___________________
Persbericht © GAIA
26 september 2007
Transporten van levend vee in Europa: nieuwe regels, voortdurende
schendingen, blijvend dierenleed, gevaar voor verspreiding
dierenziektes
"EU moet stoppen met schijnbescherming en echte maatregelen nemen
tegen dierenleed"
Eurogroup for Animals (EU), GAIA, die Eurogroup vertegenwoordigt in
België, Compassion in World Farming (GB) en Animals' Angels (D)
maakten vandaag op een persconferentie in Brussel een eerste balans
op van de nieuwe EU-verordening die sinds 1 januari 2007 dieren
tijdens het vervoer zou moeten beschermen.
vlnr: Lesley Moffat van Animals' Angels, Dil Peeling van
Eurogroup for Animals, Michel Vandenbosch van GAIA
De nieuwe Verordening werd door de Europese overheid voorgesteld
als een strenge wetgeving, die komaf zou maken met onnodig
dierenleed bij veetransporten. "Loze woorden want tien maanden
later is de realiteit helaas helemaal anders", zegt GAIA-voorzitter
Michel Vandenbosch. "Dertig jaar Europese dierentransportwetgeving
is de geschiedenis van een beleid dat voortdurend faalt", gaat
Peter Stevenson van Compassion in World Farming verder. De overheid
slaagt er niet in de wet te doen naleven. Op dat gebied is de
toestand nog altijd zeer zorgwekkend, zo blijkt onder meer uit een
nieuwe, onthutsende videofilm, die vandaag voor het eerst werd
getoond.
De nieuwe videofilm toont zware schendingen van de Europese
wetgeving in Italië, Spanje en Portugal: waarnemers van Animals'
Angels stelden vast dat ondanks het verbod, systematisch zieke,
zwaar gewonde en totaal uitgeputte koeien toch vervoerd worden naar
de veemarkt of het slachthuis en brutaal mishandeld tijdens het op-
en afladen van de afgebeulde dieren.
De nieuwe regels worden voortdurend geschonden en de vervoerde
dieren blijven lijden. De nieuwe wetgeving biedt onvoldoende
bescherming aan de miljoenen landbouwdieren die jaarlijks in de EU
vervoerd worden. De huidige schijnbescherming is een maat voor
niets, klagen de dierenrechtenorganisaties aan. Het oogt mooi op
papier maar het blijft dode letter.
Ooggetuigen van de Europese Federatie van Dierenartsen waarschuwden
op de persconferentie ook dat vanuit het oogpunt van de
dierengezondheid de regels voor veetransporten nog veel strenger
moeten en het vervoer van levend vee sterk beperkt moet worden.
Nieuwe maatregelen moeten opgenomen worden in het
Dierengezondheidsactieplan van de Europese Commissie dat nog moet
besproken worden door de landbouwministers.
Meer dan zes miljoen landbouwdieren worden jaarlijks vervoerd over
lange afstanden binnen Europa. Wantoestanden doen zich regelmatig
voor. Onlangs nog, op 30 augustus, heeft de Duitse politie een
Nederlandse transport met varkens tegengehouden nadat weggebruikers
hadden gemeld dat er bloed uit de vrachtauto droop. Hetzelfde
bedrijf is vorig jaar door de Griekse overheid geverbaliseerd toen
bij aankomst bleek dat er 263 dode biggen aan boord waren. De
biggen van tien weken oud bleken te zijn gestikt tijdens de tocht
van meer dan 70 uur naar Griekenland. Andere voorbeelden van
wantoestanden die internationale waarnemers vaststelden:
* 2005: internationale waarnemers volgen een willekeurig
varkenstransport naar Italië en vinden 40 dode varkens
* 2006: hoogdrachtige koeien komen in Griekenland aan, veel dieren
hebben de reis niet overleefd
* Begin 2007: honderden dode en aangevreten varkens in Letland bij
een transport uit Denemarken
* April 2007: 190 dode biggen bij transport naar Italië
* Juli 2007: 13 dode biggen bij transport naar Spanje
Voor de Europese dierenorganisaties is de maat vol: ze eisen dat de
EU de regels strikt doet naleven en lidstaten, die aan hun plicht
verzaken, zwaar sanctioneren. Het verbod op het vervoer van zieke
en gewonde dieren moet strikt nageleefd en gecontroleerd worden.
Het transport van levend vee moet sterk beperkt worden en een zo
kort mogelijke tijdslimiet bepaald worden.
> Meer over onze campagne tegen verre veetransporten
> Wil je GAIA helpen in de strijd tegen dierenleed?
Steun ons en word lid!
GAIA