Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

KERNADVIES

Samenvatting van het Eindadvies
"Kennis, kwaliteit
en keuze in de
tweede fase"
Profielcommissie
Natuur en Techniek / Natuur en Gezondheid
Profielcommissie
Economie en Maatschappij / Cultuur en Maatschappij


---

Verantwoording

Kernadvies; samenvatting van het Eindadvies: Kennis, kwaliteit en keuze in de tweede fase September 2007
Profielcommissies
Natuur en Techniek / Natuur en Gezondheid Economie en Maatschappij / Cultuur en Maatschappij Redactie
Drs. J.G.F. Veldhuis,
voorzitter van beide Profielcommissies
Drs. L. Bruning,
secretaris Profielcommissie Natuur en Techniek / Natuur en Gezondheid Drs. L. Meijs,
secretaris Profielcommissie Economie en Maatschappij / Cultuur en Maatschappij Secretariaat Profielcommissies
T. Bruno
Tekstadvies
René Zonneveld (Zonneveld Marks), Deventer
Productie
Theo van Leeuwen (Axis media ontwerpers), Enschede Ontwerp
atelier Gerco Hiddink, Nijmegen
Druk
Flevodruk, Harderwijk
isbn
978-90-329-2294-8

2

Voorwoord

De uitgave die u nu voor u hebt, het Kernadvies, is een beleidssamenvatting van het Eindadvies van de Profielcommissies.
In het Eindadvies, de uitgebreide versie, treft u achtergronden van en toelichting op de adviezen aan, inclusief verwijzing naar bronnen en themadocumenten. Ook vindt u hierin een overzicht van alle adviezen. In dit Eindadvies hebben we de reacties op ons Ontwerpadvies van december 2006 verwerkt. Deze uitgebreide versie kunt u downloaden van de site www.profielcommissies.nl.
In dit Kernadvies hebben we ons beperkt tot de kern van onze advisering.


---

Inhoudsopgave van het Kernadvies

Voorwoord 3 Inhoudsopgave 4
1. Uitgangspunten 5
2. Vergroting van het aantal hoger opgeleiden 7
2.1 Inleiding 7
2.2 Flexibilisering en verbreding van de profielstructuur 7 2.2.1 Drie fasen in het voortgezet onderwijs 7 2.2.2 Meer differentiatie in de profielstructuur 8 2.2.3 Verlengde oriëntatie in de bestaande tweefasestructuur 11
3. Kwaliteit van het voortgezet onderwijs 13
3.1 Geletterdheid 14 3.1.1 Nederlands 14 3.1.2 Engels 15 3.1.3 Overige moderne vreemde talen 15 3.1.4 Literatuuronderwijs 16 3.1.5 Klassieke talen 16 3.2 Gecijferdheid 16 3.3 Algemene ontwikkeling en vorming 17 3.3.1 Natuurkennis 18 3.3.2 Maatschappijkennis 18 3.3.3 Cultuur en kunst 19 3.4 Examens 19
4. Aanpak(ken) van weerbarstigheden 21
4.1 Eigen identiteit van de havo- en de vwo-opleiding 21
4.2 Belangstelling en keuze voor bètaonderwijs 22 4.3 Aansluiting voortgezet onderwijs en hoger onderwijs 23 4.4 Samenhang 24 4.5 Balans tussen verplichting en vrije keuze 24
5. Epiloog 27 N.B. Leraren 29 Bijlagen

1. Leden van de Profielcommissie Natuur en Techniek / Natuur en Gezondheid 31
2. Leden van de Profielcommissie Economie en Maatschappij / Cultuur en 34 Maatschappij
4


1 Uitgangspunten

In 1997/98 is voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs de profielstructuur ingevoerd. De ervaringen hiermee zijn grotendeels positief. De nadelen die in de praktijk zijn geconstateerd, worden voor een belangrijk deel opgevangen door aan- passingen die per 1 augustus 2007 van kracht zijn geworden. Door de invoering van profielkeuzevakken krijgen scholen en leerlingen meer ruimte voor eigen keuzes. Opdracht
Elke structuur en elk vak is onderhevig aan ontwikkelingen, vooral door de invloed van veranderingen in de samenleving. Ontwikkelingen in de wetenschap en de tech- nologie en veranderingen in het onderwijs zelf zijn hier belangrijk onderdelen van. Het is daarom zinvol en zelfs noodzakelijk de gedachtevorming over de verdere ont- wikkelingen van de tweede fase van het voortgezet onderwijs te stimuleren. De Profielcommissies hebben, eind 2004 en begin 2005, de opdracht gekregen van de voormalige minister van OCW, mevrouw M. J. A. van der Hoeven, `te adviseren over de verdere inhoudelijke ontwikkeling en de vernieuwing op de langere termijn'. Advisering op hoofdlijnen
Advisering over de ontwikkelingen op de langere termijn gaat niet zozeer over de structuur en de concrete vormgeving. Wel over de hoofdlijnen van te voorziene en/of gewenste ontwikkelingen en uitdagingen, en over hoofdpunten van aanpassing of wijziging die hieruit voortvloeien. Hierbij kiezen we zoveel mogelijk voor een geleide- lijke doorontwikkeling van het onderwijs. Wij menen dat de tijd van sprongsgewijze structurele veranderingen voorbij is. Wij worden hierin gesteund door diverse organi- saties, met name ook de AOB, de VO-raad en de Klankbordgroep voortgezet onder- wijs van de KNAW, gezien hun reacties op het Ontwerpadvies. Waar we concreter over de structuur en de uitwerking ervan spreken, gaat het om voorbeelduitwerkingen ter verduidelijking van de geadviseerde hoofdpunten. In veel commentaren op het Ontwerpadvies van december 2006 werd hierom gevraagd, met name door de minister zelf en de AOB.
Evidence based
De Onderwijsraad heeft geadviseerd te werken naar `een meer evidence based onderwijs'. In lijn hiermee adviseren wij voor enkele voorstellen tot aanpassing of wijziging gebruik te maken van experimenten of pilots. Dit kan bijdragen aan een beter gefundeerde doorontwikkeling van de tweede fase. Met name de HBO-raad vroeg hierom.
Uitdagingen
Wij delen de opvatting van velen dat kennis de belangrijkste factor is geworden voor de ontwikkeling van onze economie en samenleving, in de afgelopen eeuw en even- zeer nu en in de komende decennia. Het stelt ons (opnieuw) voor grote uitdagingen. Twee hiervan vinden wij dominant.

---


1. Nog meer jonge mensen een hogere opleiding geven, en hierbinnen vooral de

keuze voor natuurwetenschap en techniek (`bèta') versterken. Om deze uitdaging succesvol aan te gaan, is voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs een hogere instroom van leerlingen noodzakelijk, en een sterkere keuze voor een natuurprofiel. Om deze doelstellingen te realiseren vin- den we meer differentiatie in vorm en inhoud van de havo- en vwo-opleiding nodig. Hiermee dienen ook pogingen verbonden te worden om de kloof tussen `natuur' en `maatschappij' te verkleinen. Anders gezegd: het versterken van de component maatschappij bij de natuurprofiel-leerlingen en het versterken van de component natuur bij de maatschappijprofiel-leerlingen. Deze eerste uitdaging staat centraal in hoofdstuk 2.
2. De kwaliteit van het onderwijs in het algemeen en van de tweede fase van het voortgezet onderwijs in het bijzonder, minstens te handhaven en waar moge- lijk en nodig te versterken.
Dit is een opdracht van alle tijden. Deze geldt in het bijzonder als een hoger percentage gediplomeerden in het voortgezet en hoger onderwijs wordt nage- streefd en hiervoor meer differentiatie in de vorm en in de inhoud van de oplei- dingen wordt toegepast. Een mogelijke valkuil bij een dergelijk streven is immers een daling van het niveau en de kwaliteit. Extra aandacht en extra impulsen voor de versterking van de kwaliteit zijn dan geboden. Deze tweede uitdaging staat centraal in hoofdstuk 3. We verwachten dat de adviezen over het aangaan van deze twee grote uitdagingen ook een bijdrage leveren aan het aanpakken van een aantal bekende weerbarstigheden:
-- een eigen identiteit van de havo- en van de vwo-opleiding;
-- de belangstelling en keuze voor bètaonderwijs;
-- de aansluiting voortgezet onderwijs op hoger onderwijs;
-- het aanbrengen van zo veel mogelijk samenhang in het onderwijs;
-- en de balans tussen verplichting en vrije keuze. Deze onderwerpen staan centraal in hoofdstuk 4.


