Brussel, 27 september 2007
Twee nieuwe Europese coördinatoren voor trans-Europese vervoersnetwerken
Op voorstel van vice-voorzitter Barrot heeft de Commissie twee nieuwe
Europese coördinatoren in de sector van de trans-Europese vervoersnetwerken
benoemd, namelijk mevrouw Karla Peijs voor waterwegen en de heer Luis
Valente de Oliveira voor maritieme snelwegen. Deze coördinatoren moeten de
dialoog tussen de betrokken lidstaten faciliteren en zo een betere
onderlinge afstemming van de werkzaamheden en de financieringsplannen
bewerkstelligen. "Deze projecten zijn van essentieel belang om tot een
duurzaam vervoersbeleid te komen, maar zij zijn ook bijzonder moeilijk te
verwezenlijken: de keuze van deze beide personen, die in de vervoerssector
groot aanzien genieten, is een garantie voor succes", aldus de heer Barrot.
Op 20 juli 2005 had de Commissie al haar goedkeuring gehecht aan een
besluit tot aanwijzing van zes Europese coördinatoren, die opdracht
hadden gekregen de coördinatie tussen de lidstaten van de uitvoering
van bepaalde prioritaire projecten te bevorderen. De Europese
coördinatoren zijn inmiddels uitgegroeid tot referentiepersonen. Hun
optreden heeft een positief effect gehad op de projecten in kwestie.
Gesterkt door dit succes heeft vice-voorzitter Barrot de Commissie
voorgesteld twee nieuwe coördinatoren aan te stellen, namelijk mevrouw
Karla Peijs voor waterwegen en de heer Luis Valente de Oliveira voor
maritieme snelwegen.
Mevrouw Karla Peijs was tussen 2003 en 2006 minister van Verkeer en
Waterstaat van Nederland. Daarvoor was zij lid van het Europees
Parlement van 1989 tot 2003. Zij zal meer in het bijzonder
verantwoordelijk zijn voor de prioritaire projecten nr. 18 (Waterweg
"Rijn/Maas-Main-Donau") en nr. 30 (Kanaal Seine-Schelde). Deze beide
projecten zijn van cruciaal belang om de samenhang van het
trans-Europese waterwegennet te versterken en het vervoer over de
binnenwateren concurrerender te maken. In het kader van het eerste
project moeten diverse knelpunten worden weggewerkt die het rendement
van de as Rijn-Main-Donau sterk drukken, maar die tevens in kwetsbare
natuurgebieden gelegen zijn. Met het tweede project wordt de
realisatie beoogd van een belangrijke ontbrekende schakel in het
netwerk, namelijk de verbinding van de Noordzeehavens met in het
bijzonder het Parijse bekken.
De heer Luis Valente de Oliveira heeft de afgelopen jaren
verschillende functies in de Portugese regering bekleed: van 1985 tot
1995 was hij minister van ruimtelijke planning en ordening en van 2002
tot 2003 was hij minister van openbare werken, vervoer en huisvesting.
Het project waarmee hij is belast, namelijk de ontwikkeling van
maritieme snelwegen, moet ertoe bijdragen dat het vrachtvervoer dat
vandaag over de weg plaatsvindt, in de toekomst meer en meer over zee
verloopt. Het project bestaat in de totstandbrenging van regelmatige
zeeverbindingen van goede kwaliteit tussen de verschillende havens van
de Unie. Dit past in het kader van een perfect geïntegreerde
multimodale keten waarmee niet alleen wordt beoogd de knelpunten in
het wegverkeer te omzeilen, maar ook een betere integratie van de
perifere regio's en de eilanden van de Unie te bewerkstelligen.
Meer informatie over trans-Europese vervoersnetwerken is te vinden op:
http://ec.europa.eu/ten/transport/index_en.htm.
European Union