GAIA


___________________

Persbericht © GAIA

26 september 2007

Transporten van levend vee in Europa: nieuwe regels, voortdurende schendingen, blijvend dierenleed, gevaar voor verspreiding dierenziektes

"EU moet stoppen met schijnbescherming en echte maatregelen nemen tegen dierenleed"

Eurogroup for Animals (EU), GAIA, die Eurogroup vertegenwoordigt in België, Compassion in World Farming (GB) en Animals' Angels (D) maakten vandaag op een persconferentie in Brussel een eerste balans op van de nieuwe EU-verordening die sinds 1 januari 2007 dieren tijdens het vervoer zou moeten beschermen.

vlnr: Lesley Moffat van Animals' Angels, Dil Peeling van Eurogroup for Animals, Michel Vandenbosch van GAIA

De nieuwe Verordening werd door de Europese overheid voorgesteld als een strenge wetgeving, die komaf zou maken met onnodig dierenleed bij veetransporten. "Loze woorden want tien maanden later is de realiteit helaas helemaal anders", zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. "Dertig jaar Europese dierentransportwetgeving is de geschiedenis van een beleid dat voortdurend faalt", gaat Peter Stevenson van Compassion in World Farming verder. De overheid slaagt er niet in de wet te doen naleven. Op dat gebied is de toestand nog altijd zeer zorgwekkend, zo blijkt onder meer uit een nieuwe, onthutsende videofilm, die vandaag voor het eerst werd getoond.

De nieuwe videofilm toont zware schendingen van de Europese wetgeving in Italië, Spanje en Portugal: waarnemers van Animals' Angels stelden vast dat ondanks het verbod, systematisch zieke, zwaar gewonde en totaal uitgeputte koeien toch vervoerd worden naar de veemarkt of het slachthuis en brutaal mishandeld tijdens het op- en afladen van de afgebeulde dieren.

De nieuwe regels worden voortdurend geschonden en de vervoerde dieren blijven lijden. De nieuwe wetgeving biedt onvoldoende bescherming aan de miljoenen landbouwdieren die jaarlijks in de EU vervoerd worden. De huidige schijnbescherming is een maat voor niets, klagen de dierenrechtenorganisaties aan. Het oogt mooi op papier maar het blijft dode letter.

Ooggetuigen van de Europese Federatie van Dierenartsen waarschuwden op de persconferentie ook dat vanuit het oogpunt van de dierengezondheid de regels voor veetransporten nog veel strenger moeten en het vervoer van levend vee sterk beperkt moet worden. Nieuwe maatregelen moeten opgenomen worden in het Dierengezondheidsactieplan van de Europese Commissie dat nog moet besproken worden door de landbouwministers.

Meer dan zes miljoen landbouwdieren worden jaarlijks vervoerd over lange afstanden binnen Europa. Wantoestanden doen zich regelmatig voor. Onlangs nog, op 30 augustus, heeft de Duitse politie een Nederlandse transport met varkens tegengehouden nadat weggebruikers hadden gemeld dat er bloed uit de vrachtauto droop. Hetzelfde bedrijf is vorig jaar door de Griekse overheid geverbaliseerd toen bij aankomst bleek dat er 263 dode biggen aan boord waren. De biggen van tien weken oud bleken te zijn gestikt tijdens de tocht van meer dan 70 uur naar Griekenland. Andere voorbeelden van wantoestanden die internationale waarnemers vaststelden:
* 2005: internationale waarnemers volgen een willekeurig varkenstransport naar Italië en vinden 40 dode varkens


* 2006: hoogdrachtige koeien komen in Griekenland aan, veel dieren hebben de reis niet overleefd


* Begin 2007: honderden dode en aangevreten varkens in Letland bij een transport uit Denemarken


* April 2007: 190 dode biggen bij transport naar Italië


* Juli 2007: 13 dode biggen bij transport naar Spanje

Voor de Europese dierenorganisaties is de maat vol: ze eisen dat de EU de regels strikt doet naleven en lidstaten, die aan hun plicht verzaken, zwaar sanctioneren. Het verbod op het vervoer van zieke en gewonde dieren moet strikt nageleefd en gecontroleerd worden. Het transport van levend vee moet sterk beperkt worden en een zo kort mogelijke tijdslimiet bepaald worden.

> Meer over onze campagne tegen verre veetransporten

> Wil je GAIA helpen in de strijd tegen dierenleed? Steun ons en word lid!