Time : 10:35:41
Date : 26 September 2007
Sender Name: Delhaize Group
Delhaize zet haar fair trade-producten in de kijker tijdens de weekvan de fair trade
In 2006 is de omzet van fair trade-producten met 25% gestegen
Delhaize België zet zich in voor duurzame ontwikkeling. De promotie
van fair trade is dan ook één van de strategische pijlers van
Delhaize. De fair trade-labels verzekeren dat de producenten van de
derde wereld een rechtvaardige prijs krijgen voor hun producten, die
hoger ligt dan de wereldmarktprijs. Tijdens de week van de fair trade
laat Delhaize de consument haar assortiment fair trade-producten
ontdekken. Er worden tal van acties gepland om dit assortiment extra
in de kijker te zetten.
De verkoop van fair trade-producten blijft stijgen
Elk jaar wordt het assortiment van fair trade-producten groter en
blijft de verkoop stijgen. In 2006 waren de fair trade-producten goed
voor een omzet van meer dan 5,7 miljoen euro. Dit komt neer op een
stijging van 25% in vergelijking met 2005.
De producten die het meest verkocht worden zijn bananen (1300 ton in
2006), ananas en koffie, gevolgd door producten zoals rozen, honing
en wijn. De bananen zijn het meest succesvol van al deze producten.
Hun verkoopsvolume is bovendien verder gestegen met 16% in de eerste
zes maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode in
2006.
Dit jaar is het fair trade-assortiment versterkt met enkele nieuwe
producten zoals verse pralines, speculoos of make-up
reinigingswatten. Hierdoor komt het totale fair trade-assortiment bij
Delhaize op 50 producten. Er zullen binnenkort nog nieuwe producten
gelanceerd worden zoals cashewnoten en Braziliaanse noten (droog
fruit).
Acties in alle Delhaize-supermarkten
De week van de fair trade vindt plaats van 3 tot 13 oktober.
Gedurende die 10 dagen zet Delhaize haar fair trade-producten in de
kijker zodat de klanten het assortiment kunnen ontdekken. Er zijn
verscheidene acties voorzien om de klanten aan te zetten om te kiezen
voor fair trade-producten.
In de supermarkten zullen informatiebrochures, affiches en andere
informatiemiddelen de aandacht vestigen op de fair trade-producten en
de klanten de principes van fair trade verduidelijken. Elk kwartier
wordt een radiospot afgespeeld in de winkel.
Tijdens de tiendaagse biedt Delhaize 30 plus-punten aan op alle fair
trade-producten om zo de klanten te overtuigen om voor fair trade te
kiezen tijdens hun aankopen. De biobananen, de chocolade, de
biokoffie Mexico Altura en de sinaasappelsappen van Max Havelaar
worden naar voren geschoven in de promotiecampagnes van de week.
Dit jaar krijgt de campagne ook een muzikale noot. Tijdens de week
van de fair trade zullen enkele koren hun opwachting maken in een
aantal verkoopspunten van Delhaize. Ze zullen er "Hou het fair mijn
vrienden!" zingen op de muziek van "Gimme hop, Jo'anna" van Eddy
Grant die herschreven werd in het kader van de fair trade. De tekst
en muziek zijn terug te vinden op de site
http://befair.be/fairtradesong.
Speciale acties voor de lancering van de DVD "Jungleboek"
Ter gelegenheid van de week van de fair trade, kondigt Delhaize de
nationale lancering aan van de Disneyfilm "Jungleboek" die uitkomt
op DVD. Het is de eerste keer dat Delhaize een voedingsproduct aan
een non-foodactie koppelt door in de verpakking van Max
Havelaar-bananen eerst de aankondiging en later een kortingsbon voor
de DVD toe te voegen.
Duurzame relaties met alle leveranciers
In 1989 introduceerde Delhaize fair trade-producten in haar
assortiment en werd zo een van de pioniers in de distributiesector.
De onderneming werkt al 18 jaar samen met Max Havelaar, één van de
organisatoren van de week van de fair trade. Max Havelaar is een
vereniging die een keurmerk toekent aan de fair trade-producten. Dit
label verzekert dat de producenten in de derde wereld een
rechtvaardige prijs krijgen voor hun producten.Vandaag telt het fair
trade assortiment een vijftigtal producten: koffie, bananen,
chocolade,... maar ook kousen en rozen.
Bovendien zet Delhaize zich bij haar dagelijkse taken in om duurzame
relaties aan te gaan met haar leveranciers en legt ze de nadruk op
langetermijncontracten. Het bedrijf werkt met heel strikte labels en
lastenboeken die sociale en ecologische eisen vastleggen. Deze manier
van werken kadert in de duurzame ontwikkeling die Delhaize nastreeft
en waarbij een evenwicht wordt gezocht tussen economische, sociale en
ecologische belangen.
Over Delhaize België
Eind juni 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en
Duitsland uit 723 winkels, waarvan 689 in België, 31 in het
Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met
haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD
Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co)
realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard
euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*.
De onderneming telt 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel
uit van Delhaize Groep die actief is in
zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.500 winkels. De
groep stelde 139.000 mensen te werk in 2006.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be
URL: http://www.delhaize.be