datum: 27 september 2007
De Algemene Onderwijsbond is van mening dat de
profielcommissies natuur en maatschappij in hun gemeenschappelijk
eindrapport voorstellen hebben gedaan die de positie en de inhoud van
verschillende vakken aantasten. Als de plannen worden doorgevoerd,
betekent dit dat docenten in de natuurwetenschappelijke vakken,
Nederlands, de moderne vreemde talen, de klassieke talen en
geschiedenis de dupe zijn van nieuw sleutelwerk aan de tweede fase
havo en vwo.
Net op het moment dat de scholen zijn begonnen met de aanpassingen van
de tweede fase liggen er al weer voorstellen tot ingrijpende
veranderingen. De profielcommissies stellen voor dat alle leerlingen
één breed vak cultuur en kunst krijgen. Daarnaast krijgen de
leerlingen van het natuurprofiel het grote vak maatschappijkennis en
de leerlingen met het maatschappijprofiel het nieuwe vak natuurkennis.
Nuttige en interessante vakken uiteraard, maar ze gaan ten koste van
de tweede moderne vreemde taal of een klassieke taal in het vwo en van
Nederlands en Engels (met een reductie van 10 à 20%) in de havo. Om
de leerlingen in het maatschappijprofiel toch ook maatschappijkennis
bij te brengen wordt voor hen het vak geschiedenis verbreed. Met
allerlei onderdelen uit aardrijkskunde, economie, maatschappijleer en
filosofie dreigt het nieuwe examenprogramma geschiedenis behoorlijk
ondergesneeuwd te raken.
In het nieuw voorgestelde natuurprofiel gaan de leerlingen binnen het
profieldeel een vak extra doen. Naast wiskunde, natuurkunde,
scheikunde en biologie komt het 'vak' keuzemodulen. Om dat mogelijk
te maken, blijft van de natuurwetenschappelijke vakken slechts een
kern over. Dat zijn de vakken die bij de laatste wijzigingen ook al
uren hebben moeten inleveren. Daarnaast wordt twijfel gezaaid over de
positie, vorm en inhoud van het nieuwe vak natuur, leven en
technologie, waaraan veel docenten inmiddels enthousiast werken.
De AOb vindt de voorstellen voor een nieuwe structuur van de tweede
fase geen vereenvoudiging. De twee natuurprofielen worden wel
geïntegreerd tot één, maar het ene maatschappijprofiel valt meteen
weer uiteen in drie varianten voor de richtingen economie, gedrag en
taal en cultuur. Zo ontstaat er zelfs opnieuw een onbalans.
Algemene Onderwijsbond