Resultaten waterenquête beschikbaar
Meepraten over water in het Land van Cuijk
De gemeenten in het Land van Cuijk stellen momenteel een waterplan op.
Dit waterplan moet aan het einde van het jaar klaar zijn. Om het
waterplan zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de waterwensen en
waterklachten (wateroverlast) van de inwoners, is een waterenquête
gehouden.
Water is belangrijk
Onderdeel van de waterenquête, waaraan bijna 300 mensen meededen, was
de vraag hoe men water beleeft. In het overgrote deel van de ingevulde
waterenquêtes geeft men aan de recreatieve kant van water heel
belangrijk te vinden. Recreatie mag volgens het overgrote deel van de
mensen meer gestimuleerd worden, mits daarbij de natuur in acht wordt
genomen en veiligheid (voor vooral kinderen) gewaarborgd is.
In de stedelijke gebieden is er weinig water. Dat vindt een aantal
mensen een gemis. Een enkeling vreest echter ongedierte (ratten) of
overdracht van ziektes (muggen) wanneer er meer open water in bebouwd
gebied komt. Het opzetten van het stuwpeil van de Maas is volgens een
aantal mensen verontrustend. Zij vrezen dat dit tot grondwateroverlast
zal leiden.
De gegevens uit de waterenquête worden verwerkt in het waterplan. Alle
antwoorden van de waterenquête zijn na te lezen op de website:
www.waterplanlandvancuijk.nl.
Waterloket
De waterbeheerders (gemeenten Cuijk, Boxmeer, Sint Anthonis, Grave en
Mill en Sint Hubert, waterschap Aa en Maas, provincie Noord-Brabant,
waterbedrijf Brabant Water en Rijkswaterstaat) hebben inmiddels een
waterloket voor het Land van Cuijk opgezet (zie
www.waterloketlandvancuijk.nl).
Via dit waterloket kan de burger nu en in de toekomst al zijn/haar
vragen, wensen en klachten over water stellen aan de gemeente. Het
maakt niet uit op welk "wateronderwerp" de vraag, wens of klacht
betrekking heeft. U hoeft dus als inwoner niet na te denken aan welke
overheidsinstantie u uw watervraag, -wens of -klacht moet richten. De
verdeling van het waterbeheer is in Nederland namelijk over nogal wat
instanties verspreid: "Wie gaat over drinkwater? Wie over het water in
de Maas? Wie beheert de vijver bij mij in de straat? Etc."
Door uw watervraag, -wens of -klacht via het waterloket te versturen,
zorgt de gemeente er dus voor dat uw watervraag, -wens of -klacht bij
de juiste instantie terecht komt. Bovendien krijgt u via het
waterloket binnen 5 werkdagen antwoord op uw watervraag, -wens of
-klacht.
Alle gestelde watervragen, -wensen en -klachten en de hierop gegeven
antwoorden zijn op de website www.waterloketlandvancuijk.nl na te
lezen. De waterbeheerders zullen de database die op deze wijze
ontstaat gebruiken voor de jaarlijkse evaluatie van het waterplan.
Door het opzetten van dit waterloket zorgen de waterbeheerders dus
voor een permanente communicatie met burgers en bedrijven en geven
daarmee invulling aan de tweede vraag uit de eerste
klankbordgroepbijeenkomst.
Tweede klankbordgroepbijeenkomst
In week 39 en 40 vindt een 5-tal klankbordgroepbijeenkomsten plaats in
het kader van het waterplan Land van Cuijk. De eerste
klankbordgroepbijeenkomst in juni ging over het inventariseren van
kansen, knelpunten en streefbeelden voor water en is voor het gehele
Land van Cuijk gezamenlijk gehouden. Bij deze tweede bijeenkomst
willen we per gemeente met de belanghebbenden om tafel. Het onderwerp
van de bijeenkomst is: "oplossingsrichtingen en maatregelen".
Bijvoorbeeld:
- "Hoe kunnen water en cultuurhistorie elkaar in Grave nog verder
verstreken?"
- "Hoe lossen we (grond)wateroverlast in St. Hubert op?"
- "Wat doen we aan blauwalg in Cuijk?"
- Etc.
U bent van harte welkom!
De 2e klankbordgroep in gemeente Grave vindt plaats op woensdag 26
september van 19.30 tot 22.00 uur. Voor aanmelding en informatie over
het programma, de locatie en eventuele stukken ter voorbereiding kunt
u kontact opnemen met dhr. M Jansen, cluster Civiele en
Cultuurtechniek, (0486) 477 276;
Gemeente Grave