abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
26 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/7588 -
Onderwerp
kamervraag
Geachte voorzitter,
Tijdens het AO over het Urgentie Programma Randstad op 6 september jl. heb ik
toegezegd inzage te geven in de consequenties van de uitspraak door de Raad van
State met betrekking tot de vernietiging van het tracébesluit A4 Burgerveen-Leiden.
Met deze brief informeer ik u over de ontwikkeling van de breed inzetbare methodiek
voor de afbakening van het onderzoeksgebied én de gevolgen voor de planning van
de A4 Burgerveen-Leiden en andere lopende wegenstudies.
Hoewel ik nu geen volledig inzicht kan geven, hecht ik er waarde aan u met deze
tussenstand te informeren.
Methodiek voor de afbakening van het onderzoeksgebied.
Volgens de Raad van State moet een integrale benadering plaatsvinden van alle
locaties waar zich significante gevolgen voor de luchtkwaliteit zullen voordoen. Het
voldoet niet om slechts binnen een bepaalde afstand (in het geval van de A4 was dat
300 meter) van de weg te rekenen. Ik sta nu voor de taak om tot een eenduidige
methodiek voor de afbakening van het onderzoeksgebied te komen die in alle
projecten kan worden gehanteerd.
In overleg met deskundigen, ook van buiten mijn departement, wordt onderzocht
welke gegevens tot een afbakening van het gebied kunnen leiden. Ik bezie op dit
moment nog de verschillende mogelijkheden. Nu dit vooralsnog niet geheel is
uitgekristalliseerd, kan ik u op dit moment nog geen uitgewerkte methodiek
presenteren. Het is noodzakelijk om over een goed onderbouwd en juist model te
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/7588
beschikken, waarmee ik tot een gedegen gebiedsafbakening per project kan komen,
en waarbij ook voldoende aandacht is voor de leefomgeving. Een onvoldoende
uitgewerkte methode zal immers leiden tot extra vertraging. Ik streef er uiteraard naar
de methodiek zo snel mogelijk gereed te hebben.
Het zoeken is naar een uniforme methodiek om de grootte te bepalen van het gebied
waarbinnen de effecten op de luchtkwaliteit moeten worden onderzocht. Het gaat
hierbij om zowel effecten op het aan het project aangrenzende hoofdwegennet, als op
het onderliggend wegennet in de omgeving van het project. Dat moet een praktische,
werkbare, goed uitlegbare methode zijn, die wetenschappelijk onderbouwd en
reproduceerbaar is, en die ook juridisch houdbaar is. Dit blijkt zeer lastig.
De methode moet enerzijds tegemoet komen aan de door de Raad van State, met het
oog op de bescherming van de belangen van burgers, gewenste nauwkeurigheid, en
moet anderzijds recht doen aan de betrouwbaarheid van de gebruikte modellen.
Wat betekent dit voor de planning van MIT- en ZSM-projecten?
Ik kan op dit moment nog niet aangeven wat de consequenties zijn voor de
doorlooptijd van wegenprojecten, omdat nu de methodiek voor de gebiedsafbakening
wordt uitgewerkt. Zodra bekend is hoe de methode eruit ziet, kan nadien een
integrale planning worden opgesteld voor alle betrokken MIT- en ZSM projecten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat