Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Verenigingen voor het nachtbusnet in Brussel

Persbericht ARAU, Bral, BTTB, IEB: 27 september 2007

Op 22 september - de dag voor de autoloze zondag nota bene! - deelde de MIVB mee dat haar nachtbusnet niet rendabel is. De vervoersmaatschappij, die het nachtbusnetproject nooit echt een warm hart heeft toegedragen, overhandigde haar statistieken aan Minister Pascal Smet. Momenteel maken 2 000 reizigers elk weekend gebruik van NOCTIS. De MIVB beweert evenwel dat 6 000 reizigers nodig zijn om tot een rendabel nachtbusnet te komen.

Bral vzw, de BTTB, Inter-Environnement Bruxelles, ARAU en NoMo staan pal achter het nachtnet en zijn ervan overtuigd dat er nog veel potentieel is. De verenigingen oordelen dat een doortastend mobiliteitsbeleid, scherpere tarieven en een uitgebreider en gebruiksvriendelijker nachtnetaanbod meer reizigers zou verleiden om het te gebruiken. Daarnaast vinden de verenigingen dat het criterium van rentabiliteit van ondergeschikt belang is bij een publieke dienstverlening.

In mei 2007 maakte Minister Pascal Smet de eerste cijfers bekend. Ondanks het bescheiden succes van de lijnen N8 en N9 maakten toen gemiddeld 2 250 reizigers per weekend gebruik van de dienst. Dat cijfer lag onder de verwachtingen toen. 5 maanden verder is het aantal gebruikers nauwelijks gestegen.

Het netwerk en het aanbod van NOCTIS hebben nochtans vele troeven. Nagenoeg alle inwoners van het Gewest vinden een bushalte binnen loopafstand, en een bus om de 20 minuten is aantrekkelijker dan wat de meeste nachtnetten in België en Europa bieden. Een nachtnet biedt belangrijke voordelen op het vlak van de verkeersveiligheid. Een glas te veel op? Nu beschik je over een alternatief voor de auto. Of op vlak van (sociale) veiligheid: jongeren mogen van hun ouders wel uitgaan met de bus maar niet te voet of per fiets en ook ouderen profiteren van de `sociale controle' op een goed gevulde nachtbus wanneer ze veilig huiswaarts keren. En wat met de duizenden werknemers die 's nachts aan de slag gaan en massaal gebruik kunnen maken van het nachtbusnet.

Wel stellen de gebruikersverengingen Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) en NoMo Autrement Mobile zich vragen bij de tarieven voor het nachtbusnet en de amplitude van het aanbod. "3 euro voor een rit is veel, zeker voor wie met twee of meer reist", aldus de BTTB. "Wie de keuze heeft tussen een gratis parkeerplaats en het
3-euro-tarief van de nachtbus, kiest voor de auto". De BTTB pleit er dan ook voor de normale tarieven toe te passen op de nachtbus zoals bij de andere Belgische nachtnetten het geval is. In Gent zijn de nachtbussen zelfs gratis. Wil de nachtbus concurrentieel zijn met de auto, dan zal 's nachts parkeren in het centrum minstens even veel moeten kosten als een rit met de nachtbus. NoMo: "In steden zoals Amsterdam, Berlijn en Parijs rijdt het nachtnet de ganse nacht waardoor het zo'n gigantisch succes kent. In Brussel valt het nachtbusnet stil omstreeks 03.00 uur."

Het succes van de nachtbus hangt van nog andere factoren af. "In Brussel kun je nog steeds met gemak een gratis parkeerplaats vinden in de onmiddellijke omgeving van de Grote Markt. En als je geen parkeerplaats vindt, kun je de auto quasi straffeloos kwijt op een plein, zebrapad of zelfs dubbel geparkeerd", zeggen de milieuverenigingen Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw) en Inter-Environnement Bruxelles. De afwezigheid van een doortastend mobiliteitsbeleid en het huidige gedoogbeleid inzake wildparkeren oefenen een sterk aanzuigeffect uit op de auto en remmen het gebruik van het nachtbusnet aanzienlijk.

De stedelijke denktank Atelier de Recherche et d'Action Urbaines (ARAU) stelt dat er nog werk aan de winkel is qua gebruiksvriendelijkheid. "Het nachtbusnet zou zich beter enten op het bestaande net wat haar leesbaarheid en dus gebruiksvriendelijkheid zou verhogen. De recente herstructurering heeft heel wat reizigers met verstomming geslagen. Bovendien is de perceptie dat het nachtbusnet los staat van het reguliere net." Daarnaast moet er meer aandacht besteed worden aan de subjectieve veiligheid van het net met o.a. beter verlichte haltes.

De verenigingen oordelen dan ook dat er voor het nachtnet nog een gigantisch potentieel is weggelegd als aan bovenstaande argumenten wordt voldaan. Ook wijzen de verengingen erop dat het criterium rentabiliteit van ondergeschikt belang is in de publieke diensverlening.

terug