Ingezonden persbericht
Consument belemmert marktwerking elektriciteitssector
Rotterdam, 26 september 2007
- persbericht -
Nederlandse huishoudens betalen op jaarbasis 800-900 miljoen euro teveel voor hun elektriciteit. Dit blijkt uit een aan de Erasmus Universiteit uitgevoerd afstudeeronderzoek naar de liberalisering van de Nederlandse elektriciteitsmarkt voor kleinverbruikers.
Sinds de liberalisering van de elektriciteitsmarkt per 1 juli 2004 kunnen consumenten zelf hun stroomleverancier kiezen. In de praktijk blijkt slechts 15% van de huishoudelijke verbruikers gebruik te maken van hun keuzevrijheid. De voornaamste oorzaak is de psychologische overstapbarrière die de consument ervaart bij het overstappen naar een andere leverancier. Dit maakt de consument passief. Het gevolg hiervan is dat grote energiebedrijven hun prijzen kunnen verhogen zonder hun klanten te verliezen.
De hogere elektriciteitsprijzen werden recentelijk vooral verklaard door de gestegen brandstofprijzen. Het onderzoek wijst uit dat dit slechts een deel van de oorzaak is. Doordat het merendeel van de consument (85%) geen gebruik maakt van goedkopere alternatieven hebben de energiebedrijven hun prijzen nog verder kunnen opdrijven. Dit verklaart waarom de winsten in de sector sinds de liberalisering een enorme stijging hebben doorgemaakt.
De liberalisering van de elektriciteitsmarkt had tot doel een efficiënte vraaggestuurde markt te creëren, gekenmerkt door daadwerkelijke mededinging en lagere prijzen voor de consument. Het effect hiervan blijkt echter averechts te zijn: de voordelen zijn aan de aanbodzijde neergestreken en de consument betaalt hiervoor. Wanneer de Nederlandse consument massaal overstapt naar goedkopere aanbieders kunnen de leveringskosten voor stroom alsnog lager uitvallen, tot 35% van de leveringskosten.
- Einde bericht -
Ingezonden persbericht