Persbericht
0709.980
Den Haag, dinsdag 25 september 2007
Transrapid bouwt zijn eerste commerciële magneetzweefbaan in München
Het Consortium Transrapid Nederland heeft met genoegen kennis genomen
van het feit dat de deelstaat Beieren, het Konsortium Transrapid
München en de Deutsche Bahn een Memorandum of Understanding hebben
ondertekend om een snelle magneetzweeftrein-verbinding te realiseren
tussen de luchthaven van München en het centrum van de stad. De bouw
wordt medio 2008 gestart en de verbinding moet in 2014 operationeel
zijn. Hiermee wordt wederom het bewijs geleverd dat de technologie
meer dan volwassen is en een goede toevoeging is aan bestaande
railsystemen in Europa. Al in 2005 heeft het Consortium Transrapid
Nederland (een samenwerking van Siemens Nederland, ABN AMRO,
Koninklijke BAM Groep, Ballast Nedam en Fluor) een vervoersconcept bij
de Nederlandse overheid ingediend, gebaseerd op
magneetzweeftreintechnologie: de RandstadRapid. Ook werden met de
noordelijke provincies en de Duitse deelstaat Niedersachsen studies
uitgevoerd naar de verbinding Amsterdam - Groningen - Bremen en
Hamburg. Samen met de overheid bekijkt het consortium ook de
verbinding van Schiphol via de Zuid-as naar Almere en Lelystad.
Het project in München betreft een traject van 37 km die de luchthaven
van München, met een snelheid van 350 kilometer per uur, in minder dan
tien minuten verbindt met het centrum van de stad. Een rit die nu nog
drie kwartier duurt met het openbaar vervoer. Met de auto is de
reiziger, bij de frequent voorkomende files, zelfs nog meer tijd
kwijt. Er zal straks iedere 10 minuten een trein zweven.
Mobiliteit is overal ter wereld een voorwaarde voor een vitale
economie. Ook in Nederland loopt de randstad volledig vast. Mede door
de toenemende trek naar de stad zal de druk op ons wegennet alleen
maar groter worden, met alle negatieve gevolgen van dien voor de
bereikbaarheid en de leefbaarheid. De keuze voor de
magneetzweeftreintechnologie in München geeft het Consortium
Transrapid Nederland een extra impuls om een breder draagvlak voor het
RandstadRapid-concept te creëren en het onderwerp op de politieke
agenda te zetten en te houden.
Het RandstadRapid-concept gaat uit van een hoogfrequente, metroachtige
verbinding, die wordt aangelegd tussen de grote steden van de
randstad: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Almere, Amersfoort,
Lelystad en de luchthaven Schiphol. Daar waar de RandstadRapid kruist
met de snelwegen en het regionale openbaar vervoer, worden
overstappunten aangelegd. Daar kunnen automobilisten vóór de file
overstappen op een magneetzweeftrein. De trein brengt de passagier
snel en comfortabel op de plek van bestemming en is daarmee het enige
alternatief dat kan zorgen voor een volledig geïntegreerd
vervoerssysteem. Het is een duurzame oplossing met positieve effecten
op het milieu (terugdringen CO2-uitstoot), de economie en het woon- en
werkklimaat in Nederland. Het vormt een perfecte toevoeging op de
bestaande plannen van de NS en regionale en stedelijke vervoerders
voor verbetering van het openbaar vervoer in de Randstad.
Noot voor de redactie,
Siemens