Gemeente Elburg


Voorstel
Cliëntenparticipatie in de
Gemeente Elburg

Dit document is een uitgave van Zorgbelang Gelderland

Zorgbelang Gelderland
Postbus 5310 · 6802 EH Arnhem
IJsselburcht 4 · 6825 BP Arnhem
Telefoon 026 384 28 22
Fax 026 384 28 23
www.zorgbelanggelderland.nl
info@zorgbelanggelderland.nl

Inhoudsopgave


1 Inleiding 3
1.1 Aanleiding 3
1.2 oelstelling
D 3
1.3 Vraagstelling 3


2 Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg 5
2.1 Model voor cliëntenparticipatie Wmo in Elburg 5
2.2 Wmo-raad 6
2.2.1 Doelen Wmo-raad 6
2.2.2 Verantwoordelijkheden Wmo-raad 6 2.2.3 Leden Wmo-raad 7 2.3 Flexibele werkgroepen 7 2.3.1 Omschrijving en doel flexibele werkgroepen 7 2.3.2 Seniorenraad en Gehandicaptenraad 8 2.4 Breed Overleg 8 2.5 Overige vormen van belangenbehartiging 8 2.6 Spelregels en andere voorwaarden 8 2.7 Wmo en WWB 9 2.8 Profielschetsen leden en voorzitter Wmo-raad 9 2.9 Onkostenvergoeding 9

Bijlage 1 Profielschetsen 10 Bijlage 2 Inventarisatie gegevens 12 Bijlage 3 Aanvullende reacties 14

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 2


1 Inleiding


1.1 Aanleiding
Vanaf 1 januari 2007 heeft Nederland te maken met een nieuwe wet, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Een wet die onder andere de huidige welzijnswet, Wvg (wet voorziening gehandicapten) en delen van de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) vervangt. Participatie is het kernbegrip van de wet. Participatie van, voor en door iedereen die aan onze samenleving deelneemt, gehandicapt of niet. Vanuit de participatiegedachte is het een wet die tevens nieuwe impulsen geeft aan cliëntenparticipatie, via wettelijke betrokkenheid bij het Wmo- beleid en advisering door burgers over het Wmo-beleid. Het is een wet die in hoge mate de verantwoordelijkheid legt bij de gemeenten. De gemeente Elburg is zich bewust van haar nieuwe verantwoordelijkheden en bijbehorende taken. Zij wil graag haar burgers op een goede manier bij het Wmo-beleid betrekken. Voor de gemeente Elburg betekent dit dat zij cliëntenparticipatie en belangenbehartiging op een dusdanige manier wil invoeren, dat haar burgers zich gehoord en vertegenwoordigd voelen. Dat er draagvlak is vanuit de Elburgse samenleving. Daarnaast hecht de gemeente er waarde aan dat de ingevoerde werkwijze flexibel en werkbaar is voor zowel cliëntvertegenwoordigers als de gemeente.
De gemeente streeft naar een model waarbij verschillende bevolkingsgroepen, met name kwetsbare burgers, vertegenwoordigd zijn en zich vertegenwoordigd voelen en er sprake is van een vorm / werkwijze van inspraak naar ieders tevredenheid. De gemeente Elburg heeft aan Zorgbelang Gelderland gevraagd haar te helpen met het traject om te komen tot een model. De gemeenteraad neemt de uiteindelijke beslissing.


1.2 Doelstelling
Om bovenstaande aspecten en uitdagingen op te lossen, hebben de gemeente Elburg en haar cliëntenorganisaties een duidelijke doelstelling voor ogen. De doelstelling van de gemeente Elburg en haar cliëntenorganisaties is:
· Ontwikkelen en invoeren van een model en werkwijze om burgers bij het Wmo-beleid te betrekken en cliëntenparticipatie te versterken passend bij de gemeente Elburg en haar specifieke situatie.

Met het bereiken van dit doel wordt antwoord gegeven op de onderstaande vragen.


1.3 Vraagstelling
Zorgbelang Gelderland werkt aan de hand van de volgende vragen:
· Hoe kunnen nog niet-participerende groepen betrokken worden bij het Wmo-beleid / Gehandicaptenberaad Elburg (GBE)?

· Hoe kan worden gekomen tot een model van cliëntenparticipatie waarbij wordt voldaan aan de gestelde eisen van de wet?
· Hoe kunnen de huidige Seniorenraad en Gehandicaptenberaad met de komst van een Wmo-raad hun activiteiten voor belangenbehartiging continueren?
· Hoe kan de wens van de gemeenteraad om te komen tot een breed maatschappelijk platform Wmo worden gerealiseerd zonder dat cliënten ondergesneeuwd raken?

Voor het uitwerken van een goede vorm van cliëntenparticipatie is er rekening gehouden met de volgende uitgangspunten:

· Het bevorderen van eenduidige advisering in het veld.
· Het tegengaan van verschillende overlegmomenten over dezelfde onderwerpen.
· Alle cliëntengroepen zijn vertegenwoordigd. Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 3

Zorgbelang Gelderland is aan de slag gegaan met het in kaart brengen van de verschillende organisaties die te maken kunnen krijgen met de Wmo. Hierbij is zij uitgebreid geholpen door Stichting Wiel, de Seniorenraad en de Gehandicaptenraad. Vervolgens zijn al deze organisaties benaderd en/of uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst `cliëntenparticipatie gemeente Elburg'. Deze bijeenkomst heeft plaatsgevonden op maandag 13 november jl. in 't Huiken te Elburg, een kleine 50 personen van 27 verschillende organisaties waren aanwezig. Tijdens de avond zijn de deelnemers enthousiast met elkaar aan de slag gegaan door via korte stellingen kennis met elkaar te maken, inzicht te krijgen in elkaars werk en ideeën rondom cliëntenparticipatie te horen. De conclusie van de avond is dat een tweede grote bijeenkomst nodig is om verder te praten over de cliëntenparticipatie Wmo in Elburg. Een bijeenkomst waarin een model cliëntenparticipatie voor Elburg, opgesteld door Zorgbelang Gelderland, wordt besproken. Vervolgens zijn geïnteresseerden (ruim 20 personen van ca. 15 verschillende cliëntenorganisaties) tweemaal bijeen geweest en hebben uitvoerig over een door Zorgbelang Gelderland opgesteld voorstel gediscussieerd. Tezamen zijn ze gekomen tot een vorm van cliëntenparticipatie, zoals in dit `voorstel cliëntenparticipatie Wmo in de gemeente Elburg' staat beschreven.

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 4


2. Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg

Door de komst van de Wmo verandert er het nodige op het gebied van de cliëntenparticipatie. Voor de gemeente Elburg betekent dit dat zij formele cliëntenparticipatie op de een of andere manier moet vorm geven. Tot op heden heeft de gemeente haar burgers via de Seniorenraad en de Gehandicaptenraad betrokken bij de ontwikkeling van haar beleid. Met de komst van de Wmo zijn er meerdere doelgroepen die er belang bij hebben hun wensen, knelpunten en ideeën kenbaar te maken. Hierbij valt te denken aan doelgroepen als cliënten die gebruik maken van de thuiszorg, mensen met een psychische handicap, mensen met een verstandelijke beperking en/of hun naasten, chronisch zieken, cliënten van verpleeg- en/of verzorgingshuizen, mantelzorgers en allochtone zorgvragers. Maar daarnaast ook groepen als vrijwillige thuishulp, kerken, dorps- of buurtverenigingen, jongeren en allochtone zelforganisaties. Dit betekent dat de cliëntenparticipatie zich op de een of andere manier moet verbreden bij de gemeente.

Aan de ene kant is er de formele vorm van cliëntenparticipatie. Het woord cliëntenparticipatie wordt gebruikt wanneer het gaat om `het betrokken zijn bij de lokale besluitvorming'. Dus het formeel betrokken zijn bij het tot stand komen van het beleid in de voorbereidende en in de besluitvormende fase. Dat formeel betrokken zijn, is vastgesteld in een afspraak met de gemeente over de wijze waarop de inspraak is geregeld. Aan de andere kant zijn er autonome gehandicaptenplatforms of klankbordgroepen (veelal stichtingen) die gesubsidieerd worden door de gemeenten. Deze groepen hebben een veel bredere taakstelling dan de formele cliëntenraad. Zij kunnen initiërend werken, bepalen grotendeels hun eigen beleid en hebben vrije speelruimte om waar nodig actie te voeren. Zij ondernemen activiteiten op thema's als toegankelijkheid, beeldvorming, vervoer en arbeid en mobiliseren daarbij vrijwilligers. Door dit directe werken voor, door en met de achterban creëren zij het draagvlak voor de formele cliëntenraden.

Aan de hand van de contacten en de bijeenkomst adviseert Zorgbelang Gelderland het onderstaande model voor Elburg. Het model is voor een groot deel afkomstig van het Utrechtse model. Dit Utrechtse model is opgesteld door de zusterorganisatie van Zorgbelang Gelderland, Cliëntenbelang Utrecht en wordt reeds in diverse gemeenten gerealiseerd.


2.1 Model voor cliëntenparticipatie Wmo in Elburg Het model heeft drie onderdelen die samen tot een balans leiden tussen georganiseerd en ongeorganiseerd, tussen gebruikers en belangenbehartigers:

Flexibele werkgroepen

Wmo-raad Breed Overleg

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 5

Dit model kent de volgende kenmerken:
a. Wmo-raad
Er is een Wmo-raad, die advies geeft aan de gemeente over de voorbereiding en de uitvoering van de Wmo. De groep bestaat ca. 9 mensen die efficiënt kunnen werken. Ze vormen een redelijke afspiegeling van de cliënten van de Wmo in de gemeente Elburg. Om die afspiegeling te realiseren, bestaat de Wmo-raad voor een deel uit vertegenwoordigers van cliëntenorganisaties. Daarnaast worden leden van de Wmo-raad, betrokken burgers, direct of via vrijwilligersorganisaties met een maatschappelijke betrokkenheid geworven.

b. Flexibele werkgroepen
De Wmo-raad maakt bij haar adviezen gebruik van het raadplegen van groepen cliënten die direct belang hebben bij de kwestie waarover het advies gaat. Soms zal het voldoende zijn om cliënten eenmalig aan te spreken en soms is het wenselijk een tijdelijke werkgroep in het leven te roepen. Deze flexibele werkgroepen kunnen bestaan uit leden van de Wmo-raad maar vooral ook uit deelnemers uit betrokken achterbanorganisaties of ongeorganiseerde cliënten van de Wmo.

c. Breed Overleg
Naast de Wmo-raad bestaat een Breed Overleg van consumentenorganisaties die vanwege belangenbehartiging of dienstverlening te maken hebben met de uitvoering van de Wmo. Dit Breed Overleg komt twee maal per jaar bij elkaar. Voor de Wmo-raad is het Breed Overleg zowel een inspiratiebron, als een klankbordgroep waaraan verantwoording wordt afgelegd.

De drie onderdelen van het model cliëntenparticipatie Elburg worden hieronder in de paragrafen
2.2, 2.3 en 2.4 uitgewerkt.

2.2 Wmo-raad
Het orgaan dat de contacten heeft met de gemeente, te weten de wethouder en ambtenaar, op beleidsmatig niveau is de Wmo-raad. Deze raad vormt de invulling van het formele gedeelte van cliëntenparticipatie. Om te komen tot de leden van de raad is het goed een eenduidig beeld te hebben over de doelen en de verantwoordelijkheden van de Wmo-raad.

2.2.1 Doelen Wmo-raad
Om er voor te zorgen dat er duidelijkheid bestaat voor een ieder is het van belang het doel van de Wmo-raad vast te stellen. De volgende doelen zijn geformuleerd:
1. het behartigen van de belangen van gebruikers van de Wmo;
2. het functioneren als netwerker en bruggenbouwer gericht op het vergroten van het maatschappelijke draagvlak voor het cliëntenbelang;
3. het fungeren als klankbord voor gemeentelijke samenwerkingsverbanden;
4. adviseren (gevraagd en ongevraagd) over beleid wonen, welzijn en zorg aan de gemeente.

2.2.2 Verantwoordelijkheden Wmo-raad
Cliëntenraden hebben de neiging om alles tot een taak van cliëntenparticipatie te laten behoren. Dit is een valkuil, want alles zelf doen is niet realistisch en ook niet nodig. Schoenmaker blijft bij uw leest, is daarom hier het uitgangspunt. De Wmo-raad moet op het juiste moment, de juiste personen/organisaties uit de achterban kunnen inschakelen. Vervolgens dient zij (tijdelijke) werkgroepen in te stellen of achterbanraadplegingen te organiseren. De taken van de Wmo-raad zijn als volgt:

· belangen behartigen van alle zorgvragers;
· belangen behartigen van alle consumenten;
· het geven van gevraagd en ongevraagd advies.

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 6

Daarnaast is het goed ook de verantwoordelijkheden van de gemeente helder te formuleren. Deze verantwoordelijkheden zijn:

· burgers informeren;

· cliënttevredenheidsonderzoek;

· voldoen aan voorwaarden zodat cliëntenparticipatie en belangenbehartiging vorm kan krijgen (nakomen spelregels).

2.2.3 Leden Wmo-raad
Geadviseerd wordt een raad samen te stellen, bestaande uit de volgende personen:
· Onafhankelijke voorzitter

· Onafhankelijke secretaris (bijvoorbeeld een onafhankelijk ambtenaar van de gemeente)
· Zeven leden vertegenwoordigen organisaties van: o Gehandicapten (/sociale adviesraad) o Senioren
o Mensen met een psychische en/of een verstandelijke beperking* o Kerken
o Sport/jeugd
o Vrijwilligers/mantelzorgers
o Wijkraden
(de rest van de doelgroepen vallen onder al deze groepen, bijv. allochtone zorgvragers, mantelzorgers)


* De materie die wordt besproken in de Wmo-raad is voor iedereen pittig, laat staan voor mensen met een verstandelijke en/of psychische beperking. Vanuit de groep is daarom het signaal gegeven dat het voor deze mensen onontbeerlijk is gebruik te kunnen maken van cliëntondersteuning.

2.3 Flexibele werkgroepen
Het is van cruciaal belang dat er flexibele werkgroepen in het leven kunnen worden geroepen door de Wmo-raad of door de achterban. Tijdelijke werkgroepen die met een concre(e)t(e) vraag/probleem aan de slag gaan. Een tijdelijke werkgroep kan in het leven worden geroepen als er bijvoorbeeld een advies dient te worden voorbereid over thuiszorg of het `loket'. Betrokken partijen (zeker niet alleen leden uit de Wmo-raad) die veel met dit onderwerp te maken hebben en belang hebben bij een uitspraak, worden bijeen geroepen en vormen de tijdelijke werkgroep. Een dergelijke werkgroep kan ook door de achterban in het leven worden geroepen, bij bijvoorbeeld problemen waarover men graag ongevraagd advies indient.

2.3.1 Omschrijving en doel flexibele werkgroepen
Deze werkgroepen worden tijdelijk ingesteld met een goed omlijnde opdracht. Afhankelijk van het onderwerp wordt bepaald welk profiel voor een werkgroeplid relevant is. Aangetekend wordt dat in deze profielen nadrukkelijk aandacht moet zijn voor het inschakelen van ervaringsdeskundigen.
Hierbij is het wel een voorwaarde dat de gemeente haar medewerking en ondersteuning verleent. De gemeente heeft bijvoorbeeld de adresgegevens van de huidige cliënten Wmo.

Het doel van een flexibele werkgroep is duidelijk en eenvoudig:
· het geven van advies aan de Wmo-raad t.a.v. specifieke problemen, onderwerpen en vraagstukken.

2.3.2 Seniorenraad en Gehandicaptenraad
De Gehandicaptenraad en de Seniorenraad hebben, net als de gemeente, aangegeven deze twee raden graag te willen behouden voor de cliëntenparticipatie Wmo in Elburg. Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 7

Het advies is deze raden voorlopig actief te houden (in ieder geval gedurende de gekozen periode) en te zijner te bekijken of het zinvol is dat zij hun taken op deze manier blijven voorzetten.
Het is zeker verstandig de twee raden als `werkgroep' actief te laten blijven zodat de inbreng van specifieke kennis en signalen van hun eigen achterban gewaarborgd blijft.

2.4 Breed Overleg
Een rechtstreekse communicatie tussen de Wmo-raad en de organisaties/achterban is onontbeerlijk, daarom het voorstel voor een Breed Overleg. Het Breed Overleg vormt de achterban van (on)georganiseerde gebruikers van de Wmo. De functie van het Breed Overleg is om de breedte van de samenleving te vertegenwoordigen, om het gemeentelijk Wmo beleid te evalueren en om knelpunten te signaleren. Het is daarmee een belangrijke `voedingsbron' voor de Wmo-raad.

De Wmo-raad roept het Breed Overleg minimaal tweemaal per jaar bij elkaar.

Aan het Breed Overleg kunnen deelnemen:

· Belangenorganisaties van (potentiële) cliënten, bijvoorbeeld ouderenbonden, cliëntenraden van thuiszorginstellingen en woonzorgcomplexen.
· Lotgenotenverenigingen, bijvoorbeeld de Vereniging van Alzheimerpatiënten.
· Kerkelijke organisaties die zich met de situatie van de cliënten/patiënten bezig houden.
· Groepen die actief zijn op aangrenzende beleidsterreinen, zoals huurdersverenigingen van serviceflats.

· Organisaties als de Zonnebloem en het Rode Kruis zijn weliswaar aanbieders van zorg, maar werken wel uitsluitend met vrijwilligers. Daarmee zijn ze ook weer `gebruiker' van de Wmo en kunnen ze een nuttige inbreng leveren in het Breed Overleg.

2.5 Overige vormen van belangenbehartiging
Tot slot is het van belang per situatie te bekijken welke vorm van belangenbehartiging verder wenselijk is. Uiteraard is dit aan de plaatselijke cliëntenorganisaties zelf. De ene keer kan het namelijk zijn dat de ouderenorganisaties graag willen inspreken bij de gemeenteraad, een andere keer is het een wijkraad die een panel wonen, welzijn en zorg wil organiseren. Ook kan het zo zijn dat er sprake is van belangenbehartiging via bijvoorbeeld recensies van beleid in huis aan huisbladen of initiatieven voor agendabepaling. Het advies aan de gemeente is deze initiatieven vooral te stimuleren en het gebruik ervan mogelijk te maken.

2.6 Spelregels en andere voorwaarden
Het is belangrijk te weten wie welke verantwoordelijkheid heeft, maar daarnaast is het van belang dat er afspraken zijn tussen de gemeente en de Wmo-raad. De volgende afspraken genaamd: `spelregels en andere voorwaarden' zijn noodzakelijk1:
· De Wmo-raad beschikt over een eigen budget voor onder andere: o kantoor- en vergaderruimte;
o cliëntenraadpleging en het instellen van werkgroepen; o deskundigheidsbevordering en/of coaching; o activiteiten rondom bijvoorbeeld toegankelijkheid en beeldvorming (in Elburg kan dit de taak van de Gehandicaptenraad zijn, hiervoor dienen zij dan ook het budget te krijgen); o maatschappelijke initiatieven.

· Er zijn schriftelijke afspraken over: o de ambtelijke contactpersoon;


1 Afkomstig uit Prestatiecriteria Lokale Cliëntenparticipatie - Zorgbelang Gelderland, september 2005 Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 8

o de momenten binnen de beleidscycli (Wmo, eventueel lokaal gezondheidsbeleid) waarop de cliëntenraden hun inbreng hebben; o de frequentie van overleg;
o wie afgevaardigd zijn in overleg;
o de organisatie van de advisering; hoe en wanneer stukken worden aangeleverd, de voorbereidingstijd en de doorlooptijd;
o de inhoud van advisering; waarover de Wmo-raad adviezen uitbrengt; o de manier waarop met adviezen, opgevolgd of afgewezen, wordt omgegaan (wordt er een advies afgewezen dan is dit met redenen bekleed); o jaarlijks vindt er een evaluatie plaats.


2.7 Wmo en Wwb
Er wordt steeds gesproken over cliëntenparticipatie op het gebied van de Wmo. Er is echter ook cliëntenparticipatie voor de Wet werk en bijstand, in Elburg is dit de `Adviesraad Sociale Zaken'. De wetten Wmo en Wwb zijn echter dusdanig verschillend dat het geen meerwaarde is cliëntenvertegenwoordigers namens beide wetten in één raad te zetten. Wel is het zo dat veel gebruikers van de Wmo ook gebruiker zijn van de Wwb, een stevige samenwerking tussen beide raden wordt aanbevolen. Vandaar ook dat deze raad tussen haakjes staat genoemd bij paragraaf 2.2.3 Leden Wmo-raad.

2.8 Profielschetsen en het samenstellen van de leden en voorzitter Wmo-raad Cliëntenparticipatie en belangenbehartiging zijn op basis van vrijwilligheid, maar vraagt om bepaalde kwaliteiten van mensen. De een is goed in het mobiliseren van de achterban en is bedreven in het organiseren van bijeenkomsten. De ander is goed van de tongriem gesneden en zit graag met ambtenaren om de tafel om via gesprekken verschillende beleidsthema's te beïnvloeden. Weer anderen zijn in staat duidelijk overzicht over het geheel te hebben en als aanspreekpunt te fungeren. Daar voor de diverse functies een variëteit aan kennis en kunde nodig is, zijn profielschetsen opgesteld. De uitgewerkte profielschetsen zijn te vinden in bijlage 1.

