Nederlands Jeugdinstituut
Onderzoek toont groei leerlingenzorg in voortgezet onderwijs
Bijna alle scholen hebben nu Zorg- en Adviesteam
De leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs is de laatste jaren
sterk verankerd. Beschikte in 2003 nog zes van de tien scholen een
zorg- en adviesteam (ZAT), in 2006 waren dat er negen van de tien. Het
ZAT is een structureel samenwerkings-verband met de
jeugdgezondheidszorg, welzijn, jeugdzorg, leerplicht en veiligheid om
ervoor te zorgen dat leerlingen tijdig passende hulp krijgen.
Onderwijs, provincies en gemeenten vinden dat het ZAT goed
functioneert, al zijn er nog wel een aantal verbeteringen mogelijk en
noodzakelijk. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de
leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs, dat Onderwijs & Jeugdzorg
/ LCOJ van het Nederlands Jeugdinstituut deze dagen presenteert aan
minister Rouvoet en staatssecretaris Van Bijsterveldt.
Hoofdpunten onderzoek
Het onderzoek dat verschijnt als LCOJ Monitor 2006 Leerlingenzorg en
zorg- en adviesteams in het voorgezet onderwijs wijst bovendien uit
dat:
* de leerlingenzorg voor jongeren met leer-, sociaal-emotionele en
gedragsproblemen zich sterk heeft ontwikkeld;
* de deelname van maatschappelijk werk, jeugdzorg,
jeugdgezondheidszorg, leerplicht en politie aan het ZAT enorm
gegroeid is maar nog niet altijd structureel en geformaliseerd is;
* slechts vier op de tien gemeenten met een vestiging voor
voortgezet onderwijs periodiek overleg voert met schoolbesturen
over de inzet van lokale instellingen in het ZAT;
* steeds meer gemeenten met provincies afspraken hebben gemaakt over
de inzet van bureau jeugdzorg in het ZAT;
* de informatie-uitwisseling over kinderen met problemen en risicos
bij de overgang naar een andere school is toegenomen maar nog te
traag vordert;
* de beschikbaarheid en de aard van hulpprogrammas nog te wensen
overlaten.
Start professionaliseringsprogramma
Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder ruim 1300 vestigingen voor
voortgezet onderwijs, 480 Nederlandse gemeenten, Amsterdamse en
Rotterdamse deelraden, 82 samenwerkingsverbanden voor voortgezet
onderwijs en alle provincies en grootstedelijke regios, wordt
gepresenteerd op de conferentie Professionalisering Zorg- en
Adviesteams in het Voortgezet Onderwijs van 25 en 26 september. In een
reactie op het onderzoek benadrukken minister Rouvoet en
staatssecretaris Van Bijsterveldt het belang dat zij hechten aan ZATs
in onderwijs- en jeugdbeleid. Een belangrijke rol voor de ZATs is
weggelegd bij de ontwikkeling van de Centra voor Jeugd en Gezin, het
terugdringen van schooluitval en het veiligheidsbeleid op scholen,
aldus de bewindslieden. De conferentie vormt dan ook het startschot
voor de uitvoering van een professionaliseringsprogramma dat met steun
van het ministerie van Van Bijsterveldt is ontwikkeld en tot doel
heeft de kwaliteit van de leerlingenzorg en ZATs in het voortgezet
onderwijs verder te verbeteren. Ook volgen op korte termijn
intensiveringsprogrammas voor het primair onderwijs en middelbaar
beroepsonderwijs om een landelijk dekkende zorgstructuur van ZATs te
realiseren die voldoet aan de geformuleerde kwaliteitseisen. Deze
professionaliseringstrajecten zullen in nauwe samenwerking met het
LCOJ/NJi en het onderwijsveld uitgevoerd worden.
Factsheet
De belangrijkste resultaten zijn opgenomen in het factsheet
LCOJ-Monitor 2006: Leerlingenzorg en zorg- en adviesteams in het
voortgezet onderwijs. Klik hier om de tekst te downloaden.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Nederlands
Jeugdinstituut / NJi, Onderwijs & Jeugdzorg / LCOJ, Dolf van Veen,
telefoon (030) 230 66 93, e-mail d.vanveen@nji.nl, of de afdeling
Communicatie, telefoon (030) 230 63 49, e-mail pers@nji.nl .