Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Verenigingen voor het nachtbusnet in Brussel
Persbericht ARAU, Bral, BTTB, IEB: 27 september 2007
Op 22 september - de dag voor de autoloze zondag nota bene! - deelde
de MIVB mee dat haar nachtbusnet niet rendabel is. De
vervoersmaatschappij, die het nachtbusnetproject nooit echt een warm
hart heeft toegedragen, overhandigde haar statistieken aan Minister
Pascal Smet. Momenteel maken 2 000 reizigers elk weekend gebruik van
NOCTIS. De MIVB beweert evenwel dat 6 000 reizigers nodig zijn om tot
een rendabel nachtbusnet te komen.
Bral vzw, de BTTB, Inter-Environnement Bruxelles, ARAU en NoMo staan
pal achter het nachtnet en zijn ervan overtuigd dat er nog veel
potentieel is. De verenigingen oordelen dat een doortastend
mobiliteitsbeleid, scherpere tarieven en een uitgebreider en
gebruiksvriendelijker nachtnetaanbod meer reizigers zou verleiden om
het te gebruiken. Daarnaast vinden de verenigingen dat het criterium
van rentabiliteit van ondergeschikt belang is bij een publieke
dienstverlening.
In mei 2007 maakte Minister Pascal Smet de eerste cijfers bekend.
Ondanks het bescheiden succes van de lijnen N8 en N9 maakten toen
gemiddeld 2 250 reizigers per weekend gebruik van de dienst. Dat
cijfer lag onder de verwachtingen toen. 5 maanden verder is het aantal
gebruikers nauwelijks gestegen.
Het netwerk en het aanbod van NOCTIS hebben nochtans vele troeven.
Nagenoeg alle inwoners van het Gewest vinden een bushalte binnen
loopafstand, en een bus om de 20 minuten is aantrekkelijker dan wat de
meeste nachtnetten in België en Europa bieden. Een nachtnet biedt
belangrijke voordelen op het vlak van de verkeersveiligheid. Een glas
te veel op? Nu beschik je over een alternatief voor de auto. Of op
vlak van (sociale) veiligheid: jongeren mogen van hun ouders wel
uitgaan met de bus maar niet te voet of per fiets en ook ouderen
profiteren van de `sociale controle' op een goed gevulde nachtbus
wanneer ze veilig huiswaarts keren. En wat met de duizenden werknemers
die 's nachts aan de slag gaan en massaal gebruik kunnen maken van het
nachtbusnet.
Wel stellen de gebruikersverengingen Bond van Trein-, Tram- en
Busgebruikers (BTTB) en NoMo Autrement Mobile zich vragen bij de
tarieven voor het nachtbusnet en de amplitude van het aanbod. "3 euro
voor een rit is veel, zeker voor wie met twee of meer reist", aldus de
BTTB. "Wie de keuze heeft tussen een gratis parkeerplaats en het
3-euro-tarief van de nachtbus, kiest voor de auto". De BTTB pleit er
dan ook voor de normale tarieven toe te passen op de nachtbus zoals
bij de andere Belgische nachtnetten het geval is. In Gent zijn de
nachtbussen zelfs gratis. Wil de nachtbus concurrentieel zijn met de
auto, dan zal 's nachts parkeren in het centrum minstens even veel
moeten kosten als een rit met de nachtbus. NoMo: "In steden zoals
Amsterdam, Berlijn en Parijs rijdt het nachtnet de ganse nacht
waardoor het zo'n gigantisch succes kent. In Brussel valt het
nachtbusnet stil omstreeks 03.00 uur."
Het succes van de nachtbus hangt van nog andere factoren af. "In
Brussel kun je nog steeds met gemak een gratis parkeerplaats vinden in
de onmiddellijke omgeving van de Grote Markt. En als je geen
parkeerplaats vindt, kun je de auto quasi straffeloos kwijt op een
plein, zebrapad of zelfs dubbel geparkeerd", zeggen de
milieuverenigingen Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral vzw) en
Inter-Environnement Bruxelles. De afwezigheid van een doortastend
mobiliteitsbeleid en het huidige gedoogbeleid inzake wildparkeren
oefenen een sterk aanzuigeffect uit op de auto en remmen het gebruik
van het nachtbusnet aanzienlijk.
De stedelijke denktank Atelier de Recherche et d'Action Urbaines
(ARAU) stelt dat er nog werk aan de winkel is qua
gebruiksvriendelijkheid. "Het nachtbusnet zou zich beter enten op het
bestaande net wat haar leesbaarheid en dus gebruiksvriendelijkheid zou
verhogen. De recente herstructurering heeft heel wat reizigers met
verstomming geslagen. Bovendien is de perceptie dat het nachtbusnet
los staat van het reguliere net." Daarnaast moet er meer aandacht
besteed worden aan de subjectieve veiligheid van het net met o.a.
beter verlichte haltes.
De verenigingen oordelen dan ook dat er voor het nachtnet nog een
gigantisch potentieel is weggelegd als aan bovenstaande argumenten
wordt voldaan. Ook wijzen de verengingen erop dat het criterium
rentabiliteit van ondergeschikt belang is in de publieke
diensverlening.
terug