Agendia treedt toe tot de Personalized Medicine Coalition (PMC)
26/09/2007 18:11
PR Newswire
AMSTERDAM, September 26 /PRNewswire/ -- Agendia BV, een leider in de wereld op het snel evoluerende gebied van
kanker moleculaire diagnostiek, kondigde vandaag aan dat het is toegetreden
tot de in de V.S gevestigde Personalized Medicine Coalition (PMC).
"De PMC speelt een sleutelrol het ontwikkelen van de politieke opinie in
de V.S voor personalized medicine (een concept waarbij iedere kanker
individueel wordt benaderd). We zijn uitermate verheugd om lid te zijn van
een groep die de behandeling van patiënten in de toekomst dramatisch zal
veranderen. Nadat zowel ons eerste IVDMIA product, MammaPrint(R) genaamd,
alsmede ons logistieke steekproefonderzoek en vervoersprocedure,
RNARetain(R)(1) genaamd, door de FDA zijn goedgekeurd, geloven we nu dat het
tijd is om actief deel te nemen aan de discussie over de implementatie van
personalized medicine in de V.S.", aldus Dr. Bernhard Sixt, CEO van Agendia
BV.
Edward Abrahams, algemeen directeur van de PMC, verwelkomde de toetreding
van de in Nederland gevestigde onderneming die gespecialiseerd is in
personalized medicine: "Wij kijken er enorm naar uit dat Agendia betrokken
wordt bij de activiteiten van PMC en vooral dat Agendia gaat deelnemen aan
onze pogingen om een passende regelgeving te ontwikkelen voor personalized
medicine producten."
Over PMC
De Personalized Medicine Coalition werd in november 2004 door meer dan
een dozijn vooraanstaande ondernemingen op het gebied van farmacie,
biotechnologie, diagnostiek en informatietechnologie, alsmede door
vooraanstaande academisch centra en gouvernementele organisaties, in het
leven geroepen. Deze onafhankelijk non-profit organisatie, die erop gericht
is om begrip en de acceptatie te bevorderen van personalized medicine
concepten and producten ten bate van patiënten, heeft meer dan 100 leden. De
Personalized Medicine Coalition wil de discussie en het begrip bevorderen,
die moet leiden tot de ontwikkeling van een heldere politiek aangaande de
toepassing van personalized medicine.
Over Agendia
Agendia, gevestigd in Amsterdam, Nederland, is een wereldleider op het
gebied van de gen expressie op analyse gebaseerde diagnostiek en brengt drie
producten op de markt. De onderneming concentreert zich op de ontwikkeling en
commercialisering van diagnostische tests met gebruikmaking van gen expressie
profilering. Agendia was het eerste bedrijf dat een prognostische test
commercialiseerde - MammaPrint(R) - die het risico van terugkerende
borstkanker voorspelt. Zijn tweede microarray product, CupPrint(R)(2) is een
diagnostische test die de oorsprong van een metastase identificeert in een
kankertype genoemd "kanker van onbekende oorsprong". Agendia presenteerde
tevens onlangs zijn nieuwe prognostisch test voor darmkanker, ColoPrint(R)
die momenteel verdere validatie ondergaat.
Agendia onderhoudt nauwe banden met verschillende vooraanstaande
academische centra om hoogtechnologische diagnostische tests voor kanker te
ontwikkelen. Agendia biedt tevens zijn deskundigheid aan farmaceutische
bedrijven die gericht zijn op de ontwikkeling van hoog-effectieve
gepersonaliseerde medicijnen op het gebied van de oncologie.
(1) RNAretain(R) is een handelsmerk van Asuragen Inc.
(2) CupPrint(R) is gebaseerd op een licentie van de TUA databank van
AviaraDx
Contact Informatie: Agendia: Bernhard Sixt, CEO op telefoonnummer +31-20-512-9161