verkeersproblemen zijn op regionale schaal op te lossen
Lokale verkeersproblemen zijn op
regionale schaal op te lossen
26 sep 2007
Onderdeel: Wageningen UR
Nummer: P066
De verkeersproblematiek in kleine kernen wordt vaak op een te laag
schaalniveau opgelost. Gemeenten en provincies vinden daardoor niet de
optimale oplossing voor de bestrijding van overlast en het verhogen
van de veiligheid, bereikbaarheid en landschapskwaliteit. Dat
concluderen onderzoekers van Wageningen Universiteit en
Researchcentrum (Wageningen UR) op grond van de casus Erp in Brabant.
In Erp wordt al decennia lang gesproken over oplossingen voor de
verkeersoverlast in het dorp. In 2004 heeft de gemeenteraad van Veghel
â waartoe Erp behoort - besloten tot de aanleg van een rondweg. Een
deel van de bevolking denkt dat hiermee de problematiek alleen maar
erger wordt en dat dit niet de oplossingsrichting is waarin gezocht
moet worden. Zij vroegen de Wetenschapswinkel van de Wageningen UR dit
te onderzoeken. Daartoe bestudeerden de onderzoekers van Wageningen UR
de mogelijkheden voor het âopwaarderenâ van de regionale
wegenstructuur, in combinatie met het creëren van een verblijfsgebied
(gebied met alleen bestemmingsverkeer). De conclusie van het onderzoek
is dat deze combinatie van maatregelen tot betere resultaten leidt dan
de aanleg van een rondweg.
Op basis van de casus Erp hebben de onderzoekers aanbevelingen
geformuleerd die gemeenten en provincies kunnen helpen om lokale
verkeersproblematiek op regionale schaal te bezien. Enkele
aanbevelingen zijn: Maak eerst een schets van de belangrijkste
ruimtelijke ontwikkelingen in het hele verblijfsgebied en in een schil
daarbuiten. Onderzoek de motivaties van mensen om door het
verblijfsgebied te rijden. Gebruik vanaf het begin participatieve
methoden om bewoners serieus te nemen en gebruik te maken van hun
kennis. Onderzoek alternatieve verkeersopties, zoals groepsvervoer,
fietssnelwegen en lightrail. De voorgestelde werkwijze kan leiden tot
het verminderen van weerstanden onder de bevolking en zorgen voor
oplossingen die beter aansluiten bij de geformuleerde
beleidsdoelstellingen.
Werkwijze
De onderzoekers formuleerden op basis van provinciaal en gemeentelijk
beleid en wensen van betrokkenen een aantal uitgangspunten waaraan
oplossingen voor de verkeersproblematiek moeten voldoen. Deze zijn:
veiligheid, vermindering overlast, bereikbaarheid, in stand houding
van natuur en landschap. De verschillende oplossingsrichtingen die
leven onder de direct betrokkenen zijn getoetst aan deze
uitgangspunten. De meeste van deze oplossingsrichtingen blijken daar
maar zeer gedeeltelijk aan te voldoen. De onderzoekers concluderen dat
veel van de voorgestelde oplossingen een meer of minder grote
verkeersaanzuigende werking hebben. Daarmee druisen ze in tegen het
streven om Erp en haar buitengebied verkeersluwer en veiliger te
maken.
Om uit deze impasse te komen benaderde het team de problematiek in dit
onderzoek met het zgn. Ruitconcept. Dit wil zeggen dat het verkeer zo
veel mogelijk buiten het zogenaamde verblijfsgebied en dus over de
omringende wegen â de ruit - moet worden afgewikkeld; immers alleen
zó kan het verblijfsgebied daadwerkelijk verkeersluw worden. Wanneer
de problematiek op deze manier bekeken wordt, blijkt de overlast te
bestaan uit twee los van elkaar staande verkeersstromen: sluipverkeer
dat dóór het verblijfsgebied rijdt en verkeer van binnen het
verblijfsgebied (voornamelijk vrachtverkeer). Deze twee
verkeersstromen staan niet alleen los van elkaar, ze verschillen ook
in niveau: regionaal versus lokaal. Oplossingen kunnen ook op deze
niveaus gevonden worden: verkeer van buiten het verblijfsgebied kan
worden afgewikkeld op de omliggende wegen, terwijl het verkeer van
binnen het verblijfsgebied (met name van en naar het industrieterrein)
waarschijnlijk het beste via een insteekweg weggeleid kan worden.