Campina

Groeiende afzet biologische zuivel Campina

Ecomel biedt ruimte voor nieuwe omschakelaars

Ecomel, de business unit van Campina voor biologische zuivel, ziet de afzet van haar merken Groene koe en Zuiver Zuivel in 2007 fors groeien. De nieuwe uitstraling en insteek van haar merken zorgt voor een stijgende verkoop per verkooppunt en een toename van het aantal verkooppunten. Ook de buitenhuishoudelijke markt laat dubbele groeicijfers zien. Biologische producten zijn relevant voor een groeiende groep consumenten. De komende jaren voorziet Ecomel verdere forse groei door nieuwe introducties. Hierdoor heeft Ecomel ruimte voor nieuwe biologische melkveehouders.

Ecomel is in Nederland de enige aanbieder van biologische zuivel met een sterke positie in zowel het natuurvoedingskanaal als in supermarkten als in de buitenhuishoudelijke markt, zoals bedrijfsrestaurants. Ecomel verwacht met haar merken Groene koe en Zuiver Zuivel dit jaar uit te komen op een afzetgroei van 10 procent. Nieuwe introducties zullen de komende jaren bij Ecomel voor een forse groei zorgen. "De restyling van Zuiver Zuivel, waarbij de melkveehouders achter het product een gezicht hebben gekregen, is goed aangeslagen in het natuurvoedingskanaal. We merken dat veel consumenten en winkeliers kiezen voor het merk Zuiver Zuivel", aldus commercieel manager Minous Apeldoorn. Met het merk Groene koe, dat is opgeschoven naar lifestyle om de light-user te bereiken, geven we sinds april aan wat de voordelen zijn van biologische zuivel en dat opent de ogen van veel consumenten. Groene koe is hierdoor zowel in het buitenhuishoudelijke kanaal als in de supermarkt harder gegroeid dan de markt. De unieke milde smaak en structuur van de yoghurt van Groene koe worden door steeds meer consumenten ontdekt.

Actief betrekken van consument bij de boer en de unieke smaak van biologisch Ecomel is uniek in het actief betrekken van de consument bij de biologische zuivel en het boerenbedrijf. Regelmatig worden consumenten tijdens open dagen bij de biologische boer uitgenodigd. Deze week bezoeken biologische veehouders scholen en proeven duizenden scholieren biologische zuivel tijdens de Week van de Smaak. Tienduizenden consumenten maken deze en vorige week tijdens de 50+ beurs en bij proeverijen in supermarkten en natuurvoedingswinkels kennis met Groene koe en Zuiver Zuivel.

Grootste in biologische zuivel
Ecomel is met ruim 40 miljoen liter biologische melk de grootste ophaler, verwerker en aanbieder van biologische melk in Nederland. Campina gaat de komende maanden actief aan de slag om nieuwe omschakelaars te werven, zodat ze in haar eigen melkbehoefte kan voorzien, gezien de groei die wordt verwacht. Hiervoor wordt op dit moment een wervingsplan uitgewerkt. Campina geeft boeren de ruimte te kiezen voor de biologische of reguliere productiemethode, zodat ook de consument de keuze heeft. De biologische boeren zijn lid van de coöperatie Campina. Alles dat Campina verdient met de verkoop van zuivel, komt via de melkprijs terug bij de veehouders, die samen eigenaar zijn van Campina. De biologische veehouders zijn er daarnaast van verzekerd dat de meerkosten voor de biologische productiewijze worden vergoed in de meerprijs die zij ontvangen voor de biologische melk. Door de grote vraag naar zuivel stijgt de melkprijs van Campina dit jaar sterk. Daar profiteren ook de biologische Campina-boeren van. Ook voor de biologische veehouders zal de totale melkprijs van Campina (inclusief bio-toeslag) ook dit jaar op een zeer concurrerend niveau uitkomen, zo verwacht Ecomel-directeur Jan Zomerdijk. "Ik verwacht dat op de langere termijn vraag en aanbod in de biologische markt ook weer naar elkaar toe zullen groeien. De keuze van boeren voor de coöperatie Campina zal een verstandige en duurzame keuze blijken te zijn. Campina biedt in een kleine markt als de biologische zuivelmarkt zekerheid. Door de jaren heen heeft Campina bewezen een betrouwbare en constante factor te zijn in de biologische zuivelmarkt. Door Campina zal de biologische zuivelmarkt de komende jaren op duurzame wijze verder doorgroeien en de nichemarkt ontstijgen, maar de unieke, transparante verbinding tussen boer, natuur en consument handhaven."