abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/2007/1456/54656 2060724060
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u antwoorden op de vragen gesteld door de leden Koopmans en Roefs
aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de dubbele werkzaamheden aan de A2.
1. Hebt u kennisgenomen van de bezwaren van de provincie Limburg tegen het
tweemaal verrichten van werkzaamheden aan de A2 tussen Maasbracht en Urmond?1
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat het, gezien de grote maatschappelijke en economische kosten
als gevolg van files, beter is om de werkzaamheden in één keer uit te voeren?
2. Deze mening deel ik ten zeerste. In mijn antwoord op vraag vier wordt aangegeven
hoe Rijkswaterstaat dit ten uitvoering brengt in de dagelijkse praktijk.
3. Bent u bereid om Rijkswaterstaat opdracht te geven te zoeken naar een slimmere
oplossing voor de uitvoering van de werkzaamheden aan de A2, teneinde de overlast
voor de automobilist tot een minimum te beperken?
3. In de planning van Rijkswaterstaat staat de uitvoering van het groot onderhoud aan
de A2 gecombineerd met het voorbereiden van de spitsstrook. In bijlage 2 van mijn
brief van 2 mei 2007 (kenmerk 30800 nr. 58) is een lijst opgenomen van projecten
1 L1 radio-tv, 27 augustus 2007 (URL zie bijlage)
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/2007/1456/54656
waar Rijkswaterstaat verschillende werkzaamheden combineert, het werk aan de A2
maakt onderdeel uit van deze lijst. Een extra opdracht acht ik in dit specifieke geval
niet noodzakelijk, wel wordt bij Rijkswaterstaat naar aanleiding van het groot
onderhoud verder gewerkt aan nieuwe werkmethoden om de overlast voor
automobilisten als gevolg van werkzaamheden te verminderen.
4. Bent u bereid om in algemene zin aan Rijkswaterstaat opdracht te geven dit soort
situaties in het land te voorkomen?
4. Het voorkomen van files als gevolg van werkzaamheden maakt integraal onderdeel uit
van het doen en denken van Rijkswaterstaat. In mijn eerder aangehaalde brief van
2 mei 2007 heb ik de werkwijze van Rijkswaterstaat als volgt beschreven:
"Rijkswaterstaat streeft ernaar om zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren.
Dat wil zeggen dat Rijkswaterstaat binnen de wettelijke randvoorwaarden zoveel
mogelijk onderhoudswerkzaamheden combineert met de aanleg van extra rijstroken
(MIT projecten) plus- en spitsstroken (ZSM projecten), KOSMOS projecten
(onderhoud kunstwerken) en dynamisch verkeersmanagement projecten (DVM).
Uitgangspunt bij het plannen en combineren van de werkzaamheden is het zoeken
naar een optimum tussen veiligheid, doorstroming, kostenefficiency en maximale inzet
van de markt. Het besluit om "werk met werk" te maken is locatieafhankelijk en
afhankelijk van de mate van zekerheid van een aanlegproject, de beschikbare
middelen en de effecten die het heeft op de vermindering van de verkeershinder.
Combinatie is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld wanneer spoedreparaties in verband
met de veiligheid en/of doorstroming van het verkeer niet kunnen wachten tot de
gunning van geplande projecten."
Zoals hierboven beschreven doet Rijkswaterstaat er alles aan om verkeershinder als
gevolg van werkzaamheden te voorkomen door enerzijds werk met werk te
combineren en anderzijds nieuwe methode te ontwikkelen om de verkeershinder als
gevolg van werkzaamheden verder te beperken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat