Minder klachten over politieoptreden
Alkmaar, 27-09-2007 o 'Het jaarverslag klachten 2006' van de politie
Noord-Holland Noord is onlangs verschenen. Daaruit blijkt dat het
aantal klachten is gedaald van 152 in 2005 naar 96 in het vorig jaar.
Bij de politie staat integriteit hoog in het vaandel. Klachten worden
daarom serieus behandeld en beschouwd als een gratis advies. De daling
van het aantal klachten wordt dan ook gezien als een verbetering in
het vertrouwen dat burgers in de politie stellen. De daling van het
aantal klachten is voor een groot deel te verklaren door het feit dat
de politie in een vroeg stadium aan de slag gaat met vragen en
opmerkingen van mensen, waardoor klachten kunnen worden voorkomen.
Daarnaast is de insteek om zoveel mogelijk klachten zo snel mogelijk
af te handelen door met de klager in gesprek te gaan. Dit heeft geleid
tot een vermindering van 36 % ten opzichte van 2005.
De klachtendaling is het grootst bij de categorieën Optreden naar
aanleiding van aangiften en meldingen (van 43 naar 20). Hieronder
vallen klachten van personen die zich niet serieus genomen voelen door
de politie. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om zaken waarin een aangifte
niet wordt opgenomen of er doorverwezen wordt naar andere bureaus. Ook
bij de categorie Bejegening is er een daling te zien (van 60 naar 48).
Een voorbeeld van een klacht uit deze groep is dat de klager
onvriendelijk en weinig tactvol is behandeld door een
politiemedewerker. Bij de uitvoering van politiewerk zijn klachten
echter niet altijd te voorkomen. Het gaat hierbij vooral om zaken
waarbij geweld of emoties een rol spelen.
Wat te doen bij een klacht over gedrag van een politiemedewerker
Wij nemen uw klacht serieus en gaan daar op een zorgvuldige wijze mee
om.
Na het indienen van een klacht proberen we eerst in een gesprek tot
een oplossing te komen. Vaak gaat het niet om klachten, maar om vragen
of onduidelijkheden die eenvoudig uit de wereld geholpen kunnen
worden. Komen we er niet uit dan is er sprake van een formele klacht.
Ook in dat geval zullen we eerst een bemiddelingsgesprek houden. U
bepaalt waar het gesprek plaatsvindt, op het bureau of elders. Het kan
voorkomen dat u niet tevreden bent met de afhandeling van de klacht.
In dat geval wordt een onderzoek gedaan door een klachtencommissie. De
resultaten daarvan worden voorgelegd aan de korpsbeheerder van het
politiekorps, de burgemeester van Alkmaar. De korpsbeheerder neemt dan
een formeel besluit waarvan u bericht krijgt. Bent u het daar niet mee
eens dan kunt u zich wenden tot de Nationale Ombudsman. De
klachtencommissie bestaat uit een aantal personen die buiten de
politieorganisatie werken en beschikken over een brede
maatschappelijke ervaring. Op een totaal van 96 klachten in 2006 zijn
er tien behandeld door de klachtencommissie.
Het kan ook voorkomen dat een klacht niet in behandeling wordt
genomen. Bijvoorbeeld omdat de klacht gaat over een gedraging die
langer dan een jaar geleden heeft plaats gevonden, of omdat er nog een
opsporingsonderzoek loopt. Voor meer informatie over het indienen van
een klacht kunt u de klachtenregeling opvragen via een politiebureau.
Klachten kunt u mondelinge indienen bij het politiebureau bij u in de
buurt. Ook kunt u uw klacht schriftelijk indienen op het volgende
adres:
Korpsbeheerder Politie Noord-Holland Noord
T.a.v. de klachtencoördinator
Postbus 21
1800 Alkmaar
Het jaarverslag klachten 2006 is in te zien op de politiebureaus.
Laatst gewijzigd 27-09-2007 13:48 | © Politie Noord-Holland Noord |
Politie Noord-Holland-Noord