6


2 Vergroting van het aantal hoger
opgeleiden


2.1 Inleiding
De samenleving van nu en van de toekomst wordt vaak aangeduid als `kennissamenle- ving'. Deze typering komt voort uit de exponentiële toename van kennis en informatie. Kennis en kennisontwikkeling blijken meer dan ooit cruciaal voor het functioneren van samenleving en individu. In een kennissamenleving bestaat daarom ook een grotere behoefte aan hoger opgeleiden dan voorheen. Hierom is het vergroten van het aantal hoger opgeleiden de eerste uitdaging waarvoor het Nederlands onderwijs wordt gesteld. De Nederlandse overheid heeft samen met enkele andere Europese lidstaten de ambi- tie uitgesproken om tot de top van Europa te behoren waar het gaat om innovatie, onderzoek en onderwijs. Dat leidde tot de volgende doelstellingen voor het onderwijs:
-- het realiseren van 50% hogere onderwijsdeelname in 2010;
-- 15% meer uitstroom uit de hogere bètaopleidingen en technische opleidingen (wiskunde, natuurwetenschappen en techniek) in 2010 ten opzichte van 2000. Hiervoor is een vergroting van het percentage havo- en vwo-gediplomeerden een belangrijke voorwaarde. Wij vinden het dan ook noodzakelijk om beter gebruik te maken van aanwezige talenten en dan in het bijzonder van de diversiteit hiervan: daad- werkelijk recht doen aan de verschillen tussen leerlingen. De meeste organisaties bepleitten dit ook in hun reacties op het Ontwerpadvies, met name VSNU en VNO- NCW, de VO-raad en de HBO-raad. In dit hoofdstuk werken we een aantal samenhan- gende perspectieven uit met betrekking tot het adequaat gebruikmaken van diversiteit. We vinden dat het onderwijs in de tweede fase beter kan aansluiten bij de verschil- len tussen leerlingen als de profielstructuur geflexibiliseerd en verbreed wordt. Hiertoe brengen we een aantal adviezen uit:

-- op den duur toegroeien naar drie fasen in het voortgezet onderwijs (2.2.1);
-- meer differentiatie in de profielstructuur in de bestaande tweefasestructuur (2.2.2.);

-- mogelijkheden voor een verlengde oriëntatie voor leerlingen in 4 vwo en 4 en 5 havo, ook in de bestaande tweefasestructuur (2.2.3) In de volgende subparagrafen lichten we deze adviezen toe.
2.2 Flexibilisering en verbreding van de profielstructuur 2.2.1 Drie fasen in het voortgezet onderwijs De profielen hebben een functie in het verkennings- en keuzeproces van de leerlin- gen. Met de keuze voor een profiel en een daarmee samenhangend geheel van vak- ken, kiest de leerling voor een bepaalde richting in het hoger onderwijs.
---

Wij beschouwen de profielen dan ook vooral als een oriëntatie op en kennismaking met

een kennisgebied. Een verkenning van wat de leerling wil en kan, als eerste stap rich- ting vervolgstudie. In dit hele proces zijn leerlingen van ongeveer 15 jaar oud er door- gaans niet bij gebaat al te vroeg te worden gedwongen tot definitieve keuzes. Evenmin zijn ze erbij gebaat om al te vroeg van bepaalde richtingen te worden afgesloten. Drie fasen wenselijk
We vinden om deze reden op den duur een verandering van twee naar drie fasen in de profielstructuur noodzakelijk. Hierdoor krijgen leerlingen langer dan nu de moge- lijkheid om zich te oriënteren op hun interesses, capaciteiten en ambities, als voorbe- reiding op de profielkeuze. We adviseren om heel geleidelijk toe te groeien naar drie fasen in het voortgezet onderwijs havo en vwo:
-- de funderende fase in de onderbouw;
-- de oriënterende fase in de middenbouw;
-- de specialiserende fase in de bovenbouw. Realisering van een dergelijke driefasestructuur vergt veel tijd, juist als dit via een proces van geleidelijke doorontwikkeling gebeurt. Voor de langere termijn waarvoor wij adviseren, gaan we uit van een tweefasestruc- tuur. Dit geldt voor alle hierna volgende adviezen. 2.2.2 Meer differentiatie in de profielstructuur De profielstructuur betekende ten opzichte van de pakkettenstructuur ondermeer een betere ordening van onderwijsaanbod en onderwijskeuze. Toch blijkt de nieuwe structuur vooral in twee opzichten nog te rigide. In de eerste plaats betreft dit de keuze voor een identieke profielstructuur op havo en op vwo, terwijl deze vooropleidingen deels ook een eigen karakter hebben. Juist het voorbereiden op een reeks van hogere beroepsopleidingen, die verschillen van het aanbod wetenschappelijke opleidingen, dwingt op havo tot andere richtingenkeuzes in het maatschappijprofiel dan op vwo (zie 4.1). In de tweede plaats zijn de vier profielen vooral aan de twee `uiteinden' te veel besloten:
-- het profiel Natuur en Techniek staat bekend als zwaar en moeilijk en alleen geschikt voor getalenteerde tot zeer getalenteerde bètaleerlingen. Het zelfver- trouwen van leerlingen, in het bijzonder als het om wiskunde gaat, is vaak gering. Leerlingen kiezen mede daardoor onvoldoende vaak voor Natuur en Techniek; dit is vooral op havo en voor meisjes het geval.
-- het profiel Cultuur en Maatschappij is nog te weinig gericht op de door deze leerlingen meest gekozen clusters van vervolgopleidingen. In het havo heeft dit profiel te weinig basis, vooral ook omdat per 1/8/2007 het vak wiskunde niet langer in dit profiel is opgenomen. De HBO-raad heeft dit in zijn `Advies nieu- we regeling vooropleidingseisen' van februari 2006 op niet mis te verstane wijze geconstateerd.

8

Advies

Deze bezwaren brengen ons tot het advies om zowel in de natuur- als in de maatschappijsector de opdeling in twee aparte profielen geleidelijk te laten verdwij- nen. Wij achten dit ook in lijn met de ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Met de VSNU wijzen wij op de ontwikkelingen ten gevolge van de invoering van de bache- lor- en masterstructuur. In de bachelorfase worden naast de bestaande specialisti- sche, ook brede bachelorprogramma's ontwikkeld. Specialisatie vindt in toenemende mate plaats in de masterfase.
Het hoger onderwijs, juist ook in de bètasector, anticipeert daarmee op de verschil- len tussen de aankomende studenten met betrekking tot interesses en capaciteiten. Rekening houden met een grotere differentiatie van de instromende studentenpopu- latie betekent ook het stellen van minder gedifferentieerde instroomeisen, ook in de bètasector. Met name de VSNU en het VNO-NCW hebben hier op gewezen in hun reacties. Meer flexibiliteit en maatwerk moeten het mogelijk maken om beter gebruik te maken van het beschikbare talent en om meer hoger opgeleiden te realiseren. Dit advies impliceert een geleidelijk toegroeien naar één natuurprofiel en één maat- schappijprofiel. Dit betekent niet de opheffing van de profielstructuur, bepaald niet. De profielstructuur als zodanig dient beslist te blijven bestaan. De aangeduide ordening in het aanbod van vakken en de ordening in de keuze van vakken door de leerlingen, zijn belangrijke verworvenheden. Ze dragen bij aan een voor scholen goed te organiseren onderwijsaanbod en aan de transparantie van de tweede fase voor ouders en leerlin- gen en voor het vervolgonderwijs, maar ook voor de samenleving als geheel. Een duidelijke onderscheiding van een natuurprofiel en een maatschappijprofiel dient, gelet op de aard van de verschillende vervolgopleidingen en de hiervoor vereiste voor- kennis, ook te worden gehandhaafd. Waar het gemeenschappelijk deel (maar wel ver- stevigd: zie hierna in hoofdstuk 3), voor alle leerlingen de vereiste degelijke basis blijft, geeft één natuurprofiel en één maatschappijprofiel meer keuzevrijheid. In beide profie- len blijven typisch profilerende vakken verplicht, maar hiernaast is er een ruimere keuze. Maatschappijprofiel
In het maatschappijprofiel zijn er dan twee verplichte profielvakken voor alle leerlin- gen: een `vorm van wiskunde' en geschiedenis in de `verbrede vorm', zoals voorge- steld in subparagraaf 3.3.2. In dit profiel moeten wel richtingen worden ontwikkeld, gericht op de meest gekozen clusters van vervolgopleidingen: Maatschappij en Economie, en Maatschappij en Gedrag, beide in zowel havo als vwo, en Maatschappij, Taal & Cultuur in alleen vwo.
Binnen deze richtingen is, naast wiskunde en geschiedenis-breed, één extra richtingvak verplicht. Hiernaast kunnen leerlingen één keuzevak kiezen uit een aanbod per richting: richting Maatschappij en Economie

-- verplicht: economie, en wiskunde A of B.

-- keuzevakken: management & organisatie, aardrijkskunde, een tweede moderne vreemde taal en/of maatschappijwetenschappen.
---

richting Maatschappij en Gedrag


-- verplicht: maatschappijwetenschappen, en wiskunde A, B of C, waarbij het voor de meeste maatschappijwetenschappen aan te bevelen is A of B te kiezen.
-- keuzevakken: filosofie, kunst, economie, een tweede moderne vreemde taal en/of aardrijkskunde.
richting Maatschappij, Taal en Cultuur (alleen vwo)
-- verplicht: een tweede moderne vreemde taal, en als wiskunde C, A of B.
-- keuzevakken: maatschappijwetenschappen, een derde moderne vreemde taal, filosofie, kunst en/of aardrijkskunde. Voor scholen dient hiernaast ruimte te bestaan om richtingen te ontwikkelen die bruggen slaan tussen het natuurprofiel en het maatschappijprofiel, waarbij het vak aardrijkskunde een dergelijke brugfunctie kan vervullen. Natuurprofiel
In onze huidige en toekomstige technologische samenleving is er, naast aan specia- listen, meer en meer behoefte aan bètabreed hoger opgeleiden. Wij menen dat een bètabreed natuurprofiel bijdraagt aan het vergroten van de keuze voor bèta, juist door meisjes. Alle leerlingen met een natuurprofiel moeten kennismaken met een aantal elementaire concepten uit ieder van de natuurwetenschappelijke vakken natuurkunde, scheikunde en biologie.
In het natuurprofiel wordt het verplichte deel daarom gevormd door de kern van de drie natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde en biologie) en door wiskunde. Er dient daarnaast wel ruimte te zijn voor een gevarieerde keuze -qua aard, omvang en diepte- uit deze en andere bètavakken. De belangrijkste mono- en interdiscplinaire concepten uit de drie monodisciplines, vormen de kern en zijn verplicht voor alle leerlingen. Het profielkeuzedeel biedt ruim- te voor meer verdieping of verbreding van deze kern. Dit deel kan worden opge- bouwd uit modules vanuit de natuurkunde, scheikunde of biologie, maar ook vanuit de vakken natuur, leven en technologie, fysische aardrijkskunde, informatica en wis- kunde D. En indien nog meer verdieping of verbreding is gewenst, biedt het vrije keuzevak hier mogelijkheden voor.
In een bètabreed natuurprofiel handhaven wij de mogelijkheid voor leerlingen een keuze te maken uit wiskunde B of A. Het programma voor wiskunde B bereidt leer- lingen het beste voor op de meeste bètabrede opleidingen in het hoger onderwijs. Wiskunde A biedt leerlingen voor slechts een beperkt aantal bètabrede opleidingen een goede voorbereiding. Om leerlingen een passende keuze te laten maken tussen wiskunde B of A, is een goede begeleiding nodig vanuit het decanaat en door de vakdocenten wiskunde.
Concept-contextbenadering
Een belangrijke handreiking bij het vernieuwen van bestaande vakken in dit bètabre- de natuurprofiel, kan de concept-contextbenadering zijn. De concept-contextbenade- ring wordt al toegepast door de bèta-vernieuwingscommissies bij de verdere ontwik-
10

keling van de bètavakken. Door het vastleggen van de kern van de vakken in concep-

ten (basisbegrippen als principes, beginselen, theorieën, ideeën, beelden, wetten en structuren) wordt de voortdurende uitbreiding van de inhoud van de schoolvakken tegengegaan. De contexten vormen de verbinding tussen de concepten en de wer- kelijkheid, in de vorm van vraagstukken en problemen in wetenschap, bedrijfsleven en samenleving. Omdat deze vaak een multidisciplinair karakter hebben, kunnen de contexten ook de dwarsverbindingen tussen de vakken laten zien. Deze concept-contextbenadering zou ook verkend dienen te worden bij de ontwik- keling van de verbrede vakken ten behoeve van een meer evenwichtige algemene ontwikkeling: natuurkennis, maatschappijkennis en cultuur en kunst ( zie hierna 3.3.1 t/m 3.3.3).
2.2.3 Verlengde oriëntatie in de bestaande tweefasestructuur We vinden het noodzakelijk om leerlingen ook in de huidige tweefasestructuur al de mogelijkheid te bieden zich langer te oriënteren. De oriënterende fase in klas 3 moet voor een deel van de leerlingen nog een vervolg kunnen krijgen in wat wij noemen `de verlengde oriëntatie'.
Deze leerlingen kunnen in het vierde leerjaar de keuze maken voor een combinatie- profiel (natuur/maatschappijprofiel), waarin ze kennismaken met vakken uit zowel het maatschappijprofiel als het natuurprofiel.
Leerlingen van 4 vwo kiezen na het vierde jaar vooralsnog voor het natuurprofiel of het maatschappijprofiel. Leerlingen van 4 havo die het combinatieprofiel kiezen, blij- ven dit tot en met het eindexamen volgen.
Experiment
Ons voorstel is om eerst via experimenten op een beperkt aantal scholen deze ver- lengde oriëntatie te beproeven. Zo kan worden onderzocht wat de effecten zijn op het keuzegedrag van de leerlingen. Pas daarna kan een dergelijke verlenging ­afhan- kelijk van de bevindingen- eventueel worden ingevoerd.


---


12


3 Kwaliteit van het voortgezet
onderwijs

Zoals gesteld is aandacht voor kwaliteit en niveau van het onderwijs een permanente opdracht. Ook stelden we al dat bij het vergroten van het percentage hoger opgelei- den en bij de hiervoor geadviseerde differentiatie, een daling in kwaliteit en niveau een valkuil kan zijn. Mede daarom is extra aandacht voor kwaliteit en niveau de tweede dominante uitdaging.
Voorbereidend onderwijs
In de tweede fase van het voortgezet onderwijs worden leerlingen voorbereid op een vervolgopleiding in het hoger onderwijs. Het vwo heet dan ook niet voor niets `voor- bereidend wetenschappelijk onderwijs' en het havo zou om die reden ook `voorberei- dend hoger beroepsonderwijs', vhbo, genoemd moeten worden. Het onderwijs aan deze 15-18-jarigen dient, zoals eerder vermeld, daarom vooral een voorbereidend karakter te hebben. Hier is aanhoudende aandacht op zijn plaats voor het bijbrengen van elementaire kennis en vaardigheden - en dan op voortgezet niveau.
Wij delen niet het in de publiciteit nogal breed uitgemeten pessimisme over de kwa- liteit van het onderwijs, noch als het gaat om het onderwijs in het algemeen, noch als het gaat over het onderwijs in de tweede fase. Maar wij achten op diverse punten zeker verbetering wenselijk en mogelijk, ook in de tweede fase van het voortgezet onderwijs.
De Profielcommissies achten met vele personen en organisaties, en dan met name de Onderwijsraad in zijn verkenning "Versteviging van kennis in het onderwijs" van december 2006, een herwaardering van het belang van kennis op haar plaats. We zijn van opvatting dat hierbij dan de nadruk moet worden gelegd op (voortgezet- te) basiskennis en basisvaardigheden, d.w.z. op geletterdheid (taal: lezen, spreken en schrijven), gecijferdheid (rekenen en wiskunde), en op algemene ontwikkeling en vorming op het gebied van de wereld om ons heen (natuur en maatschappij/cultuur), zeker omdat juist hier de meeste klachten bestaan van docenten en leerlingen/stu- denten. In een snel veranderende wereld, waarin mensen ook levenslang zullen moe- ten leren, is primair een stevige en brede basis op het gebied van letters en cijfers nodig. En algemene ontwikkeling op de genoemde gebieden vormt eveneens een fundament waarop nieuwe kennis kan worden gebouwd
Verbeteringen en versterkingen
Aangezien kennis en vaardigheden hier cumulatief worden opgebouwd, dienen ten behoeve van deze gebieden stevige fundamenten te worden gelegd in het basison- derwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Wij onderkennen dat hier serieuze klachten bestaan, in het bijzonder in het traject basisonderwijs > profiel Cultuur en Maatschappij/havo > pabo > basisonderwijs. Wij onderschrijven de plei- dooien en de acties voor forse verbeteringen en versterkingen op deze terreinen, zoals in het bijzonder door de HBO-raad naar voren gebracht.
13

Een solide beheersing van kennis en vaardigheden op deze basale gebieden moet bij

uitstek op jeugdige leeftijd worden verworven. Repareren en inhalen op latere leeftijd is vaak onmogelijk, of uitermate moeilijk: `jong geleerd, oud gedaan'. Het onderwijs in deze vakken moet ter verankering van kennis en vaardigheden oefenen en repete- ren niet schuwen, indachtig de oude wijsheden `oefening baart kunst' en `repetitio est mater studiorum'.
Successen hier zijn een onmisbare voorwaarde voor aansluitende successen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Want ook in deze fase van het onderwijs dient veel aandacht gegeven te worden aan het onderhouden en bijbrengen van ver- dere kennis en vaardigheden op het gebied van geletterdheid, gecijferdheid en alge- mene ontwikkeling.
Nederlands en Engels, rekenen/wiskunde en kennis van de natuur, maatschappij en cultuur en kunst, zijn daarom belangrijke vakken. HBO-raad en VSNU hebben gewezen op het grote belang hiervan voor een succesvolle vervolgopleiding in het hoger onder- wijs: "Studiesucces in de bachelorfase correleert met de beheersing van de basisvak- ken Nederlands, wiskunde en Engels", aldus de VSNU. Het dienen ook robuuste vak- ken te zijn. En ook in deze fase moet oefenen en repeteren niet verwaarloosd worden. 3.1 Geletterdheid
In de brede basis voor een leven lang leren is het onderdeel `geletterdheid' wezenlijk. Het is van groot belang dat leerlingen die een hogere opleiding volgen, een adequaat niveau van geletterdheid hebben bereikt zodat zij complexe teksten kunnen hanteren en begrijpen. Omdat in onze samenleving informatiestromen steeds talrijker en toe- gankelijker worden, zijn vaardigheden in het verwerven, verwerken en kritisch analy- seren van informatiebronnen essentieel.
Wij constateren een aantal knelpunten ten aanzien van het behaalde niveau van taal- vaardigheid, van de aansluiting op het hoger onderwijs en van de aandacht voor taal- vaardigheid bij andere vakken. In onze adviezen sturen wij dan ook aan op verster- king van geletterdheid bij leerlingen.
3.1.1 Nederlands
Het vak Nederlands is met de invoering van de tweede fase op een aantal punten vernieuwd. Scholen hebben meer vrijheid gekregen voor een eigen invulling van het schoolexamenprogramma. Onderdelen als schrijfvaardigheid worden niet langer in het centraal examen getoetst.
Als knelpunt kwam naar voren dat de aansluiting op het hoger onderwijs niet overal volstaat. Er is nog geen sprake van een integraal taalbeleid op scholen, terwijl de beheersing van het vak Nederlands zoals gesteld één van de hoofdfactoren is voor
14

succes in het hoger onderwijs. Wij bepleiten dan ook een versterking van het vak

Nederlands en sluiten hier aan bij het advies van de Landelijke Vereniging van Neerlandici, van begin 2007.
Versterking dient met name betrekking te hebben op de onderdelen beheersing van spelling, woordenschat, grammatica en zinsbouw; op lees-, schrijf- en spreekvaardigheden door scholing in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, en op redeneren, analyseren en structureren. Borging hiervan dient te geschieden via de herinvoering van onderdelen als spelling en grammatica in het centraal examen. Verder dienen de examenprogramma's voor het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs beter te worden afgestemd op de taalvaar- digheden en het niveau dat studenten in het hoger onderwijs dienen te beheersen. Het ontwikkelen van een integraal taalbeleid op iedere school met een duidelijke resultaatverplichting voor alle andere vaksecties, is een cruciale schakel in het ver- sterken van de geletterdheid van de leerlingen.
3.1.2 Engels
Naast Nederlands en wiskunde is, zoals eerder opgemerkt, ook beheersing van het vak Engels een van de bepalende factoren voor succes in het hoger onderwijs. Wij adviseren ook bij Engels opnieuw te bezien welke onderdelen van het vak versterkt dienen te worden, welke zich lenen voor een toetsing in het centraal examen en welke in het schoolexamen.
Als knelpunt in de evaluatie van de eerste zeven jaar van de tweede fase kwam verder naar voren de ontevredenheid over de aansluiting van het vak en de eisen die er gesteld worden in het hoger onderwijs, ten aanzien van verscheidene vaardigheden. Wij adviseren om daar waar ontevredenheid bestaat over het beheersingsniveau, voor het vak Engels aansluitingsprojecten te starten met sectoren in het hoger onderwijs. 3.1.3 Overige moderne vreemde talen
Met pijn in het hart adviseren wij in de tweede fase de verplichting van een tweede moderne vreemde taal voor alle leerlingen ook voor het atheneum te laten vervallen. Wij komen tot dit advies op grond van vooral de veranderde positie van de overige moderne vreemde talen ten opzichte van het Engels, en van het onderwijs hierin. Dit advies betekent niet dat de Europese afspraken niet worden nagekomen. Door het curriculum in de onderbouw gebeurt dit in voldoende tot ruime mate. Wel advi- seren we voor de moderne vreemde talen die in het Nederlands onderwijs gegeven worden E(uropees) R(eferentie) K(ader) eindniveaus vast te stellen per schooltype en per vaardigheid. Scholen kunnen zelf beslissen op welke manier zij het onderwijs in die talen willen realiseren: alleen in de onderbouw óf ook gedeeltelijk nog in de bovenbouw, in een rooster per periode of via enkele uren per week.
15

Een tweede moderne vreemde taal dient wel als verplicht vak op het vwo te blijven

bestaan in de richting Maatschappij, Taal en Cultuur, naast zelfs een eventuele derde moderne vreemde taal, als (profiel)keuzevak. We achten het waarschijnlijk dat leerlin- gen die hier uit interesse of vanwege een bijzonder belang voor kiezen, grotere inspanningen zullen verrichten en ook betere resultaten zullen bereiken dan wanneer er sprake is van verplichting voor alle leerlingen. 3.1.4 Literatuuronderwijs
Een combinatie van taalonderwijs met literatuuronderwijs kan wederzijds bevruch- tend werken. De wereldliteratuur bevat echter meer dan alleen de Engelse en Nederlandse literatuur. Scholen moeten de ruimte krijgen het onderwijs in de Nederlandse, Engelse en overige wereldliteratuur een positie naar eigen keuze te geven. Dit kan gecombineerd met het taalonderwijs en/of in een apart vak als geïnte- greerd literatuuronderwijs (glo), dat dan gecombineerd kan worden met het vak cul- tuur en kunst (zie 3.3.3).
3.1.5 Klassieke talen
Het gymnasiale onderwijs hoort naar onze mening thuis in het voortgezet onderwijs. Het biedt leerlingen een extra training in geletterdheid en in algemene ontwikkeling en vorming. Het kennismaken met en vertalen van klassieke teksten, is een uitdaging die leerlingen veel voldoening kan schenken. Wij hebben niet voldoende deskundig- heid in ons midden om nadere uitspraken te kunnen doen over de problemen die gesignaleerd worden in het huidige onderwijsprogramma van de klassieke talen. Ten aanzien van het vak klassieke culturele vorming adviseren wij om scholen in de gelegenheid te stellen dit vak op te nemen in de component cultuur en kunst in het gemeenschappelijke deel.
3.2 Gecijferdheid
Rekenen en wiskunde
Het is van groot belang dat alle leerlingen ook een adequaat niveau van gecijferdheid bereiken, zodat zij complexe cijfermatige gegevens kunnen hanteren en begrijpen. Rekenen en de verschillende gebieden in de wiskunde vormen daarbij takken aan één boom. Een boom met dezelfde wortels en dezelfde stam, een veelheid van tak- ken, in de breedte, schuin omhoog en steil omhoog. Deze visie met betrekking tot rekenen en wiskunde vormde de basis voor het Kortetermijnadvies om vier wiskundeprogramma's aan te bieden: wiskunde A, B, C en D. Wiskunde maakt gedifferentieerd deel uit van het onderwijs in alle profielen in de tweede fase havo en vwo. Derhalve ook in alle richtingen van het maatschappij- profiel in het havo, in de geest van het pleidooi van de HBO-raad.
16

Wiskunde heeft meer dan andere profielvakken zowel een algemeen vormende func-

tie als een functie van voorbereiding op het hoger onderwijs. De functie van algeme- ne vorming vindt gedifferentieerd plaats binnen de wiskundeprogramma's. Daarnaast omvatten deze programma's elementen die van belang zijn voor de voorbereiding op sectoren in het hoger onderwijs en die aansluiten bij de capaciteiten en de belang- stelling van de leerlingen in een bepaald profiel. Wij stellen voor een aantal onderdelen voor te schrijven, maar hiernaast ruimte te laten voor keuze van leerlingen met betrekking tot verdieping of verbreding. Dit zal kunnen bijdragen aan het noodzakelijke zelfvertrouwen dat leerlingen moeten opbou- wen als het gaat om het verkrijgen van kennis van en vaardigheden in rekenen en wiskunde. Onjuiste beelden over de zwaarte van de natuurprofielen kunnen daarmee mogelijk worden gerelativeerd. In een maatschappijprofiel bestaat de keuze uit wis- kunde A, B en (C). In een natuurprofiel uit wiskunde A, B en (D). In het gecombineerde profiel dient een wiskundeprogramma gebaseerd op de kern van wiskunde A en B te worden aangeboden.
3.3 Algemene ontwikkeling en vorming
Zoals gesteld dient alle leerlingen een zodanige algemene ontwikkeling en vorming te worden gegeven, dat zij een stevige achter- en ondergrond van kennis van en inzicht in de wereld om hen heen hebben. Kennis en vaardigheden op dit terrein zijn noodzakelijk om een hogere opleiding in welke richting dan ook te kunnen volgen en om erna een maatschappelijke functie op hoger niveau te kunnen vervullen. Het VNO-NCW spreekt in zijn reactie op het Ontwerpadvies over de noodzaak van "vol- doende brede vorming voor iedereen".
De vormgeving van algemene ontwikkeling en vorming kan gedifferentieerd gebeu- ren. Aansluiting bij de diverse canonvoorstellen, bedoeld voor het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, verdient aanbeveling. Ook moet worden bevorderd dat in het natuurprofiel aandacht wordt besteed aan algemene ontwikkeling en vorming op het gebied van maatschappij en in het maat- schappijprofiel op het gebied van natuur, ter overbrugging van de nog steeds te grote kloof tussen beide gebieden: `the two cultures' van C.P. Snow. Dit wordt met name ook door de HBO-raad bepleit. Algemene ontwikkeling en vorming op het gebied van cultuur en kunst is voor alle leerlingen van belang. Ook het onderwijsleergebied bewegen en sport draagt zonder twijfel bij aan de algemene ontwikkeling en vorming van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Wij zien echter geen aanleiding om wat betreft de positie of inhoud van dit leergebied adviezen te geven.

17

3.3.1 Natuurkennis

Ons advies is het ontwikkelen van een vak natuurkennis waarin basale kennis op voortgezet niveau op het gebied van de natuurwetenschappen en technologie cen- traal staat. Het gaat om basisconcepten uit verschillende bètabrede disciplines, waarbij de nadruk ligt op inter- en multidisciplinaire concepten die in vakverbindende contexten (modules) worden verduidelijkt. In deze contexten komen zo veel mogelijk onderwerpen van algemeen belang aan de orde, zoals energie en duurzaamheid, zekerheid en veiligheid, erfelijkheid/voortplanting en gentechnologie, en hersenen en gedrag. Het is niet een geheel nieuw vak: het huidige kleine vak algemene natuurwe- tenschappen gaat in dit vak natuurkennis op. Het vak natuurkennis wordt speciaal ontwikkeld voor leerlingen in het maatschappij- profiel. Het dient robuust van omvang en inhoud te zijn, en zowel in een school- als centraal examen te worden getoetst.
Voor natuurprofiel-leerlingen wordt de inhoud ervan geïntegreerd in het onderwijs in de drie natuurwetenschappelijke vakken. De bestaande vernieuwingscommissies op het gebied van de natuurwetenschappen kan worden gevraagd te adviseren over de ontwikkeling van dit vak natuurkennis.
3.3.2 Maatschappijkennis
Parallel aan het advies over natuurkennis adviseren wij een vak maatschappijkennis te ontwikkelen: basale kennis op voortgezet niveau op het gebied van de huidige maatschappijvakken in het voortgezet onderwijs, geschiedenis, aardrijkskunde, eco- nomie, maatschappijleer/ maatschappijwetenschappen en filosofie. Het gaat ook hier om basisconcepten van deze disciplines en vooral ook om zo veel mogelijk samenhangende of gemeenschappelijke basisconcepten, die even- eens in vakverbindende contexten (modules) worden verduidelijkt. In deze contex- ten komen zo veel mogelijk onderwerpen van algemeen belang aan de orde, zoals vrede en veiligheid, individuele vrijheid en collectieve verantwoordelijkheid, en ver- delingsvraagstukken.
Maatschappijkennis is niet een geheel nieuw vak: het huidige kleine vak maatschap- pijleer gaat hierin op.
Het vak maatschappijkennis is basaler en daarom uitgebreider dan maatschappijleer, dat te veel een `hier-en-nu-karakter' heeft. Het is uiteraard minder specialistisch dan het profielvak maatschappijwetenschappen, waarvoor de commissie Schnabel onlangs een voorstel op hoofdlijnen heeft opgesteld. Maatschappijkennis dient speciaal te worden ontwikkeld voor leerlingen met een natuurprofiel. Het dient, evenals natuurkennis, robuust van omvang en inhoud te zijn en zowel in een school- als centraal examen te worden getoetst. Voor leerlingen met een maatschappijprofiel dient het verplichte profielvak geschiedenis in de richting van een vak maatschappijkennis te worden verbreed en verdiept.

