Gemeente Grave

Resultaten waterenquête beschikbaar

Meepraten over water in het Land van Cuijk

De gemeenten in het Land van Cuijk stellen momenteel een waterplan op. Dit waterplan moet aan het einde van het jaar klaar zijn. Om het waterplan zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de waterwensen en waterklachten (wateroverlast) van de inwoners, is een waterenquête gehouden.

Water is belangrijk

Onderdeel van de waterenquête, waaraan bijna 300 mensen meededen, was de vraag hoe men water beleeft. In het overgrote deel van de ingevulde waterenquêtes geeft men aan de recreatieve kant van water heel belangrijk te vinden. Recreatie mag volgens het overgrote deel van de mensen meer gestimuleerd worden, mits daarbij de natuur in acht wordt genomen en veiligheid (voor vooral kinderen) gewaarborgd is.

In de stedelijke gebieden is er weinig water. Dat vindt een aantal mensen een gemis. Een enkeling vreest echter ongedierte (ratten) of overdracht van ziektes (muggen) wanneer er meer open water in bebouwd gebied komt. Het opzetten van het stuwpeil van de Maas is volgens een aantal mensen verontrustend. Zij vrezen dat dit tot grondwateroverlast zal leiden.

De gegevens uit de waterenquête worden verwerkt in het waterplan. Alle antwoorden van de waterenquête zijn na te lezen op de website: www.waterplanlandvancuijk.nl.

Waterloket

De waterbeheerders (gemeenten Cuijk, Boxmeer, Sint Anthonis, Grave en Mill en Sint Hubert, waterschap Aa en Maas, provincie Noord-Brabant, waterbedrijf Brabant Water en Rijkswaterstaat) hebben inmiddels een waterloket voor het Land van Cuijk opgezet (zie www.waterloketlandvancuijk.nl).

Via dit waterloket kan de burger nu en in de toekomst al zijn/haar vragen, wensen en klachten over water stellen aan de gemeente. Het maakt niet uit op welk "wateronderwerp" de vraag, wens of klacht betrekking heeft. U hoeft dus als inwoner niet na te denken aan welke overheidsinstantie u uw watervraag, -wens of -klacht moet richten. De verdeling van het waterbeheer is in Nederland namelijk over nogal wat instanties verspreid: "Wie gaat over drinkwater? Wie over het water in de Maas? Wie beheert de vijver bij mij in de straat? Etc."

Door uw watervraag, -wens of -klacht via het waterloket te versturen, zorgt de gemeente er dus voor dat uw watervraag, -wens of -klacht bij de juiste instantie terecht komt. Bovendien krijgt u via het waterloket binnen 5 werkdagen antwoord op uw watervraag, -wens of
-klacht.

Alle gestelde watervragen, -wensen en -klachten en de hierop gegeven antwoorden zijn op de website www.waterloketlandvancuijk.nl na te lezen. De waterbeheerders zullen de database die op deze wijze ontstaat gebruiken voor de jaarlijkse evaluatie van het waterplan. Door het opzetten van dit waterloket zorgen de waterbeheerders dus voor een permanente communicatie met burgers en bedrijven en geven daarmee invulling aan de tweede vraag uit de eerste klankbordgroepbijeenkomst.

Tweede klankbordgroepbijeenkomst

In week 39 en 40 vindt een 5-tal klankbordgroepbijeenkomsten plaats in het kader van het waterplan Land van Cuijk. De eerste klankbordgroepbijeenkomst in juni ging over het inventariseren van kansen, knelpunten en streefbeelden voor water en is voor het gehele Land van Cuijk gezamenlijk gehouden. Bij deze tweede bijeenkomst willen we per gemeente met de belanghebbenden om tafel. Het onderwerp van de bijeenkomst is: "oplossingsrichtingen en maatregelen". Bijvoorbeeld:


- "Hoe kunnen water en cultuurhistorie elkaar in Grave nog verder verstreken?"


- "Hoe lossen we (grond)wateroverlast in St. Hubert op?"


- "Wat doen we aan blauwalg in Cuijk?"


- Etc.

U bent van harte welkom!

De 2e klankbordgroep in gemeente Grave vindt plaats op woensdag 26 september van 19.30 tot 22.00 uur. Voor aanmelding en informatie over het programma, de locatie en eventuele stukken ter voorbereiding kunt u kontact opnemen met dhr. M Jansen, cluster Civiele en Cultuurtechniek, (0486) 477 276;