Ingezonden persbericht


Den Bosch, 21 september 2007

P E R S B E R I C H T

GITP-congres stelt contextfactoren van presteren centraal

Op donderdag 27 september a.s. organiseert GITP het congres Leren en Presteren (Rotterdam). Centraal staat de rol van de veranderende omgevingen bij leren en presteren. Wat is de rol van identiteit bij presteren en leren? Hoe kan men bij de inrichting van leerprocessen in onderwijs- en arbeidsorganisaties rekening houden met de heterogene leerbehoeften? Wat kunnen bedrijven leren van ervaringen uit het beroepsonderwijs als het gaat om leren in context? Helpt het werken met competenties ons verder in het ontwikkelen van individuen? Deze vragen staan centraal tijdens het congres.

Het evenement brengt inzichten uit het onderwijs en arbeidsorganisaties bij elkaar. In verschillende workshops en tijdens lezingen leren deelnemers dat kennis van contextfactoren onontbeerlijk is bij het inrichten van taken en leerprocessen. Het congres is bedoeld voor hoofden en adviseurs in HRM en HRD, wetenschappers op het terrein van onderwijskunde, HRM, organisatiekunde, beleidsmakers en trainers, opleiders en docenten.

De maatschappij legt steeds meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van het individu als het gaat om prestaties. Ofwel, de mens als regisseur van zijn eigen loopbaan, de leerling die verantwoordelijk is voor zijn eigen leerproces. Het succes daarvan hangt af van de mate waarin het individu erin slaagt bepaalde competenties te verwerven en te etaleren. Het congres Leren en Presteren vertrekt vanuit de stelling dat het individu op de werkplek of in schoolbanken veel minder in de hand heeft dan doorgaans wordt gedacht. Verandering van omgeving kan vaak verschil maken.

GITP 60 jaar
Centraal bij GITP staan thema s die het individu en maatschappij bezighouden: persoonlijke ontwikkeling, individualisering, vergrijzing en de multiculturele samenleving. GITP bestaat dit jaar 60 jaar en organiseert ter gelegenheid van dit jubileum een drietal inspirerende bijeenkomsten rondom deze thema s. Het congres Diversiteit, bron van innovatie (Amsterdam) op 19 september was de eerste in de reeks. Op 27 september volgt het bovengenoemd congres Leren en Presteren . De focusbijeenkomst Meet, kijk en beweeg, ervaar een nieuwe push in het overleg (Hilversum) is hekkensluiter.


---

Noot voor redactie,