18

Omdat de ervaring leert dat het ontwikkelen van een dergelijk `samengesteld' vak als

maatschappijkennis een bijzonder complexe opgave is, adviseren wij hiervoor zo spoedig mogelijk een speciale commissie van slechts zes personen in te stellen, met op elk van de vijf genoemde gebieden een topdeskundige en als zesde lid een onaf- hankelijke, algemeen gezaghebbende voorzitter. De resultaten van vernieuwingscom- missies, die over diverse disciplines in de afgelopen jaren hebben geadviseerd, die- nen hierbij te worden meegenomen. Zodra een opzet voor maatschappijkennis is ontwikkeld, dienen speciaal geïnteresseerde leraren uit het voortgezet onderwijs bij de nadere uitwerking te worden betrokken. Hun gezamenlijke product kan hierna in een aantal scholen worden uitgeprobeerd (pilot).
3.3.3 Cultuur en kunst
Cultuur en kunst is een substantieel vak voor alle leerlingen in het gemeenschappe- lijk deel, al dan niet gecombineerd met geïntegreerd literatuuronderwijs. Kiezen scholen ervoor om literatuuronderwijs een plaats te geven binnen het vak cultuur en kunst, dan kunnen leerlingen kennismaken met de zeggingskracht van literaire kunst in het algemeen, in relatie tot die van andere kunstvormen. Hierbij behoeft het overi- gens niet speciaal over de westerse kunst te gaan. Het kleine vak ckv gaat op in het bredere vak cultuur en kunst. Wat betreft de inhoud: het vak cultuur en kunst dient conform het advies van de Canoncommissie van Oostrom meer `kennis en substantie' dan tot nu toe te bevat- ten. Daarom ook hier basisconcepten en dan vooral gemeenschappelijke, die verge- lijkbaar zijn met die van het vak kunst (algemeen/culturele en kunstzinnige vorming 2). Bepaalde recente tijdvakken worden bijvoorbeeld vanuit meerdere invalshoeken en vanuit de verschillende kunstdisciplines behandeld. Keuzemodules kunnen gaan over bepaalde periodes, zoals de cultuur van de oudheid, maar ook over internationale culturen, zoals de cultuur van de islam. Bij de ontwikke- ling van dergelijke modules kunnen ook vensters van de Canon- commissie een verde- re uitwerking krijgen. Vooralsnog wordt dit vak alleen getoetst via een schoolexamen. 3.4 Examens
De samenleving vraagt om borging van kwaliteit en niveau van het onderwijs. De overheid heeft hier meerdere instrumenten voor. De voornaamste zijn de inspectie van het onderwijs en het centraal examen.
Wij adviseren de onderdelen van het onderwijs in de tweede fase die een bijdrage leveren aan het handhaven en verstevigen van kwaliteit en niveau, te laten afsluiten met een centraal examen: in ieder geval Nederlands, Engels en de algemeen vor- mende vakken in het gemeenschappelijke deel, en de profielvakken. Het schoolexamen dient ook te blijven bestaan. Het geeft ruimte voor meer school- specifieke accenten in het examenprogramma en daarmee in het onderwijs.
19

De risico's van onjuist gebruik van het schoolexamen worden door ons onderkend.

Het mag geen `generale repetitie' zijn voor het centraal examen. Evenmin is het de bedoeling dat het schoolexamen vergemakkelijkt wordt om zo een hoog cijfer te krij- gen als compensatie voor een lager cijfer voor het centraal examen. De verschillende functies van de beide soorten examens dienen daarom goed te worden omschreven en vormgegeven. Kwaliteitsborging van het schoolexamen is hierbij eveneens van groot belang. Adequate vormen van kwaliteitsborging kunnen ertoe bijdragen dat het schoolexamen een gelijkwaardige positie inneemt ten opzichte van het centraal examen.
Om wezenlijk recht te doen aan de eigen functie en inhoud van zowel schoolexamen als centraal examen, adviseren wij met nadruk om:
-- te bepalen dat een leerling zowel voor het schoolexamen als voor het centraal examen geslaagd dient te zijn;

-- een afzonderlijke zak-/slaagregeling voor het schoolexamen en voor het centraal examen in te voeren.
Aangezien een dergelijke wijziging ingrijpend is, vinden wij het van belang om eerst nader onderzoek te doen naar de effecten van voorgestelde aanpassingen.


20


4 Aanpak(ken) van weerbarstigheden

Het onderwijs in het algemeen, en de tweede fase van het voortgezet onderwijs in het bijzonder, kent een aantal weerbarstigheden die ook door de VO-raad expliciet worden onderkend. Sommige zijn klassiek: van alle tijden en alle landen. Andere zijn meer specifiek voor het systeem in Nederland in het recente verleden en nu. Het gaat om:

-- de eigen identiteit van de havo- en de vwo-opleiding;
-- de belangstelling en keuze voor bètaonderwijs;
-- de aansluiting van voortgezet onderwijs op hoger onderwijs;
-- het aanbrengen van zoveel mogelijk samenhang in het onderwijs;
-- en de balans tussen verplichting en vrije keuze. In de opdracht van de minister aan de Profielcommissies staan deze onderwerpen niet voor niets mede genoemd. In de volgende paragrafen geven we in het kort aan wat de aard van de weerbarstigheden is en door welke elementen in de advisering (in hoofdstukken 2 en 3) een bijdrage wordt gegeven aan de verbetering en/of ver- soepeling ervan. Het succesvol aangaan van de twee dominante uitdagingen (zie hoofdstuk 1) wordt hierdoor vergemakkelijkt.
Sommige elementen worden vaker genoemd omdat ze bijdragen aan de versoepe- ling van meerdere weerbarstigheden. Waar nodig en mogelijk worden per weerbar- stigheid nog aanvullende specifieke adviezen gegeven. 4.1 Eigen identiteit van de havo- en de vwo-opleiding De havo-opleiding dient zich scherper te onderscheiden van de vwo-opleiding, zoals de HBO-raad terecht bepleitte. Beide opleidingen hebben het doel van algemene ont- wikkeling en vorming. Hiernaast zou voor havo het doel van de voorbereiding op de hogere beroepsopleiding aangescherpt dienen te worden. Hieraan kunnen de advie- zen bijdragen met betrekking tot:

-- een eigen vorm van verlengde oriëntatie;

-- een ander voorstel voor richtingen in het maatschappijprofiel op havo en vwo. Maar ook, en wellicht nog sterker, kan het eigen karakter gestalte krijgen door meer onderdelen op te nemen waarin leerlingen kennismaken met de beroepsopleiding van hun voorkeur en met inhouden die voorbereiden op de in het hbo benodigde competenties. Verder kunnen meer opdrachten en contexten die aansluiten bij beroepenvelden worden opgenomen. Meer kortlopende stages en modules binnen vakken, die in samenwerking met het hoger onderwijs ontwikkeld worden, kunnen bijdragen aan een vroegtijdige kennismaking met de praktijk van het beroep. Hierdoor wordt vooral de aansluiting vergemakkelijkt, wat het verhogen van het aan- tal hoger opgeleiden bevordert.

21

4.2 Belangstelling en keuze voor bètaonderwijs

Het tekort aan bèta's blijkt een complexe problematiek, die kenmerkend is voor bijna de gehele moderne westerse samenleving. Sinds enige decennia geldt dit in ver- sterkte mate voor Nederland. Wij realiseren ons dat wij binnen het kader van onze opdracht slechts een beperkte bijdrage kunnen leveren aan het scheppen van omstandigheden die de keuze voor bèta bevorderen. Wij veronderstellen dat het vroege keuzemoment, de beperkte aantrekkelijkheid van de bètavakken voor grote groepen leerlingen, en het afvalracekarakter en `geniali- teitssyndroom', mogelijk bijdragen aan de weerbarstigheid van de problematiek, met name als het gaat om meisjes en vrouwen.
Het bètaonderwijs in het voortgezet onderwijs dient volgens ons vanuit een brede visie op een technologische kennissamenleving van nu en morgen te worden inge- richt. Het VNO-NCW wijst op een behoefte aan gevarieerd opgeleide bèta's. In lijn hiermee onderscheiden wij de volgende doelstellingen:
1. versterking van de algemene ontwikkeling van alle hoger opgeleiden op het gebied van de component natuur en techniek;
2. meer hoger opgeleiden met een bèta-achtergrond voor niet-bèta-sectoren van de maatschappij, zoals bestuur en beleid, management en organisatie, advise- ring en consultancy, marketing en acquisitie;
3. voldoende specialisten in de diverse bètadisciplines zelf. Om de eerste doelstelling te bereiken hebben wij geadviseerd: ontwikkel een vak natuurkennis en stel dit verplicht in het maatschappijprofiel. Om de tweede en derde doelstelling te realiseren hebben wij geadviseerd: ontwikkel een bètabreed natuurprofiel, met ruimte voor verdieping en verbreding. Wij stellen verder dat een ketenbenadering onontbeerlijk is om deze problematiek aan te pakken. Scholen, docenten en decanen kunnen binnen die ketenbenadering gestimuleerd worden om een pro-actief beleid te voeren als het gaat om de keuze voor bèta. Er moet ook gewerkt worden aan een cultuuromslag in het bètabrede onderwijs: weg van het afvalracekarakter en het genialiteitsyndroom, op naar een beeld van het bètaonderwijs als een landschap met uitgestrekte vlakten en steile kliffen.
De keuze voor een natuurprofiel moet voor grotere groepen leerlingen dan momen- teel het geval is een aantrekkelijke keuze zijn. Het versterken van de samenhang tus- sen de drie natuurwetenschappelijke basisvakken en het aanbieden van een meer gedifferentieerd curriculum kunnen hieraan bijdragen. Het samen met scholen en docenten ontwikkelen van een programma hiervoor is een goede manier om de samenwerking tussen vakdocenten te versterken.
22


4.3 Aansluiting voortgezet onderwijs en hoger onderwijs

Het kan niet zo zijn dat het voortgezet onderwijs `op eigen houtje' de inhoud van het onderwijs en de bijbehorende eindtermen vaststelt, zonder rekening te hou- den met de wensen van het hoger onderwijs. Evenmin kan het hoger onderwijs eenzijdig instroomeisen vaststellen zonder rekening te houden met het voortgezet onderwijs.
Wij stellen voorop dat de gezamenlijke verantwoordelijkheid niet genoeg benadrukt kan worden. Deze dient daarom ook in concrete afspraken geïnstitutionaliseerd te zijn. Wij onderkennen de klachten van docenten en studenten in de instellingen voor hoger onderwijs over de kwaliteit van de beheersing van elementaire kennis en vaar- digheden op het gebied van geletterdheid, gecijferdheid en algemene ontwikkeling en vorming. Een goede beheersing van deze kennis en vaardigheden is zoals eerder opgemerkt een basale voorwaarde voor succes in het hoger onderwijs. Daarom hebben wij geadviseerd:

-- flexibiliseer en verbreed de profielstructuur door toe te groeien naar één natuurprofiel en één maatschappijprofiel;

-- versterk in het gemeenschappelijk deel de kennis en vaardigheden op het gebied van Nederlands en Engels, en op het gebied van rekenen/wiskunde;
-- versterk in het gemeenschappelijk deel ook de algemene ontwikkeling en vorming. In het bijzonder van natuurprofiel-leerlingen op het gebied van `maat- schappij' via het vak maatschappijkennis, en van maatschappijprofiel- leerlin- gen op het gebied van `natuur' via het vak natuurkennis;
-- zorg binnen de twee profielen voor een zodanige balans tussen verplichte pro- fielvakken en profielkeuze-onderdelen dat er ruimte voor differentiatie ontstaat;
-- houd rekening met een grotere differentiatie in de instroom; bevorder daarom het stellen van minder geprofileerde instroomeisen, ook in de bètasector. Niet alleen anticiperen op een grotere differentiatie in de leerlingenpopulatie, maar ook het verbeteren van de loopbaanbegeleiding kan een goede aansluiting verder versterken. Leerlingen dienen realistische verwachtingen over studie en beroep te ontwikkelen, zodat zij meer aansluiten bij de werkelijkheid. Gezamenlijke (regionale) programma's vanuit het voortgezet en hoger onderwijs kunnen de loopbaanbegelei- ding en een actieve rol van vakdocenten verder versterken. Behalve de aansluiting `naar boven' dient ook de aansluiting `naar beneden' in orde te zijn. Wij adviseren hier:

-- verbeter de cumulatieve opbouw vooral bij de vakken Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde, en bij de algemene ontwikkeling en vorming;
-- werk op den duur toe naar drie fasen in het voortgezet onderwijs. Verbetering van de aansluiting door deze maatregelen kan bij uitstek bijdragen aan het vergroten van het aantal hoger opgeleiden en aan de versterking van de kwaliteit van het onderwijs in de tweede fase.

23

4.4 Samenhang

Samenhang heeft vele vormen: verticale en horizontale samenhang, en binnen deze laatste weer meerdere subvormen. Onder verticale samenhang wordt vooral ver- staan: doorlopende leerlijnen binnen één vak. Wij adviseren hier:
-- de versterking van de doorlopende leerlijnen, vooral in de geletterdheid, de gecijferdheid en de algemene ontwikkeling en vorming. Bij horizontale samenhang kunnen worden onderscheiden: samenhang binnen een vak, tussen (verwante) vakken en binnen een profiel. Wij adviseren hier:
-- ontwikkel de vakken natuurkennis, maatschappijkennis en cultuur en kunst (al dan niet met geïntegreerd literatuuronderwijs) tot vakken voor een meer geïntegreerde algemene ontwikkeling;

-- ontwikkel in het natuurprofiel een bètabrede, samenhangende benadering van de drie natuurwetenschappelijke vakken natuurkunde, scheikunde en biologie. Ten aanzien van het verbeteren van de samenhang tussen de afzonderlijke vakken, adviseren wij met grote nadruk voor een gestructureerde aanpak te kiezen. Hiervoor dient `achteraan' in het onderwijsproces te worden begonnen: bij de inhoud van het examen en van het examenprogramma.
In ieder examenprogramma dient één vakoverstijgend domein of context te worden opgenomen die getoetst wordt in het centraal examen. Hiernaast dient bij de ontwik- keling van nieuwe examenprogramma's steeds een regiegroep erop toe te zien dat er bij een vakexamenprogramma dwarsverbindingen aangebracht worden naar andere vakken, bijvoorbeeld in concepten en contexten. Versterking van de samenhang in al deze vormen kan ook fors bijdragen aan de ver- betering van de kwaliteit van het onderwijs en aan het vergroten van het aantal hoger opgeleiden.
4.5 Balans tussen verplichting en vrije keuze Het vinden van de juiste balans tussen algemeen geldende voorschriften en ruimte voor eigen keuzes en invulling is een permanente opdracht. Wij sluiten aan bij het door minister Van der Hoeven ingezette beleid van meer ruimte, met keuzemogelijk- heden voor scholen. In het Nederlandse publiek systeem dienen uiteraard nationale voorschriften te blijven bestaan, voor alle scholen en leerlingen ter bevordering van de gelijk(waardig)heid van opleidingen en van diploma's op de gebieden van:
-- het gemeenschappelijk deel;

-- een natuur- en een maatschappijprofiel met verplichte profielvakken;
-- een examensysteem met een centraal examen en een schoolexamen;
-- een centraal examen, in vastgelegde vakken en vastgelegde examenprogramma's;
-- voor het behalen van een diploma slagen voor zowel het centraal- als het schoolexamen.

24

Meer ruimte voor eigen keuzes voor scholen en leerlingen wordt bevorderd door de

adviezen:

-- één natuur- en één maatschappijprofiel met meer differentiatie;
-- verlengde oriëntatie voor het vierde leerjaar (havo en vwo) en vijfde leerjaar (havo);
-- concept-contextbenadering voor de meeste vakken: keuze uit contexten/modules;
-- schoolexamen met schoolspecifieke accenten. Het blijven zoeken naar de juiste balans levert vooral een bijdrage aan het versterken van de kwaliteit.


25


26


5 Epiloog

Op 1 augustus 2007 is de profielstructuur aangepast die negen jaar geleden werd ingevoerd.
Met deze aanpassingen wordt de komende jaren ervaring opgedaan. Adviseren over de verdere inhoudelijke ontwikkeling en vernieuwing op de langere termijn is dan een boeiende opdracht.
Onderwijs is nooit af: het ontwikkelt zich voortdurend, onder invloed van de snelle veranderingen in de buitenwereld en onder invloed van de dynamiek in het onder- wijs zelf, waarbij leraren en leerlingen de hoofdrol spelen. In het bijzonder de VO- raad onderkent dit.
Wij hebben als Profielcommissies de belangrijkste ontwikkelingen in die buitenwe- reld en in het onderwijs proberen te traceren. Op basis hiervan adviseren wij over de `doorontwikkeling' van de tweedefasestructuur. Knelpunten en weerbarstigheden die naar onze inschatting ook nog na 1 augustus 2007 blijven bestaan, zijn belangrijke vertrekpunten bij deze advisering.
Als het om de profielstructuur gaat, zijn in de adviezen vooral hoofdlijnen geschetst en hoofdzaken beschreven en minder concrete uitwerkingen gegeven. Ontwikkelingen moeten hier geleidelijk gestalte krijgen: de tijd van grote structurele ingrepen is voorbij. Door de keuze voor experimenten worden voorstellen eerst in de praktijk beproefd alvorens ze (eventueel) grootschalig worden ingevoerd. Als het om de inhoud van de vakken gaat en de kwaliteit van het onderwijs, zijn de adviezen concreter. Kwaliteit is een onderwerp van aanhoudende dagelijkse zorg. In beide gevallen laten de adviezen zo veel mogelijk ruimte aan scholen, hun leraren en leerlingen, om vakken en profielen eigen vorm en inhoud te geven. Uiteraard bin- nen nationale garanties voor goede en gelijkwaardige kwaliteit. Ruimte voor leerlingen is er om in deze cruciale jaren hun eigen talenten en interes- ses mee te laten spelen en meer dan voorheen `onderwijs op maat' te ontvangen. Hierdoor kunnen meer leerlingen een havo- of vwo-diploma halen, zodat de door- stroom naar het hoger onderwijs wordt vergroot en Nederland meer hoger opgelei- den krijgt dan nu het geval is.
Meer ruimte is er ook voor leraren, de dragers van het onderwijs. Zij hebben de belangrijke taak jongeren in een uiterst ontvankelijke fase van hun leven te onderwij- zen en op te voeden. Dat wil zeggen te inspireren en richtingen te wijzen. Zij doen dit via hun vakgebied waarin ze deskundig zijn en waarvan ze houden. Zij hebben ruimte nodig om hun vak kleur en diepte geven, waardoor het aantrekkelijk(er) voor de leerlingen wordt.

