RandstandRail
26-9-2007
Update september 2007
Om toestemming te krijgen voor de ingebruikname van de
RandstadRaillijnen 3 en 4 in Zoetermeer wordt hard gewerkt aan de
laatste zaken. Helaas is er nog geen startdatum noemen.
Sinds 22 juni jl. wordt op de Zoetermeerse Krakeling getest door te
rijden met RandstadRailvoertuigen (het testbedrijf). Op 2 september
jl. is op de Oosterheemlijn gestart met het proefbedrijf (het rijden
van de dienstregeling, zonder passagiers). Het proefbedrijf op de
Oosterheemlijn verloopt voorspoedig, net zoals het testbedrijf op de
Krakeling. De technische problemen met de wissels en de schuinte
(scheluwte) van de spoorbaan zijn onder controle. Toch laat de
exploitatie op de Oosterheemlijn en het proefbedrijf op de Krakeling
op zich wachten. Waar komt dat door? En waarom kan er wel op de
Erasmuslijn van Den Haag Centraal naar Rotterdam Hofplein gereden
worden?
Wissels
In de afgelopen maanden zijn de wissels op alle RandstadRail-trajecten
streng gecontroleerd en waar nodig zijn onderdelen vervangen en
nogmaals getest. Er is aangetoond dat de problemen met de wissels
onder controle zijn. Vandaar dat begonnen is met het proefbedrijf en
met de exploitatie op de Erasmuslijn. Voor vrijgave van de
RandstadRaillijnen 3 en 4 heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(IVW) de voorwaarde gesteld dat er een plan van aanpak moet komen
waaruit blijkt dat ook in de toekomst mogelijke problemen met de
wissels tijdig gesignaleerd en aangepakt worden. Deze voorwaarde
wordt momenteel uitgewerkt.
Scheluwte
Alle railsystemen, in binnen- en buitenland, kennen dezelfde situatie
waarbij de rails niet overal op gelijke hoogte liggen (scheluwte). Er
kunnen afwijkingen van enkele millimeters voorkomen. Zolang deze
binnen bepaalde grenzen blijven, rijdt het voertuig veilig. Scheluwte
wordt daarom altijd zorgvuldig gecontroleerd en waar nodig tijdig
hersteld. RandstadRail is een nieuwe en unieke vorm van lightrail in
Nederland. Er is daarom bij RandstadRail tot nu toe gewerkt met de
bestaande normen van normaal NS-spoor. Er wordt op dit moment hard
gewerkt aan het verder ontwikkelen van nieuwe speciale
lightrail-normen voor de scheluwte. Na een welwillende
gedachtewisseling met IVW hierover is besloten dat een `second
opinion' van experts uit binnen- en buitenland de definitieve norm
moet opleveren. Daaraan wordt nu gewerkt.
Erasmuslijn
De Erasmuslijn en de Zoetermeerse trajecten kennen verschillen in de
verhoudingen tussen de voertuigen, wielprofielen en de baan. De
Erasmuslijn maakt gebruik van bestaand spoor en al jaren in gebruik
zijnde metrovoertuigen. Voor RandstadRail lijn 3 en 4 is nieuw spoor
aangelegd en zijn nieuwe voertuigen aangekocht. Pas wanneer voor de
nieuwe baan en de nieuwe voertuigen in Zoetermeer de norm voor de
scheluwte kan worden vastgesteld, zal RandstadRail ook daar kunnen
gaan rijden.
Het is zeer te betreuren dat de reiziger nog steeds wacht op de start
van RandstadRail. Het is begrijpelijk dat voorbij rijdende, lege
testvoertuigen tot frustratie bij reizigers kunnen leiden. U kunt er
echter van op aan, dat alle betrokkenen bij dit project hun uiterste
best doen om RandstadRail ook zo snel mogelijk te laten rijden op de
trajecten in Zoetermeer.