Succes Waarneemdossier Huisartsen is kwestie van vertrouwen

25/09/2007 11:51



Telematica Instituut



Enschede, 25 september - Het informatiesysteem WDH dat de waarnemend huisarts een samenvatting biedt van het medisch dossier van een patiënt kan medische fouten en onnodig medisch handelen voorkomen. Tegelijkertijd twijfelen artsen soms aan de inhoudelijke kwaliteit van samenvattingen van collega's. Dat bemoeilijkt een succesvolle landelijke uitrol van het WDH. Regionale 'communities of practice' waarin huisartsen gezamenlijk werkwijzen vaststellen, lijkt een uitkomst.

Dit blijkt uit onderzoek dat het Telematica Instituut en TNO onlangs in opdracht van IZIT hebben uitgevoerd. IZIT maakt zich in Twente sterk voor verbetering van de zorg door gebruik van ICT. Het Waarneemdossier Huisartsen (WDH) is één van de initiatieven en wordt sinds twee jaar in de regio gebruikt. Het WDH maakt onderdeel uit van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), dat hoog op de prioriteitenlijst van minister Klink van VWS staat. Ook zorgverzekeraar Menzis was bij de regionale implementatie van het WDH betrokken, omdat zij de poortwachtersrol van de huisarts wil versterken, en vanuit haar betrokkenheid bij de regio.

Het onderzoek laat zien wat in de praktijk de effecten en de voor- en nadelen van het gebruik van WDH zijn. Is het zo dat een arts op de huisartsenpost tijdens een consult inderdaad over meer en betere informatie van patiënten beschikt? Helpt het om het werk beter, sneller of prettiger uit te kunnen voeren? Zijn er gevolgen voor de werkwijze van huisartsen in de eigen praktijk, bijvoorbeeld rondom dossiervoering?

Nu blijkt dat het opvragen van de digitale samenvatting in 90 procent van de gevallen werkt. Ook de automatische terugkoppelingen van het consultverslag van de waarnemer naar de eigen huisarts functioneert (80%). Naast de technische aspecten van het WDH is het vertrouwen van artsen in het systeem cruciaal voor een succesvolle landelijke uitrol. Huisartsen waarderen het systeem vooral bij 'complexe' patiënten met meerdere ziektes en medicijnen, en bij patiënten met communicatieproblemen.

Een struikelblok voor een succesvol WDH is het vertrouwen dat de ene arts stelt in de samenvatting van een collega. Dat komt omdat de manier waarop huisartsen medische gegevens in een dossier opnemen, varieert. De onderzoekers pleiten daarom voor regionale 'communities of practice' onder huisartsen, waarin afspraken en richtlijnen over dossiervorming en terugrapportage van waarneming worden verspreid, besproken en bewaakt. Tot slot lijkt succes vooral een kwestie van lange adem, omdat huisartsen bestaande dossiers moeten omzetten, wat tijdrovend is terwijl er geen directe inkomsten tegenover staan.





http://www.telin.nl