Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
ROVER woest over treinuitval op Valleilijn
Reizigersvereniging ROVER is woest over de wanprestatie op de
spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. In plaats van de
beloofde kwartierdienst rijdt Connexxion de komende weken overdag
regelmatig een uurdienst: slechts een kwart van de afgesproken
frequentie. Dat komt door problemen met de aflevering van nieuwe
treinen en de onmogelijkheid om nog langer voldoende treinen te huren
bij NS.
Wat een feestelijk moment had moeten worden, het inzetten van de
eerste nieuwe treinstellen op de Valleilijn tussen Amersfoort en
Ede-Wageningen, loopt uit op een grote deceptie voor de reizigers.
Doordat nog niet alle stellen inzetbaar zijn en NS de verhuur van het
materieel waarmee tot nu toe werd gereden niet langer wil voortzetten,
moet de dienstregeling de komende weken ingrijpend worden beperkt en
worden op een aantal ritten treinen vervangen door bussen. ROVER
verwijt Connexxion te krap en te zuinig te hebben gepland.
Van 23 september tot en met 6 oktober wordt de kwartierdienst tussen
Amersfoort en Barneveld Noord uitgedund tot een halfuurdienst. Tussen
ca. 9.00 en 15.00 uur vervallen nog eens vier ritten, waardoor er nu
en dan op de gehele lijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen een
uurdienst ontstaat. Deze beperkingen gelden ook op zaterdag en zondag.
De provincie Gelderland legde Connexxion afgelopen week een boete op
van 160 duizend euro omdat de vervoerder de nieuwe treinen niet zoals
was overeengekomen vanaf begin september kon inzetten. De kans
bestaat, dat dit bedrag nog wordt verhoogd, doordat nu ook de
overeengekomen dienstregeling niet meer kan worden uitgevoerd. ROVER
vindt de opgelegde boete terecht, en dringt erop aan dat dit geld op
de een of andere manier aan de reiziger ten goede komt: immers de
reiziger is uiteindelijk de dupe van de slechte treindienst. Dat
blijkt ook uit de klachten van reizigers die ROVER heeft ontvangen.
Reizigers klagen niet alleen over de uitval van treinen, maar ook over
de slechte informatievoorziening en het feit dat Connexxion reizigers
op geen enkele manier tegemoet wil komen.
Al sinds de overname van de treindienst AmersfoortEde-Wageningen
vallen er door materieeltekort met enige regelmaat ritten uit. ROVER
is bang, dat dit ook in de toekomst zal blijven gebeuren.
Pagina geplaatst: 26 september 2007