Om een Wmo-raad samen te stellen, is het voorstel mensen te laten voordragen namens de eigen achterban. En waneer er zich meerdere of geen personen aandienen voor een bepaalde functie dan is een voorgesprek noodzakelijk. Het is verstandig de nieuwe voorzitter te betrekken bij de voorgesprekken. Deze voorgesprekken kunnen het beste gevoerd worden door bijvoorbeeld:

· De nieuwe voorzitter.

· De personeelsfunctionaris of betrokken ambtenaar van de gemeente Elburg.

Het advies is de onafhankelijk voorzitter te werven via een vacature en een sollicitatieprocedure aan te gaan. De gekozen voorzitter kan vervolgens als eerste taak samen met gemeente een Wmo-raad realiseren.

2.9 Onkostenvergoeding
Van de vrijwilligers, die gaan deelnemen aan de Wmo-raad dan wel aan de flexibele werkgroepen, wordt vrij veel verwacht. Het kost hen behoorlijk veel tijd en energie deze vrijwilligerstaak op een goede manier te realiseren. Het is daarom meer dan redelijk dat deze vrijwilligers een onkostenvergoeding van de gemeente ontvangen voor hun gepleegde inzet.

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 9

Bijlage 1
Profielschetsen

Profielschets leden Wmo-raad
De profielschets voor de zeven leden van de Wmo-raad is opgesteld aan de hand van de taken van een lid en de verschillende kenmerken die wenselijk zijn.

Taken van een lid:

· overstijgende positie t.a.v. verschillende doelgroepen innemen;
· terugkoppeling vanuit diverse overleggen en vice versa;
· netwerken en bruggenbouwen richting overige organisaties, instellingen, bedrijven in de gemeente;

· linken tussen cliëntenparticipatie en belangenbehartiging in de gemeente.

Kenmerken van een lid:
Algemeen

· instemmen met de verordening rondom de Wmo-raad van de Gemeente Elburg;
· woonachtig zijn in, of een directe relatie hebben met de gemeente Elburg;
· een heldere visie op de toekomst kunnen ontwikkelen en mede richting kunnen aangeven waarheen het gemeentelijk beleid ten aanzien van de doelgroepen in de gemeente dient te gaan;

· bestuurlijk en organisatorisch inzicht (ten aanzien van organisatorische gebeuren gemeentelijke apparaat);

· affiniteit met de belangen van de gebruikers van de Wmo;
· inzicht in maatschappelijke en politieke verhoudingen;
· bereid zijn zich vrijwillig in te zetten gedurende minimaal vier dagdelen per maand voor een periode van vier jaar.

Maatschappelijk

· beschikken over een brede maatschappelijke visie op de gemeentelijke samenleving;
· gevoel voor verhoudingen tussen gemeentelijke en landelijke politiek;
· kennis van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen en het kunnen inschatten van de betekenis ervan voor cliënten/burgers;

· representatief: kunnen omgaan met overheidsorganen, instanties, instellingen etc.;
· kennis, ervaring en contacten met politieke partijen en gemeentelijk orgaan (voor zover van belang voor de gebruikers van de Wmo).

Wenselijke eigenschappen

· betrokkenheid bij, maar ook voldoende distantie tot de zorg aan mensen met een functiebeperking;

· contactvaardigheid tegenover individuen en groepen;
· open staan voor en flexibel zijn in nieuwe ideeën;
· geduld en doorzettingsvermogen;

· effectief en doelmatig kunnen vergaderen;
· representatieve en communicatieve deskundigheid en/of ervaring;
· beschikken over een breed gemeentelijk netwerk op het gebied van wonen, welzijn en zorg;

· overredingskracht hebben om anderen te kunnen overtuigen van het cliëntenperspectief.

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 10

Profielschets onafhankelijke voorzitter Wmo-raad
Vervolgens is er gekeken naar het profielschets van de voorzitter. Belangrijk is hierbij op te merken dat het gaat om een onafhankelijk voorzitter. Deze persoon maakt dus geen deel uit van de Wmo-raad.
Taken:

· het leiden van vergaderingen van de Wmo-raad;
· het representeren en vertegenwoordigen van de Wmo-raad en het onderhouden van contacten met de gemeente (gemeenteraadsleden, wethouder en ambtenaren) en andere relevante partijen.

Kenmerken van de voorzitter:
Algemeen

· beschikt over ervaring in het leiden van vergaderingen;
· beschikt over bestuurlijke ervaring;

· effectief en doelmatig kunnen vergaderen;
· is bereid zich in principe voor een periode van 4 jaar in te zetten;
· instemmen met de reglementen van Gemeente Elburg;
· bij voorkeur woonachtig in de gemeente Elburg;
· een heldere visie op de toekomst kunnen ontwikkelen en mede richting kunnen aangeven waarheen het gemeentelijk beleid ten aanzien van de doelgroepen in die gemeente dient te gaan;

· bestuurlijk en organisatorisch inzicht (ten aanzien van organisatorische gebeuren gemeentelijke apparaat);

· affiniteit met de belangen van mensen met een functiebeperking.

Maatschappelijk

· beschikt over een brede maatschappelijke visie op de gemeentelijke samenleving;
· gevoel voor verhoudingen tussen gemeentelijke en landelijke politiek;
· kennis van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen;
· kennis, ervaring en contacten met politieke partijen en gemeentelijk orgaan.

Wenselijke eigenschappen

· betrokkenheid bij, maar ook voldoende distantie tot de gebruikers van de Wmo;
· open staan voor en flexibel zijn in nieuwe ideeën;
· geduld en doorzettingsvermogen;

· zet zich in voor het werk voor de Wmo-raad gedurende minimaal 4 dagdelen per maand;
· is een teamspeler.

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 11

Bijlage 2
Inventarisatie gegevens

Literatuur

· Onderzoek nieuwe adviesstructuur ­ Gemeente Elburg, februari 2003
· Handreiking lokale cliëntenparticipatie ­ Zorgbelang Gelderland, maart 2005
· Prestatiecriteria Lokale cliëntenparticipatie ­ Zorgbelang Gelderland, september 2005
· Vormen van participatie en belangenbehartiging, in de gemeente ­ Zorgbelang Gelderland, september 2005

· Cliëntenparticipatie in de gemeente Epe ­ Zorgbelang Gelderland, februari 2006
· Cliëntenparticipatie in de gemeente Ermelo ­ Zorgbelang Gelderland, oktober 2006
· Adviseren over maatschappelijke ondersteuning, cliëntenparticipatie bij gemeenten ­ Verwey-Jonker Instituut en Lorep, april 2006
· Beleidsnotitie Wet maatschappelijke ondersteuning ­ Gemeente Elburg, mei 2006
· Een model voor cliëntenparticipatie, het Utrechtse Model ­ Cliëntenbelang Utrecht, juli 2006

Aanwezige organisaties
Hieronder volgt een overzicht van organisaties die aanwezig waren bij de bijeenkomst op 13 november:

1. Adviesraad Sociale Zaken

2. Bewonerscommissie Weidezicht

3. Christelijke Vrouwenbond, afdeling Hoge Enk e.o.
4. Cliëntenraad Nieuwe Feithenhof

5. Cliëntenraad Verpleeghuis de Voord

6. Cliëntenraad Zorgcentrum Mariposa

7. De `Elburgse' Vrouwenvereniging Doornspijk
8. De `Elburgse' Vrouwenvereniging Elburg
9. De `Elburgse' Vrouwenvereniging Hoge Enk
10. iaconie Hervormde Doornspijk
D

11. iaconie Hervormde Gemeente Elburg
D

12. iaconie Protestantse Gemeente i.w.
D

13. iaconie Protestantse Gemeente `t Harde D

14. BC, Evangelische Begeleidingscentrum `t Harde, bewonersraad E

15. NV
F

16. ehandicaptenraad Elburg
G

17. nterkerkelijk Ouderen contact Elburg
I

18. erkelijke gemeente Oase Doornspijk
K

19. PV, afdeling Elburg
N

20. uderencommissie Doornspijk en Hoge Enk O

21. COB
P

22. eniorenraad Elburg
S

23. rijwillige Hulpdienst
V

24. ijkcomité Doornspijk en Hoge Enk
W

25. ijkcomité Oosthoek/Vrijheid
W

26. ijkcomité `t Harde
W

27. e Zonnebloem, afdeling Elburg-Doornspijk D

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 12

Afkortingenlijst


· AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten


· EBC Evangelisch Begeleidings Centrum


· FNV Federatie Nederlandse Vakbeweging


· GGZ Geestelijke GezondheidsZorg


· NPV Nederlandse Patiënten Vereniging


· PCOB Protestants Christelijke Ouderen Bond


· Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning


· WVG Wet Voorziening Gehandicapten


· WWB Wet Werk en Bijstand

Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 13

Bijlage 3
Aanvullende reacties

De cliëntenorganisaties in de gemeente Elburg hechten grote waarde aan zorgvuldige raadpleging met de eigen achterban. Uiteraard valt dit te waarderen. Ondanks dat er vele organisaties bij de drie voorbesprekingen zijn geweest en de aanwezigen er `uit' waren en er is afgesproken het laatste concept vooral ter informatie naar de cliëntenorganisaties zou worden gestuurd, zijn er toch nog behoorlijk wat reacties binnengekomen. Om ervoor te zorgen dat het voorstel nu echt naar de gemeente kan, zonder dat Zorgbelang Gelderland ongevraagd tornt aan het verslag, is ervoor gekozen de aanvullende reactie in deze extra bijlage te verwerken.

Een tiental reacties zijn binnengekomen en hebben vooral te maken met de invulling van leden van de Wmo-raad. In de notitie staat onderstaande verdeling weergegeven.
· Onafhankelijke voorzitter

· Onafhankelijke secretaris (bijvoorbeeld een onafhankelijk ambtenaar van de gemeente)
· Zeven leden vertegenwoordigen organisaties van: o Gehandicapten (/sociale adviesraad) o Senioren
o Mensen met een psychische en/of een verstandelijke beperking* o Kerken
o Sport/jeugd
o Vrijwilligers/mantelzorgers
o Wijkraden
(de rest van de doelgroepen vallen onder al deze groepen, bijv. allochtone zorgvragers, mantelzorgers)

De volgende reacties zijn hierop ontvangen:
De Vrijwillige hulp dienst wenst voor zowel de vrijwilligers als de mantelzorgers een aparte plek te hebben. En de Adviesraad Sociale Zaken wenst toch een aparte plek te krijgen, in plaats van samen met de Gehandicaptenraad. De cliëntenraad Nieuw Feithenhof wil graag genoteerd worden achter het puntje Senioren.
De vertegenwoordiging namens de mensen met een verstandelijke en psychische beperking vinden een aparte plek voor hen eng of niet haalbaar. Zij werken liever met vertegenwoordiging en via mogelijkheden van extra bijeenkomsten of panelgesprekken waarbij signalen, knelpunten en wensen die leven bij de groep mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychische handicap naar boven worden gehaald. Ook zijn er reacties binnengekomen dat men het belangrijkste vindt dat de Wmo-raad moet bestaan uit mensen die deskundig zijn om namens de cliënten via gevraagd en ongevraagde advisering mee te werken aan het gemeentelijk beleid. Daarnaast pleit de één voor een grotere raad, de andere meent dat een kleinere Wmo-raad effectiever is. Over het Breed Overleg zijn eveneens tegenstrijdige suggesties binnengekomen. De één is voorstander van dergelijke bijeenkomsten, de ander vindt het overbodig. De huidige cliëntenraden Gehandicaptenraad en Seniorenraad dienen worden vooral als belangrijke belangenbehartigers gezien en blijven derhalve een belangrijke functie binnen de Elburgse belangenbehartiging en cliëntenparticipatie hebben.

Tot slot is er nog een creatieve suggestie binnengekomen. Hierbij is de suggestie gedaan om uit de achterban per doelgroep, afgevaardigden te laten plaatsnemen in de Wmo-raad. De achterban (gehandicapten, seniorenraad, psychische en verstandelijke beperking, diaconaal platform, sport en jeugd, vrijwilligers en mantelzorg, platform wijkraden) zorgt vervolgens samen voor invulling aan flexibele werkgroepen. In dit model ligt de nadruk niet op de Wmo-raad maar op de achterban.
Cliëntenparticipatie in de gemeente Elburg · Definitieve voorstel cliëntenparticipatie maart 2007 14