Ministerie Van Verkeer en Waterstaat
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
26 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGTL-2007/10160 2060720730
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
De leden Haverkamp, Schreijer-Pierik en Omtzigt hebben vragen gesteld over de
gebiedsontwikkeling luchthaven Twente en omgeving. U treft hierbij de antwoorden aan.
1. Hebt u kennisgenomen van het recente besluit tot vaststelling van richtlijnen voor de
milieueffectrapportage voor de gebiedsontwikkeling luchthaven Twente en
omgeving door Provinciale Staten van Overijssel?
1. Ja.
2. Bent u van mening dat Provinciale Staten hiermee een goed besluit hebben
genomen, met het oog op het zo spoedig mogelijk tot stand brengen van een
juridische grondslag voor burgerluchtvaart na de beoogde intrekking van de
aanwijzing van de vliegbasis Twente als militair luchtvaartterrein?
2. Ik heb hierover geen formeel standpunt maar ga ervan uit dat de provincie met het
volgen van deze procedure heeft willen anticiperen op het wetsvoorstel Regelgeving
Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) dat bij de Kamer in behandeling
is. Hierin wordt immers voorgesteld dat provincies bevoegdheden krijgen met
betrekking tot de besluitvorming over luchthavens. Dan is de door de provincie
Overijssel ingezette procedure de meest geschikte om zo spoedig mogelijk te komen
tot een juridische grondslag voor een burgerluchthaven in Twente. Overigens hecht
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 351 7895
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGTL-2007/10160
ik er aan hierbij te vermelden dat ik in mijn brief van 25 juni
(V&W/DGTL-2007/9036) heb aangegeven dat ik over de decentralisatie van
de regionale luchthavens na overleg met uw kamer beslis.
3. Bent u bereid om de door Provinciale Staten van Overijssel gevolgde procedure
(milieueffectrapportage en voorbereiding van een luchthavenbesluit) onder uw
verantwoordelijkheid en zonder vertraging voort te zetten, indien uit de discussie
over de Luchthavennota de conclusie wordt getrokken dat de luchthaven Twente, na
intrekking van de aanwijzing als militair luchtvaartterrein, beschouwd wordt als
luchthaven van nationale betekenis, om daarmee negatieve effecten voor een
gezonde ruimtelijk-economische ontwikkeling van Twente te voorkómen?
3. Op dit moment wil ik nog niet op de keuzes die onderdeel zijn van de
Luchthavennota vooruit lopen. Het eventueel overnemen van deze procedure vereist
in ieder geval een aparte afweging. Overigens kan ik u melden dat het Kabinet het
Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) van het Rijk heeft ingezet. Met de
gemeente Enschede en de provincie Overijssel wordt gewerkt aan een totaalplan
voor het gebied waarin de huidige militaire vliegbasis gelegen is. De ruimtelijk-
economische ontwikkeling van het gebied komt daarin aan bod. In dit kader wordt
ook onder meer de haalbaarheid van een doorstart als burgerluchthaven onderzocht.
4. Kunt u bij uw beantwoording ook ingaan op andere scenario's zoals het scenario dat
de luchthaven Twente na aanvaarding van de Luchthavennota alsnog een
"provinciale luchthaven" zal worden, hoe wordt dan vertraging voorkomen?
4. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 is, indien het wetsvoorstel wordt
aangenomen en Twente eventueel een "provinciale luchthaven" wordt, de door de
provincie Overijssel ingezette procedure de meest geschikte om zo spoedig mogelijk
te komen tot een juridische grondslag voor een burgerluchthaven in Twente. Zoals u
reeds in uw vraagstelling constateert, onderneemt de provincie hiertoe de nodige
stappen. De voortgang ervan ligt aldus in handen van de provincie. Het Rijk levert
via, de bij vraag 3 beschreven inzet, haar bijdrage aan de ontwikkeling van het
totaalplan. Tevens denken regio en Rijk na over de vraag of en op welke wijze de
huidige beperkte openstelling verlengd kan worden totdat definitieve besluitvorming
over de toekomst van het vliegveld heeft plaatsgevonden.
1) Twentsche Courant/ Tubantia, 28 juni 2007
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 351 7895
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGTL-2007/10160
Camiel Eurlings
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 351 7895
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
Ministerie van Verkeer en Waterstaat