Nederlands Jeugdinstituut


Onderzoek toont groei leerlingenzorg in voortgezet onderwijs

Bijna alle scholen hebben nu Zorg- en Adviesteam

De leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs is de laatste jaren sterk verankerd. Beschikte in 2003 nog zes van de tien scholen een zorg- en adviesteam (ZAT), in 2006 waren dat er negen van de tien. Het ZAT is een structureel samenwerkings-verband met de jeugdgezondheidszorg, welzijn, jeugdzorg, leerplicht en veiligheid om ervoor te zorgen dat leerlingen tijdig passende hulp krijgen. Onderwijs, provincies en gemeenten vinden dat het ZAT goed functioneert, al zijn er nog wel een aantal verbeteringen mogelijk en noodzakelijk. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de leerlingenzorg in het voortgezet onderwijs, dat Onderwijs & Jeugdzorg / LCOJ van het Nederlands Jeugdinstituut deze dagen presenteert aan minister Rouvoet en staatssecretaris Van Bijsterveldt.

Hoofdpunten onderzoek
Het onderzoek dat verschijnt als LCOJ Monitor 2006 Leerlingenzorg en zorg- en adviesteams in het voorgezet onderwijs wijst bovendien uit dat:

* de leerlingenzorg voor jongeren met leer-, sociaal-emotionele en gedragsproblemen zich sterk heeft ontwikkeld;
* de deelname van maatschappelijk werk, jeugdzorg, jeugdgezondheidszorg, leerplicht en politie aan het ZAT enorm gegroeid is maar nog niet altijd structureel en geformaliseerd is;
* slechts vier op de tien gemeenten met een vestiging voor voortgezet onderwijs periodiek overleg voert met schoolbesturen over de inzet van lokale instellingen in het ZAT;
* steeds meer gemeenten met provincies afspraken hebben gemaakt over de inzet van bureau jeugdzorg in het ZAT;

* de informatie-uitwisseling over kinderen met problemen en risicos bij de overgang naar een andere school is toegenomen maar nog te traag vordert;

* de beschikbaarheid en de aard van hulpprogrammas nog te wensen overlaten.

Start professionaliseringsprogramma
Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder ruim 1300 vestigingen voor voortgezet onderwijs, 480 Nederlandse gemeenten, Amsterdamse en Rotterdamse deelraden, 82 samenwerkingsverbanden voor voortgezet onderwijs en alle provincies en grootstedelijke regios, wordt gepresenteerd op de conferentie Professionalisering Zorg- en Adviesteams in het Voortgezet Onderwijs van 25 en 26 september. In een reactie op het onderzoek benadrukken minister Rouvoet en staatssecretaris Van Bijsterveldt het belang dat zij hechten aan ZATs in onderwijs- en jeugdbeleid. Een belangrijke rol voor de ZATs is weggelegd bij de ontwikkeling van de Centra voor Jeugd en Gezin, het terugdringen van schooluitval en het veiligheidsbeleid op scholen, aldus de bewindslieden. De conferentie vormt dan ook het startschot voor de uitvoering van een professionaliseringsprogramma dat met steun van het ministerie van Van Bijsterveldt is ontwikkeld en tot doel heeft de kwaliteit van de leerlingenzorg en ZATs in het voortgezet onderwijs verder te verbeteren. Ook volgen op korte termijn intensiveringsprogrammas voor het primair onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs om een landelijk dekkende zorgstructuur van ZATs te realiseren die voldoet aan de geformuleerde kwaliteitseisen. Deze professionaliseringstrajecten zullen in nauwe samenwerking met het LCOJ/NJi en het onderwijsveld uitgevoerd worden.

Factsheet
De belangrijkste resultaten zijn opgenomen in het factsheet LCOJ-Monitor 2006: Leerlingenzorg en zorg- en adviesteams in het voortgezet onderwijs. Klik hier om de tekst te downloaden.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Nederlands Jeugdinstituut / NJi, Onderwijs & Jeugdzorg / LCOJ, Dolf van Veen, telefoon (030) 230 66 93, e-mail d.vanveen@nji.nl, of de afdeling Communicatie, telefoon (030) 230 63 49, e-mail pers@nji.nl .