Partij voor de Vrijheid (PVV)


donderdag 27 september 2007
Inbreng Fleur Agema debat no-claim 26 september 2007

Ik schaam voor het feit dat we vandaag hier een Wet bespreken die waarschijnlijk zieker is dan iedereen die op dit moment chronisch ziek, gehandicapt of ouder is. Het doel van deze Wet is dat de zieke minder snel naar de dokter gaat. Maar ik wil niet verantwoordelijkheid zijn voor een Wet die ertoe leidt dat een vrouw met een knobbeltje in haar borst, of een man met pijn op de borst blijft rondlopen omdat ze niet naar de dokter gaan omdat u hen daartoe `prikkelen' wilt. Hoeveel zieken zullen er als gevolg van deze `prikkel' zieker worden in plaats van gezonder? Dat is niet hoe de zorg in Nederland zou moeten zijn en mijn voornaamste bezwaar tegen deze Wet.

Mijn tweede bezwaar is dat u met deze Wet ervan uit gaat dat ons land bevolkt wordt door hypochonders. Terwijl mensen die ziek zijn en daarvoor een zoektocht afleggen vooral bezig zijn met de legitieme vraag: `Wat mankeer ik?', en twee: `Is er een oplossing voor mijn probleem?". Twee vragen die over het algemeen helemaal niet zo gemakkelijk te beantwoorden zijn.

Stelt u zich eens voor. Een vrouw van een jaar of 25 krijgt tijdens haar werk plotseling te maken met heftige pijn aan haar hand, de boel gaat ook nog flink ontsteken en de hand zwelt op als een ballon. Logischerwijs gaat ze op zoek naar het waarom. Het gevolg: ziekenhuis in, ziekenhuis uit. De ene specialist kijkt naar de bobbel op de vinger, de ander naar het gegeven dat de vinger niet meer buigt, weer een volgende kijkt naar de zwelling, etc. Alle specialisten worden afzonderlijk bezocht en allen zien dat er iets mankeert, stellen een diagnose, maar een echte integrale oplossing komt er niet. Na 2 jaar `shoppen' komt ze bij het handenteam van het Andreas-Lucas ziekenhuis. In één consult zitten alle specialisten bij elkaar. Het probleem wordt integraal bekeken. Er wordt in het bijzijn van de patiënt gezocht naar de oorzaak en oplossingen worden besproken. Binnen enkele weken volgt een operatie en enkele ingrepen. Vanaf dan gaat het de goede kant op.

Was zij nou al die tijd een shop-a-holic geweest die middels een financiële prikkel afgeremd had moeten worden? Nee. De oplossing voor het afremmen van de zorgvraag ligt goeddeels niet in het prikkelen van zieke mensen, maar in het prikkelen van ziekenhuizen. Ziekenhuizen moeten veel meer integraal werken, zoals het handenteam van het Andreas-Lucas. (ook verkeerde-bed-dagen)

Mijn derde bezwaar is dat deze Wet is bovenal geen `prikkel' is maar eigenlijk gewoon een inkomstenbron van het kabinet. Een inkomstenbron van 1,5 miljard euro die de zieken in ons land moeten betalen. En dat alles voor een geschatte en nauwelijks onderbouwde vermindering van de zorgkosten met zo'n 150-200 miljoen euro. Moeten we daar al die capriolen voor uithalen? Kunt u niet iets slimmers en vooral rechtvaardigers bedenken?
En die besparingen vloeien niet zozeer voort uit minder gebruik van zorg maar vooral uit het gebruik van goedkopere medicijnen en hulpmiddelen. Iets anders dus dan het indammen van de zorgvraag.

Het volgende bezwaar ligt in de enorme bureaucratische rompslomp tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars en burgers die deze regeling met zich mee brengt. Bijvoorbeeld een ziekenhuis dat een jaar na een behandeling een nota naar de zorgverzekeraar stuurt die er vervolgens voor moet zorgen dat dat verrekend wordt met het eigen risico bedrag van een verzekerde die misschien in de tussentijd van verzekeraar is gewisseld.

Nog een bezwaar ligt in het gegeven dat ervoor gekozen is om `verzekerden met meerjarige, onvermijdbare zorgkosten' (ander begrip voor de chronisch zieken en gehandicapten) op te sporen middels een FKG, wat inhoudt dat die persoon minimaal 180 dagdoseringen van een medicijn voor een betreffende chronische ziekte voorgeschreven heeft gekregen. Heel veel chronisch zieken slikken geen medicijnen of gaan er spaarzaam mee om en dat zou natuurlijk gestimuleerd moeten worden in plaats van tegengewerkt, terwijl zij wel hoge zorgkosten maken voor steeds terugkerende behandelingen van hun chronische aandoeningen. Bijvoorbeeld de behandeling van een zenuwblokkade die wordt uitgevoerd door een anesthesist.

Tenslotte wil de minister ons laten geloven dat zieken en gehandicapten worden gecompenseerd, maar dat is schone schijn. Ze krijgen een compensatie die er op neer komt dat ze net zoveel betalen als gemiddeld, namelijk 109 euro. Maar een gezond mens betaalt niets. En als je niet chronisch ziek bent maar een keer naar de specialist moet, kan het zijn dat je in een keer het jaarmaximum van 150 euro op tafel moet leggen.
Hoe je het ook wendt of keert, de medicijnknaak, specialistengeeltje, no-claim, of eigen risico wordt altijd betaald door mensen die ziek zijn.

De minister schrijft in zijn stukken dat het kabinet wil luisteren naar de gevoelens van onvrede die in de samenleving bestaan over de no-claim. Volgens u past dat in het streven de kloof tussen politiek en burger te verkleinen. Maar het eigen risico is net zo slecht als de no-claim. U doet dus helemaal niets aan het verkleinen van de kloof tussen burger en politiek.

Het is een verkeerde Wet. Wij zullen er tegen stemmen.

Ziek zijn we allemaal wel eens en chronisch ziek kunnen we allemaal worden.


____________________