Dexia Bank
België een ISO 9001-certificatie voor een geïntegreerd
kwaliteitssysteem
OCMW Waregem behaalt als eerste openbaar bestuur in België een ISO
9001-certificatie voor een geïntegreerd kwaliteitssysteem
27/09/2007
Lokale besturen worden in toenemende mate geconfronteerd met
uiteenlopende en complexe regelgeving, rapporteringen, bewijslasten,
kwaliteitsdecreten, klachtenbehandeling, externe audits, inspecties
enz. Bovendien zoeken ze steeds meer naar manieren om de werking van
hun diensten grondig en permanent te verbeteren, met als uiteindelijk
doel een kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen garanderen aan hun
cliënten, de burgers, die steeds veeleisender worden.
Om de lokale besturen hierin te ondersteunen en te begeleiden, heeft
Dexia Bank onlangs een nieuwe dienstverlening opgestart : Dexia
Performance. Deze service bestaat uit een gamma van adviesdiensten
voor openbare besturen met als doel hen te begeleiden bij het
ontwikkelen en implementeren van geïntegreerde kwaliteitssystemen en
een geïntegreerd kwaliteitsbeheer binnen hun administratie.
Kwaliteit, veiligheid, milieu en ethiek
De dienstverlening van Dexia Performance is gebaseerd op
internationale kwaliteitsstandaarden.
- Kwaliteit (ISO 9001): beoogt het permanent verbeteren van een
organisatie met het oog op een maximale tevredenheid van haar
"klanten"
- Veiligheid - Gezondheid (OHSAS 18001): beoogt het permanent
verbeteren van de werkmethoden, met als doel de veiligheids- en
gezondheidsrisico's van de medewerkers tijdens hun dagelijkse
activiteiten te beperken
- Milieu (ISO 14001): beoogt het permanent verbeteren van de
organisatie en de werkmethoden om de impact van de activiteiten op het
milieu te verminderen
- Ethiek (SA 8000): beoogt het permanent verbeteren van de
werkmethoden overeenkomstig de ethische regels, normen en waarden waar
de organisatie voor staat
Bovenstaande kwaliteitsstandaarden kunnen apart of gecombineerd
aangeboden worden, waarbij het uitgangspunt van Dexia Performance erin
bestaat de organisatie certificeerbaar te maken, zodat ze op het einde
van het begeleidingstraject voldoet aan alle eisen van de gekozen
kwaliteitsnormen en dus een certificatieaudit kan aanvragen bij een
erkend certificatiebureau.
Naast de globale kwaliteitsbenadering biedt Dexia Performance eveneens
individuele diensten aan, zoals het uitschrijven van procedures, het
verrichten van audits en risicoanalyses, het bepalen van
doelstellingen en prestatiemetingen, het opstellen van zelfevaluaties
enz. Zo kunnen organisaties op eigen tempo stap voor stap het
kwaliteitsgebeuren gestalte geven.
OCMW Waregem, eerste ISO-gecertificeerde overheidsinstelling voor een
geïntegreerd kwaliteitssysteem
In de loop van 2005 werd OCMW Waregem als testproject geselecteerd om
in België een geïntegreerd kwaliteitssysteem (Kwaliteit, Veiligheid,
Milieu en Ethiek) te implementeren binnen de hele organisatie. Na een
ongeveer twee jaar intensieve samenwerking met zowel leidinggevenden
als medewerkers volgde voor OCMW Waregem enkele weken geleden de
bekroning met het behalen van de ISO 9001-certificatie.
Met Dexia Performance wenst Dexia Bank haar publieke cliënten te
helpen bij de ontwikkeling van kwaliteitsbeheerssystemen op maat van
hun behoeften, wensen en verwachtingen.
Op deze manier wil Dexia zich nog meer profileren als een duurzame
partner voor de openbare besturen, m.a.w. als een partner die mee
denkt en zoekt naar duurzame toegevoegde waarde voor de
overheidsinstellingen en hun eindcliënten, de burgers.