Hoe is het fietsklimaat in Capelle?
Op 19 september jongstleden startte wethouder Hans Jacobs van Verkeer
de metingen voor de Fietsbalans. Met de Fietsbalans onderzoekt de
Fietsersbond de kwaliteit van de fietsroutes in Nederland en meer
specifiek - Capelle aan den IJssel. Met een meetfiets en meetauto,m
voorzien van allerhande apparatuur, reed de Fietsersbond een aantal
routes waarbij zoveel mogelijk informatie werd verzameld. Onder meer
zijn weginrichting, trillingshinder, snelheid, concurrentiepositie
fiets versus auto, geluid en luchtkwaliteit onderzocht.
Voor de Fietsbalans zijn tussen 2000 en 2004 al fietsroutes in 125
gemeenten onderzocht. In 2006 is de Fietsersbond gestart met het
vervolgonderzoek Fietsbalans-2, dat werd uitgebreid met drie nieuwe
aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten
van het fietsgebruik. De Fietsersbond wil onder andere de
concentraties schadelijke uitlaatgassen onderzoeken. Met de
Fietsbalans-2 krijgt Capelle heel specifieke informatie over de
gezondheidswinst die er te behalen is bij een verhoging van het
fietsgebruik en aanpassing van het verkeersbeleid.
Stappenplan
Capelle doet nu mee met het vervolgonderzoek omdat het wil weten hoe
het met het fietsklimaat in de gemeente is gesteld. De bestemmingen
van de fiets- en autoroutes voor het onderzoek zijn bepaald aan de
hand van een stappenplan dat voor alle deelnemende gemeenten wordt
toegepast. Voor de routes werd een aantal woningen en
publieksaantrekkende locaties als bestemming gekozen. Naast de
Koperwiek zijn enkele andere winkelcentra in de route opgenomen.
Andere belangrijke bestemmingen zijn NS-station Schollevaar als
OV-locatie, Ziekenhuis IJsselland, een aantal woningen en sportvelden.
Het onderzoek levert gedetailleerde aanbevelingen op voor
verbeteringen van de fietsinfrastructuur en de resultaten worden
verwerkt in het gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2008.
Gemeente Capelle a/d IJssel