Gemeente Hoorn
Drugs en hasjpers aangetroffen in growshop
27 september 2007 - Belastingdienst, politie, gemeente Hoorn,
Milieudienst Westfriesland en het Openbaar Ministerie hebben vandaag
een gezamenlijke controle uitgevoerd bij drie growshops in Hoorn.
De controle op de drie adressen vond gelijktijdig plaats. Doel van de
controle is het tegengaan van het verkopen van benodigdheden voor de
hennepkweek en het tegengaan van andere strafbare of illegale
activiteiten. Bij de actie werd op één van de adressen ongeveer 5 kilo
hasj aangetroffen met een straatwaarde van 30.000. Ook trof men
machines aan voor het bewerken van de drugs. De drugs en een hasjpers
en een hasjsnijder zijn in beslag genomen. De politie heeft 2 personen
aangehouden. De Belastingdienst heeft bij de drie growshops
onregelmatigheden geconstateerd en stelt een nader onderzoek in.
Een van de speerpunten van het Hoornse veiligheidsbeleid is de
bestrijding van georganiseerde criminaliteit. Omdat growshops een
interessante doelgroep zijn voor georganiseerde criminaliteit, worden
deze in Hoorn nauwlettend gevolgd. Bij overtredingen van de Opiumwet
kunnen politie en openbaar ministerie strafrechtelijk en de gemeente
bestuursrechtelijk (sluiting) optreden. De gemeente controleert
daarnaast ook of de bestemmingsplanvoorschriften en/of de
bouwvoorschriften worden nageleefd. De Belastingdienst let tijdens de
controles vooral op de juistheid en volledigheid van de administratie.
Hierbij gaat het met name om verantwoording van de omzetbelasting,
afdracht loonheffingen en de factureringsplicht. De Milieudienst
Westfriesland controleert met name op de veiligheid en opslag van
gevaarlijke stoffen.
De vijf partijen hebben met elkaar afspraken gemaakt over wie wat doet
bij overtredingen van de wetten en regels.
In 2008 wordt de Hoornse Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
aangepast. Dan wordt de vestiging van een growshop vergunningplichtig.
Dit betekent dat een exploitant of bedrijf wordt gescreend op de
voorwaarden uit de Wet Bevordering Integriteitsbeoordeling door het
Openbaar Bestuur.