Promotie: Webedities van kranten dragen minder bij aan lezersbewustzijn
Promotie Communicatiewetenschap
Donderdag 27 september, 10.00 uur
De populariteit van internet als nieuwsbron groeit. Hoewel online een veelheid en diversiteit aan politieke en maatschappelijk relevante informatie toegankelijk is en mogelijkheden voor debat worden geboden waarschuwen critici dat het publieke debat ook gefragmenteerd kan raken. Zij vrezen dat de mogelijkheid om informatie naar individuele behoeften te filteren zal leiden tot verminderde betrokkenheid met nieuws en publieke zaken, waardoor de gemeenschappelijke kern van onderwerpen voor het publieke debat kleiner wordt. Ester de Waal onderzocht in hoeverre online nieuwssites (websites van kranten en andere nieuwssites zoals Nu.nl en Teletekst.nl) in vergelijking met gedrukte kranten bijdragen aan het bewustzijn van wat er speelt in de samenleving. Het aantal onderwerpen waarvan nieuwssitegebruikers op de hoogte zijn stond daarbij centraal. Daarnaast analyseerde De Waal veranderingen in gebruik over de tijd. De resultaten tonen dat de webedities van kranten veel minder bijdragen aan het bewustzijn van hun lezers dan traditionele gedrukte kranten. Dat is zorgwekkend, omdat krantensites vaak als substituut voor papieren kranten worden gebruikt. Interessant is dat andere nieuwssites wel bijdragen tot kennis van diverse onderwerpen en meer als aanvulling op gedrukte kranten worden gebruikt. Vooral hoogopgeleiden verruilen krantensites steeds vaker voor andere nieuwssites.
Mw. E. de Waal: Online News. Uses and effects of news websites. Promotor is prof. dr. K. Schönbach.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam