Persberichten
GS willen promotiecampagne Liefde voor het Leven tot 2011 voortzetten
Evaluatie raamovereenkomst samenwerkende VVVs Limburg
De in 2004-2007 uitgevoerde toeristische promotiecampagne Liefde voor
het Leven kan op een groot draagvlak rekenen in de toeristische
sector. De campagne heeft er mede toe bijgedragen dat Limburg weer de
tweede plaats bezet op de binnenlandse vakantiemarkt. GS stellen
Provinciale Staten voor deze promotiecampagne in de periode 2007-2011
voort te zetten.
Uit de evaluatie van de raamovereenkomst samenwerkende VVVs Limburg
blijkt dat de campagne de partijen in de toeristische sector heeft
aangezet tot samenwerking. Er is een gezamenlijke strategie ontwikkeld
waarvoor een groot draagvlak aanwezig is. Hiermee is een stevige basis
gelegd voor het succesvol voortzetten van de activiteiten in de
toekomst en kan de stevige marktpositie van Limburg in de toeristische
sector worden behouden. Ook blijkt uit de evaluatie dat de
promotiecampagne Liefde voor het Leven mensen heeft aangezet tot
actie. Zo heeft de campagne er mede toe bijgedragen dat Limburg weer
naar de tweede plaats op de binnenlandse markt is gestegen in 2006.
Een tweede belangrijke succesfactor van de campagne is de
doorvertaling naar de marketingactiviteiten van de regio VVVs die
onderdeel zijn van SVL.
De uitvoering van een aantal toeristische projecten met Belgisch
Limburg is moeizaam verlopen. Dat is te wijten aan de onderlinge
verschillen tussen de uitvoeringsorganisaties, waardoor het langer
heeft geduurd voor er concrete resultaten zijn gerealiseerd. GS zien
echter, samen met de buitenlandse partners, nog voldoende kansen voor
grensoverschrijdende samenwerking op toeristisch vlak. Zij stellen
daarom voor de samenwerking met Belgisch Limburg op projectbasis voort
te zetten. De evaluatie toont verder aan dat een aantal nieuw
ontwikkelde product-markt-combinaties (pmcs) in samenwerking met het
bedrijfsleven aanvankelijk een moeizame start kenden, maar nu
succesvol tot uitvoering komen. GS stellen voor om in de komende
periode (2007-2011) alleen nog nieuwe pmcs op projectbasis te
ontwikkelen. Het bedrijfsleven moet daarbij het voortouw nemen, de
Provincie zorgt voor een goede voedingsbodem.
Gedeputeerde Herman Vrehen: Ik ben blij met de uitkomsten van deze
evaluatie. De constatering dat deze campagne heeft aangezet tot
samenwerking tussen de VVVs stemt mij positief. Voor het succesvol
uitvoeren van de promotiecampagne is een goed functionerende
promotiestructuur in Limburg noodzakelijk. Een nieuw
samenwerkingsverband tussen de organisaties die de regionale
toeristische promotie in Limburg verzorgen is noodzakelijk. Maar, de
regie hiervoor ligt bij de regionale organisaties. Wij zullen de
ontwikkelingen volgen en als gesprekspartner optreden.
De nieuwe toeristische promotiecampagne zal begin 2008 openbaar
aanbesteed worden. Om de continuïteit van de huidige campagne te
waarborgen hebben GS een eenmalige opdracht aan SVL verstrekt om de
huidige campagne in de eerste helft van 2008 te continueren.
25-9-2007 15:44
Provincie Limburg