27-9-2007
Resultaten eerste half jaar 2007
Positieve resultaten in de eerste helft van 2007 voor Maxeda.
Strategie blijkt succesvol in het bouwen van betere bedrijven:
⢠Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) stijgt met 6,6%. Omzet
op basis van een vergelijkbaar winkelbestand gestegen met 5,0% tot EUR
1.559 miljoen
⢠Operationele EBITDA toegenomen met 11,9% tot EUR 92,2 miljoen
⢠EUR 52,1 miljoen geïnvesteerd in vaste activa
⢠Verbetering van werkkapitaal met EUR 123,1 miljoen
⢠Toegenomen marktaandeel voor Maxeda als geheel en voor vrijwel alle
winkelketens en productcategorieën
⢠Aantal winkels toegenomen met 6,4% tot 1.283 winkels
⢠Strategie gericht op het vergroten van de omzet (Selling More),
beter inkopen (Sourcing Better), kosten en werkkapitaal besparen
(Saving Costs & Cash), creëren van synergie (Synergy) en Smile! is
succesvol in het bouwen van betere bedrijven.
De ambitie van Maxeda is om betere bedrijven te bouwen. We streven
naar het verwerven van marktleiderschap en duurzame groei voor elke
winkelketen. In de afgelopen zes maanden heeft Maxeda haar business en
haar resultaten verbeterd. De omzet op basis van een vergelijkbaar
winkelbestand steeg en het aantal winkels nam toe met 6,4% tot 1.283
winkels. Bijna 50% van onze 1.283 winkels bevindt zich buiten
Nederland. Maxeda is nu actief in 11 landen.
De resultaten van de Maxeda Doe-het-zelf Groep (Praxis, Formido, Brico
en Brico Plan- It), waren wederom goed ondanks een competitieve markt.
Onze doe-hetzelf ketens investeerden in productcategorieën, in
gezamenlijke inkoop, in nieuwe (IT) systemen en in vernieuwingen om
hun marktposities en resultaten te verbeteren.
In onze Fashion Groep waren de resultaten van de warenhuizen zeer
goed. De vernieuwingsstrategie van V&D verloopt volgens plan. De
positionering van de Bijenkorf als premium merk versterkte de
aantrekkingskracht op klanten en zorgde voor hogere bestedingen. Dit
vertaalde zich in sterkere resultaten. De resultaten van onze
kledingwinkels waren verschillend. Hunkemöller ging door met haar
succesvolle expansie in binnen- en buitenland. M&S heeft haar aanbod
verbeterd en deze strategie zorgde voor betere marges en operationele
resultaten. M&S expandeert snel in Spanje. De resultaten van Claudia
Sträter waren teleurstellend door problemen met de collectie.
Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: âDe ambitie van Maxeda is om
betere bedrijven te bouwen. We streven naar het verwerven van
marktleiderschap voor elke winkelketen. Onze strategie is gericht op
het vergroten van de omzet in onze bestaande winkels en expansie. We
zullen dit jaar meer dan 100 winkels openen, waarvan de meerderheid
buiten Nederland. Nieuwe formules worden ontwikkeld, winkels worden
aangepast en er wordt in nieuwe landen geopend. Hunkemöller opende
onlangs winkels in Caïro (Egypte) en Riyad (Saudi-Arabië); La Place
opent binnenkort een winkel in Antwerpen (België). V&D opent een
nieuw warenhuis in Doetinchem. In doe-het-zelf expandeert Brico het
âBrico Cityâ concept en is Formido bezig met de uitrol van diens âDeco
Bouwmarktâ concept. Wij versnellen onze expansie.â
Ronald van der Mark, CFO van Maxeda: âAl met al zijn we tevreden met
de financiële resultaten over het eerste half jaar. Bijna al onze
winkelketens realiseerden goede omzetten, marges en winstgroei. Maxeda
profiteerde van de verbeterde marktomstandigheden in Europa, onze
strategie leverde wederom resultaten in onze economische parameters en
ook ons marktaandeel steeg in de meeste productcategorieën. Sterke
financiële resultaten werden behaald door de succesvolle
implementatie van onze strategie en onze filosofie âA Passion to
Serveâ.â
Maxeda