Gemeente Roermond

Veel ondernemers enthousiast over promotieplan Roermond

De ondernemersbijeenkomst op 24 september in de Oranjerie, georganiseerd door de Kamer van Koophandel Limburg-Noord, de stichting Samenwerkende Binnenstad-ondernemers (SRO) en de Gemeente Roermond, was een groot succes. Ondernemers, ruim honderd in getal, waren enthousiast om ideeën en hun bijdrage te leveren om samen de winkelstad Roermond verder vorm te geven en te promoten. Iedereen was er van doordrongen dat er met de opening van de A73 een unieke kans ligt om Roermond als winkelstad internationaal op de kaart te zetten.

De eerste presentatie door Han van de Port (Kamer van Koophandel Limburg-Noord) ging over de uitkomsten van het onderzoek Grenzeloos Winkelen. Hieruit kon worden geconcludeerd dat Roermond het heel goed doet en dat de stad het hoogste bestedingsoverschot (210 miljoen euro) in de Euregio heeft. Toch zijn er nog punten waaraan gewerkt kan worden: kwaliteit van de horeca, klantvriendelijkheid en de bewegwijzering naar de parkeervoorzieningen. Het tweede onderwerp ging over flankerend beleid.

Wethouder Jos van Rey gaf de aftrap en sprak over de ambitie van Roermond om de winkelstad van de Euregio te worden en de voorziene acties om dit te bewerkstellingen. Hij noemde als voorbeelden de herinrichting van enkele binnenstad-straten, het verlichtingsplan, het evenementenfonds, citybranding en het fonds flankerend beleid ( 400.000,- over een periode van 4 jaar).

Frits Croonen (SRO) nam vervolgens het stokje over en spoorde collega-ondernemers aan om de handschoen op te pakken. Hij gaf aan hoe het flankerend beleid kan worden ingevuld op zowel collectief als individueel niveau. Nieuwe ideeën en acties zijn welkom en kunnen worden doorgegeven aan de straatverenigingen of het Centrummanagement.

Afsluitend hield Cees Morsch (communicatiebureau MGB) een sprankelend betoog over de noodzaak om Roermond als merk naar buiten uit te dragen (citybranding). Hij presenteerde tal van ideeën zoals een slogan en logo, een website, de Roermond Experience, evenementen rond nieuwe media, een fototentoonstelling op billboards en een kerstparade.

Na afloop van de presentaties was er onder leiding van Paul t Lam ruimte voor vragen, discussie en suggesties. De ondernemers in de zaal kwamen aan het woord en waren doordrongen van de unieke kans om nu juist samen met de overheid winkelstad Roermond verder te ontwikkelen en te promoten. Er werd een oproep gedaan om snel met citybranding

aan de slag te gaan. Uit de discussie met de aanwezigen bleek dat zelfs het opleggen van een verplichte belastingheffing om een ondernemersfonds te creëren op draagvlak bij de ondernemers kan rekenen.

* De gehouden presentaties zijn vanaf woensdag 26 september 2007 ook te vinden op www.centrumroermond.nl

Publicatiedatum: 26.09.2007 Bijgewerkt: 26.09.2007