral zal worden gerealiseerd door middel van marktgedreven innovatie, uitbreiding in de snelgroeiende opkomende economieën in de wereld (vooral China), en acquisities. DSM's voortdurende aandacht voor Operational Excellence blijft stevig overeind.
Door in te zetten op deze strategie, met als doel een betere omzetkwaliteit te realiseren met activiteiten met hogere marges, kan DSM de Vision 2010-doelstellingen als volgt aanscherpen:
Vision 2010
Oorspronkelijke doelstelling
Nieuwe doelstelling
Autonome omzetgroei
3-5%
>5%*
EBITDA-marges per cluster
- Nutrition
>18%
>18%
- Pharma
>18%
>19%
- Performance Materials
>= 16%
>17%
- Polymer Intermediates
>13% (gemiddeld)
Groei uit innovatie
EUR 1 miljard in 2010
EUR 1 miljard in 2010
Groei in China
USD 1 miljard in 2010
USD 1,5 miljard in 2010
CFROI
WACC + 50 bp
WACC + 100 bp
Specialty-profiel
50-60%
Richting 60%
Duurzaamheid
Triple P beleid
Verdubbeling doelstelling energiebesparing
Overige doelstellingen nogmaals bevestigd
Total shareholder return (TSR)
Boven gemiddelde van de peer group
Boven gemiddelde van de peer group
* gedurende de rest van de periode, op basis van een verondersteld economisch scenario
Uitgifte nieuwe obligaties
DSM overweegt in het vierde kwartaal aflopende leningen te herfinancieren door middel van een nieuwe emissie van Eurobonds in 'benchmark size'. Vanaf maandag 8 oktober 2007 zal een reeks bijeenkomsten met obligatiebeleggers worden georganiseerd. Het tijdstip van de nieuwe emissie is afhankelijk van ontwikkelingen in de markt.
Trading update en verwachting
Voor een aantal DSM-activiteiten zijn de marktomstandigheden gunstiger dan eerder was verwacht. Onder andere prijsontwikkelingen voor anti-infectiva en voor bepaalde delen van de voedingsactiviteiten zijn positief, als gevolg van een verschuiving in het evenwicht tussen vraag en aanbod. DSM verwacht dat het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) over het gehele jaar 2007 zal uitkomen op EUR 820 met een onzekerheid van plus of min 3% (tegenover een eerdere verwachting van EUR 790 miljoen plus of min 3%).
DSM
DSM creëert innovatieve producten en diensten op het gebied van http://www.dsm.com/nl_NL/html/about/activities.htm Life Sciences en Materials Sciences die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM's producten en diensten worden wereldwijd gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen die het leven gezonder, duurzamer en aangenamer maken. Voorbeelden van eindmarkten zijn voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, producten voor persoonlijke verzorging, geneesmiddelen, auto's, coatings en verf, elektrotechnische en elektronica-producten, producten voor persoonlijke bescherming en producten voor de bouw. DSM's strategie, http://www.dsm.com/nl_NL/html/about/vision_2010.htm Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie, uitbreiding in opkomende economieën en operational excellence. DSM heeft een jaaromzet van bijna EUR 9 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. De onderneming heeft http://www.dsm.com/en_US/html/about/location_finder.htm vestigingen in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Australië.
Meer informatie over DSM is te vinden op http://www.dsm.com/
Toekomstgerichte uitspraken
Dit persbericht bevat een aantal toekomstgerichte uitspraken. Deze uitspraken zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, inschattingen en prognoses van het DSM-management en de informatie die de onderneming momenteel ter beschikking staat. De uitspraken zijn onderhevig aan bepaalde risico's en onzekerheden die moeilijk zijn in te schatten. DSM kan dan ook niet garanderen dat zijn verwachtingen zullen uitkomen. Verder wijst DSM elke verplichting om de in dit persbericht gedane uitspraken te actualiseren af.
Website: http://www.dsm.nl
DSM