Veel ondernemers enthousiast over promotieplan Roermond
De ondernemersbijeenkomst op 24 september in de Oranjerie,
georganiseerd door de Kamer van Koophandel Limburg-Noord, de stichting
Samenwerkende Binnenstad-ondernemers (SRO) en de Gemeente Roermond,
was een groot succes. Ondernemers, ruim honderd in getal, waren
enthousiast om ideeën en hun bijdrage te leveren om samen de
winkelstad Roermond verder vorm te geven en te promoten. Iedereen was
er van doordrongen dat er met de opening van de A73 een unieke kans
ligt om Roermond als winkelstad internationaal op de kaart te zetten.
De eerste presentatie door Han van de Port (Kamer van Koophandel
Limburg-Noord) ging over de uitkomsten van het onderzoek Grenzeloos
Winkelen. Hieruit kon worden geconcludeerd dat Roermond het heel goed
doet en dat de stad het hoogste bestedingsoverschot (210 miljoen euro)
in de Euregio heeft. Toch zijn er nog punten waaraan gewerkt kan
worden: kwaliteit van de horeca, klantvriendelijkheid en de
bewegwijzering naar de parkeervoorzieningen. Het tweede onderwerp ging
over flankerend beleid.
Wethouder Jos van Rey gaf de aftrap en sprak over de ambitie van
Roermond om de winkelstad van de Euregio te worden en de voorziene
acties om dit te bewerkstellingen. Hij noemde als voorbeelden de
herinrichting van enkele binnenstad-straten, het verlichtingsplan, het
evenementenfonds, citybranding en het fonds flankerend beleid (
400.000,- over een periode van 4 jaar).
Frits Croonen (SRO) nam vervolgens het stokje over en spoorde
collega-ondernemers aan om de handschoen op te pakken. Hij gaf aan hoe
het flankerend beleid kan worden ingevuld op zowel collectief als
individueel niveau. Nieuwe ideeën en acties zijn welkom en kunnen
worden doorgegeven aan de straatverenigingen of het Centrummanagement.
Afsluitend hield Cees Morsch (communicatiebureau MGB) een sprankelend
betoog over de noodzaak om Roermond als merk naar buiten uit te dragen
(citybranding). Hij presenteerde tal van ideeën zoals een slogan en
logo, een website, de Roermond Experience, evenementen rond nieuwe
media, een fototentoonstelling op billboards en een kerstparade.
Na afloop van de presentaties was er onder leiding van Paul t Lam
ruimte voor vragen, discussie en suggesties. De ondernemers in de zaal
kwamen aan het woord en waren doordrongen van de unieke kans om nu
juist samen met de overheid winkelstad Roermond verder te ontwikkelen
en te promoten. Er werd een oproep gedaan om snel met citybranding
aan de slag te gaan. Uit de discussie met de aanwezigen bleek dat
zelfs het opleggen van een verplichte belastingheffing om een
ondernemersfonds te creëren op draagvlak bij de ondernemers kan
rekenen.
* De gehouden presentaties zijn vanaf woensdag 26 september 2007 ook
te vinden op www.centrumroermond.nl
Publicatiedatum: 26.09.2007 Bijgewerkt: 26.09.2007
Gemeente Roermond