27


28

N.B. Leraren

In het Ontwerpadvies vroegen wij met veel nadruk aandacht voor de problematiek van de voorziening in voldoende gekwalificeerde leraren nu en in de zeer nabije toekomst. Wij bevinden ons in het gezelschap van vele organisaties: in elk geval van de Onderwijs- raad, de AOB, de VO-raad, de HBO-raad, de VSNU, de KNAW en het VNO-NCW. Wij gaven in ons Ontwerpadvies een korte, maar scherpe analyse van de problema- tiek van het tekort en wezen op de wirwar aan voorstellen en maatregelen ter bestrij- ding van die problematiek.
Op basis hiervan adviseerden wij de instelling van een onafhankelijke staatscommis- sie: klein maar gezaghebbend, en met een duidelijke opdracht, binnen één jaar uit te voeren. Een zwaar instrument, maar volgens ons nodig om tot een grondige en gezaghebbende analyse en visie, en tot realistische voorstellen te komen. Inmiddels is op basis van het coalitieakkoord door de minister van OCW op 3 mei 2007 een tijdelijke `Commissie Leraren' ingesteld. Wij zijn hier bijzonder mee ingenomen: een erkenning van de ernst der problematiek. Ook al is het geen staatscommissie, de opdracht en samenstelling van deze tijdelijke commissie wettigen de verwachting dat de problematiek serieus wordt bekeken en er een realistisch actieplan wordt opgesteld. Wij nemen de vrijheid te adviseren om nadrukkelijker dan in de opdracht aan de Commissie Leraren is verwoord, aandacht te besteden aan:
-- een grondige analyse van de fundamentele verandering in de positie van de on- derwijsgevenden in de laatste decennia: veel minder een vehikel voor sociale stij- ging; in geen van de vele rapporten is dit gebeurd; een goede analyse van dit feno- meen geeft zicht op de mechanismen die vroeger wel een aanbod van voldoende gekwalificeerd onderwijspersoneel garandeerden, maar dit nu en in de toekomst niet meer doen en waar derhalve ook niet meer op kan worden teruggevallen;
-- een evenwichtige benadering van de nieuwe bestuurlijke verhoudingen: niet alleen, zoals vrij eenzijdig in de publiciteit gebeurt, van de nadelen van `een nieuwe managementlaag', maar ook van de voordelen van een bestuurlijke organisatie, die betere teamvorming, grotere eenheid van beleid en hogere efficiency en kwaliteit van bestuur en beheer bevordert;
-- tegelijkertijd de noodzaak van een betere wisselwerking en samenwerking tussen het management en de leraren in de klas;
-- de noodzaak en wenselijkheid van meer academici in het onderwijs, in het bijzonder in havo en vwo. Met aandacht voor de recente suggestie van de VSNU en andere organisaties om jonge academici een aantal jaren in de con- structie van dubbelfuncties in te zetten voor het voortgezet onderwijs en voor het wetenschappelijk onderzoek en/of scholen voor voortgezet onderwijs en die voor hoger onderwijs docenten te laten uitwisselen;.
-- de noodzaak van het handhaven en verbeteren van de kwaliteit van de beroepsbeoefening door leraren, onder meer door regelmatige nascholing ver- plicht te stellen en deze dwingend te verbinden aan bevoegdheid en honore- ring: een professie die zich respecteert, verplicht zich hiertoe.
29

Wij adviseren bovendien:


-- financiële beperkingen niet op voorhand de inhoud van een actieplan te laten bepalen;

-- mede hierom de OECD-cijfers met de internationale vergelijking van de uitgaven voor onderwijs in het algemeen en van de positie van de leraren in het bijzonder in de beschouwingen te betrekken (door bij de salariëring en secundaire arbeidsvoorwaarden ook te kijken naar het aantal onderwijsuren ­de zogeheten `teaching load'- en naar de groepsgrootte!);
-- betere facilitaire voorzieningen te creëren voor `de leraar als professional', zoals een eigen werkruimte en voldoende administratieve ondersteuning. Nadrukkelijke aandacht van de tijdelijke commissie voor deze punten kan haar advie- zen verrijken.
Wij hebben hoge verwachtingen van het werk van de commissie. Een goed resultaat is van cruciaal belang voor de oplossing van het meest ernstige knelpunt dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs bedreigt: onvoldoende voorziening in gekwalificeerde leraren.


30

Bijlage 1 Leden van de Profielcommissie
Natuur en Techniek /
Natuur en Gezondheid

Voorzitter

1. Drs. J.G.F. (Jan) Veldhuis.
Vervulde, na eerst werkzaam geweest te zijn op het ministerie van Buitenland- se Zaken en bij het bestuur van de Universiteit Leiden, van 1974-1985 functies op het ministerie van O(C)&W: achtereenvolgens plaatsvervangend secretaris- generaal en directeur-generaal/tevens inspecteur-generaal van het onderwijs. Van 1986-eind 2003 was hij voorzitter van het CvB van de Universiteit Utrecht, alwaar hij op het gebied van het onderwijs onder meer de innovatie (bètaoplei- dingen; University College Utrecht) en de internationalisering van het onder- wijs bevorderde. Voor de VSNU was hij jarenlang voorzitter van de onderwijs- commissie en van de commissie vwo-wo. Op dit moment is de heer Veldhuis op het gebied van onderwijs, wetenschap en technologie o.a. bestuursvoorzit- ter van de QANU en de Radboudstichting en heeft hij zitting in de Raden van Toezicht van de Stichting Carmelcollege (voorzitter), NUFFIC (plaatsvervangend voorzitter), KPC Groep en TNO (lid).
Secretaris

2. Mevr. drs. L. (Lucia) Bruning.
Werkt als leerplanontwikkelaar natuurwetenschappen bij SLO. Studeerde natuurkunde en werkte in het voortgezet onderwijs als docent natuur- en scheikunde. Ervaring met het ontwikkelen van lesmethodes en de aansluiting Bijlage 1 van voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs. Leden

3. Ir. J.W. (Harry) Ankone (hbo/techniek).
Na ruime ervaring in het bedrijfsleven nu directeur van de Faculteit Techniek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

4. Mevr. drs. C. (Cocky) Booy (onderwijs/bedrijfsleven/techniek). Directeur VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek. Jarenlange ervaring in beleidsadvisering en projecten met betrekking tot het verhogen van de participatie van meisjes en vrouwen in techniek, natuurwe- tenschappen en ICT. Bestuurslid van Stichting Technasium. Bestuurslid van de EU-organisatie WiTEC.

31


5. Prof. dr. R.H. (Robbert) Dijkgraaf (wetenschap/natuurkunde/wiskunde).

Universiteitshoogleraar mathematische fysica (Universiteit van Amsterdam). Betrokken bij diverse projecten rond het onderwijs en de popularisering van de exacte wetenschappen. Lid Commissie Vernieuwing Natuurkundeonderwijs havo/vwo. Winnaar Spinozaprijs 2003.
6. Mevr. drs. A. (Anke) Harteveld (onderwijs/biologie/schoolleiding). Voorzitter Centrale Directie Petrus Canisius College Alkmaar. Eerder lerares biologie en schoolleider. Lid Commissie Vernieuwing Biologieonderwijs.
7. Mevr. drs. L.A.H.M. (Luusi) Hendriks (universiteit/techniek). Onderwijskundige. Projectmanager (Bètabrug en Diversiteit), Brugprojecten tussen vwo-wo, Universiteit van Amsterdam, Onderwijsinstituut Exacte Wetenschappen. Was hiervoor aan de TU Delft projectleider van het aanslui- tingsproject TU Delft en vwo.
Bijlage 1 8. Mevr. A. (Aukje) Hilderink (leerlinge/studente). Tot voor kort leerlinge vwo (profiel Natuur en Gezondheid) en als zodanig bestuurslid van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren LAKS. Nu studente. 9. Drs. W. (Wim) Kleijne (onderwijs/wiskunde/examens). Tot voor enige tijd coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs. Was binnen de inspectie belast met examenzaken en was ook de deskundige binnen de inspectie voor wiskunde. Nu met pensioen. Hij is momenteel werkzaam als algemeen voorzitter van de staatsexamencommissie. Lid van de Nederlandse Onderwijs Commissie voor Wiskunde, National Representative bij de ICMI en lid van de Vernieuwingscommissie Wiskunde (cTWO). Is ook lid van de Profielcommissie E&M/C&M.
10. Prof. dr. G. (Gerard) van Koten (wetenschap/scheikunde). Voorzitter Stuurgroep Nieuwe Scheikunde, actief binnen de KNAW mede op het gebied van voortgezet onderwijs. Decaan Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht, Universiteitshoogleraar UU. 11. Prof. dr. S.B. (Salle) Kroonenberg (wetenschap/aardwetenschappen/techniek) Hoogleraar geologie aan TU Delft, afdeling technische aardwetenschappen. 12. Mevr. drs. M.M. (Marianne) Mewissen-Teeuw (onderwijs/schoolleiding) Voorzitter Centrale Directie Interconfessioneel Hofstad College Den Haag. Bestuurslid van het Platform Bèta Techniek. Heeft als studieachtergrond lite- ratuurwetenschap en taalkunde. Voorheen lerares Frans, Nederlands en schoolleider.

32

13. Prof. dr. ir. R. (Rudy) Rabbinge (wetenschap/landbouwwetenschappen).

Universiteitshoogleraar Wageningen Universiteit met als aandachtsgebied duurzame ontwikkeling en voedselzekerheid. Voorzitter Science Council CGIAR. Internationaal actief op het gebied van de wereldvoedselvoorziening. Lid van de Eerste Kamer voor de PvdA. Bestuurlijke functies in KNAW (voorzit- ter Biologische Raad) en NWO (voorzitter gebiedsbestuur Aard- en levenswe- tenschappen). Lid Commissie Vernieuwing Biologieonderwijs. 14. Prof. dr. T. (Taede) Sminia (universiteit/geneeskunde). Adviseur College van Bestuur VU. Hoogleraar histologie/immunologie aan de Vrije Universiteit. Heeft zich (als voormalig rector magnificus) in VSNU-verband beziggehouden met voortgezet onderwijs (o.a. bestuur Cevo). Oud voorzitter sectorplan natuurwetenschappen Nederlandse universiteiten (VSNU), voorzitter programmaraad vo-ho (Deltaplan bètatechniek), voorzitter Studiekeuze 123. 15. Drs. W. (Wolter) Termaat (leraar biologie).
Leraar biologie en coördinator bovenbouw atheneum/gymnasium. Oud-decaan havo.
16. Mevr. prof. dr. L.E.M. (Louise) Vet (wetenschap/biologie). Hoogleraar Evolutionaire Ecologie, Wageningen Universiteit. Directeur Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW). Aantal jaren ervaring in het voortgezet onderwijs. Jarenlange ervaring in het universitaire onderwijs. Lid Biologische Raad. KNAW lid afdeling Natuurkunde. Heeft belangstelling voor popularisering wetenschap (Raad van Toezicht Nationaal Centrum voor Wetenschap en Technologie (waaronder NEMO). Raad van Toezicht Naturalis). 17. Prof. dr. J. (Jan) de Wit (wetenschap/bedrijfsleven/scheikunde). Bijlage 1 Loopbaan van 32 jaar bij Akzo Nobel; afgesloten in 2005 als Stafdirecteur Technologie. Sinds 2000 bijzonder hoogleraar Research Strategie en Management aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Onderwijs en onderzoek.


---

Bijlage 2 Leden van de Profielcommissie Economie en Maatschappij /
Cultuur en Maatschappij

Voorzitter

1. Drs. J.G.F. (Jan) Veldhuis. Vervulde, na eerst werkzaam geweest te zijn op het ministerie van Buitenland- se Zaken en bij het bestuur van de Universiteit Leiden, van 1974-1985 functies op het ministerie van O(C)&W: achtereenvolgens plaatsvervangend secretaris- generaal en directeur-generaal/tevens inspecteur-generaal van het onderwijs. Van 1986-eind 2003 was hij voorzitter van het CvB van de Universiteit Utrecht, alwaar hij op het gebied van het onderwijs onder meer de innovatie (bètaoplei- dingen; University College Utrecht) en de internationalisering van het onder- Bijlage 2 wijs bevorderde. Voor de VSNU was hij jarenlang voorzitter van de onderwijs- commissie en van de commissie vwo-wo. Op dit moment is de heer Veldhuis op het gebied van onderwijs, wetenschap en technologie o.a. bestuursvoorzit- ter van de QANU en de Radboudstichting en heeft hij zitting in de Raden van Toezicht van de Stichting Carmelcollege (voorzitter), NUFFIC (plaatsvervangend voorzitter), KPC Groep en TNO (lid). Secretaris

2. Mevr. drs. L. (Lieke) Meijs. Studeerde sociologie in Nijmegen, was docente maatschappijleer aan een VO school in Uden, werkt sinds 1997 bij SLO. Was secretaris van de subcommis- sie van De Rooy die zich bezighield met het combinatievak maatschappij- leer/geschiedenis. Houdt zich binnen SLO bezig met Mens en maatschappij in de basisvorming, competentiegericht leren en aansluitingsproblemen onder- bouw-bovenbouw. Vanaf 2002 is zij projectleider van een aansluitingsproject maatschappijleer VO en sociologie Radboud Universiteit Nijmegen. Leden

3. Dhr. R. (Roel) van Asselt (hbo/aansluiting vo-hbo/wiskunde). Lector `instroommanagement en aansluiting' Saxion Hogescholen Enschede en Deventer. Directeur van Lica, het landelijk expertisecentrum op het gebied van de aansluiting vo-hbo en mbo-hbo. Wiskundige, auteur van een methode wiskunde voor het hoger onderwijs, lid van de Vernieuwingscommissie Wiskunde (cTWO) en lid van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Rekenen en Taal.

34


4. Prof. dr. F.H. (Folkert) Haanstra (wetenschap/psychologie/hbo/kunst).

Opleiding zowel op het gebied van de beeldende kunst (kunstacademie) als op dat van de psychologie. Gepromoveerd op het gebied van kunsteducatie. Nu lector kunst-en cultuureducatie Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (in relatie tot de docentenopleidingen in de kunstvakken) en bijzonder hoogleraar cultuureducatie en cultuurparticipatie Universiteit Utrecht.
5. Drs. G. (Gerard) Hogendoorn (universiteit). Aansluitingscoördinator Erasmus Universiteit Rotterdam. Sociaal-geograaf. Hiervoor werkzaam in het voortgezet onderwijs (leraar aardrijkskunde, decaan, coördinator bovenbouw, co-auteur van een methode aardrijkskunde).
6. Drs. A. (Anton) Kanneworff (decaan/leraar/aardrijkskunde). Decaan havo/vwo en leraar aardrijkskunde. Van 1997 tot 2004 voorzitter afde- ling onderwijs van het KNAG.

7. Drs. W. (Wim) Kleijne (onderwijs/wiskunde/examens). Tot voor enige tijd coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs. Was binnen de inspectie belast met examenzaken en was ook de deskundige binnen de inspectie voor wiskunde. Nu met pensioen. Hij is momenteel werkzaam als algemeen voorzitter van de staatsexamencommissie. Lid van de Nederlandse Onderwijs Commissie voor Wiskunde, National Representative bij de ICMI en lid van de Vernieuwingscommissie Wiskunde (cTWO). Is ook lid van de Profielcommissie N&T/N&G.

8. Prof. dr. G.J. (Don) Mellenbergh
(wetenschap/psychologie/toepassing van de wiskunde). Emeritus hoogleraar psychologische methodeleer Universiteit van Amsterdam. Lid KNAW. Wetenschappelijk werk behalve op het gebied van de (kwantitatieve) Bijlage 2 methodologie ook op het gebied van onderwijs, toetsing, selectie en aansluiting.
9. Prof. mr. J.H. (Hans) Nieuwenhuis (wetenschap/recht). Hoogleraar burgerlijk recht aan de Universiteit Leiden. Hiervoor o.a. raadsheer in de Hoge Raad. Op 26 februari 2007 heeft hij de minister bericht dat hij zijn werkzaamheden in de Profielcommissie Economie en Maatschappij / Cultuur en Maatschappij beëindigt heeft.

10. Prof. dr. M.M.W. (Thijs) Pollmann
(wetenschap/taalkunde/geesteswetenschappen).
Neerlandicus. Emeritus hoogleraar `taalkunde, in het bijzonder met betrekking tot de rol van de taal in de humaniora'. Wetenschappelijk werk op het gebied van de taalkunde en op het gebied van de wetenschapstheorie van de geestes- wetenschappen.

35


11. Drs. J.G.M. (Jan) Put (onderwijs).

Lid centrale directie Scholengemeenschap De Grundel en Scholengemeenschap Twickel met portefeuille onderwijs; historicus (sinds 1 juni 2006 vervanger van mevrouw J. Stam).
12. Prof. dr. P. (Piet) de Rooy (wetenschap/geschiedenis). Hoogleraar Nederlandse Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Was voorzitter van de commissie die een nieuw programma geschiedenis van primair onderwijs tot en met vwo heeft geformuleerd. Dit is ingevoerd in 2005 (primair onderwijs), 2006 (onderbouw voortgezet onderwijs) en 2007 (boven- bouw havo/vwo).

13. Prof. dr. P. (Paul) Schnabel (wetenschap/sociale wetenschappen). Universiteitshoogleraar Universiteit Utrecht. Directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Bijlage 2 14. Prof. dr. J. (Jarig) van Sinderen (wetenschap/economie). Hoogleraar economische politiek aan de Erasmusuniversiteit Rotterdam (deel- tijd). Chief Economist bij de NMa. Was eerder o.a. plaatsvervangend directeur- generaal van het CBS en secretaris-directeur van de WRR. 15. Mevr. J. (Janneke) Stam (onderwijs). Rector Montessoricollege Nijmegen-Groesbeek. Was lerares Frans/Engels en had zitting in de VVO-implementatiegroep tweede fase. Vanaf 1 juni 2006 ver- vangen door drs. J.G.M. Put.
16. Dhr. S. (Sebastiaan) Steenman (leerling/student). Tot voor kort leerling vwo en als zodanig bestuurslid van het Landelijk aktie komitee scholieren LAKS. Nu student bestuurs- en organisatiewetenschap. 17. Drs. P. (Paul) Visser (leraar klassieke talen/psycholoog). Leraar klassieke talen en psycholoog. 18. Mevr. drs. M. (Meta) Waal-Meijboom (onderwijs). Voormalig rector van Scholengemeenschap Damstede, onderdeel van de Interconfessionele Scholengroep Amsterdam. Was onder andere lerares Nederlands.

36