Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

ROVER woest over treinuitval op Valleilijn
Reizigersvereniging ROVER is woest over de wanprestatie op de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. In plaats van de beloofde kwartierdienst rijdt Connexxion de komende weken overdag regelmatig een uurdienst: slechts een kwart van de afgesproken frequentie. Dat komt door problemen met de aflevering van nieuwe treinen en de onmogelijkheid om nog langer voldoende treinen te huren bij NS.

Wat een feestelijk moment had moeten worden, het inzetten van de eerste nieuwe treinstellen op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen, loopt uit op een grote deceptie voor de reizigers. Doordat nog niet alle stellen inzetbaar zijn en NS de verhuur van het materieel waarmee tot nu toe werd gereden niet langer wil voortzetten, moet de dienstregeling de komende weken ingrijpend worden beperkt en worden op een aantal ritten treinen vervangen door bussen. ROVER verwijt Connexxion te krap en te zuinig te hebben gepland.

Van 23 september tot en met 6 oktober wordt de kwartierdienst tussen Amersfoort en Barneveld Noord uitgedund tot een halfuurdienst. Tussen ca. 9.00 en 15.00 uur vervallen nog eens vier ritten, waardoor er nu en dan op de gehele lijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen een uurdienst ontstaat. Deze beperkingen gelden ook op zaterdag en zondag.

De provincie Gelderland legde Connexxion afgelopen week een boete op van 160 duizend euro omdat de vervoerder de nieuwe treinen niet zoals was overeengekomen vanaf begin september kon inzetten. De kans bestaat, dat dit bedrag nog wordt verhoogd, doordat nu ook de overeengekomen dienstregeling niet meer kan worden uitgevoerd. ROVER vindt de opgelegde boete terecht, en dringt erop aan dat dit geld op de een of andere manier aan de reiziger ten goede komt: immers de reiziger is uiteindelijk de dupe van de slechte treindienst. Dat blijkt ook uit de klachten van reizigers die ROVER heeft ontvangen. Reizigers klagen niet alleen over de uitval van treinen, maar ook over de slechte informatievoorziening en het feit dat Connexxion reizigers op geen enkele manier tegemoet wil komen.

Al sinds de overname van de treindienst AmersfoortEde-Wageningen vallen er door materieeltekort met enige regelmaat ritten uit. ROVER is bang, dat dit ook in de toekomst zal blijven gebeuren. Pagina geplaatst: 26 september 2007