Werk aan de weg blijft aandacht vragen
Den Haag, 25 september 2007
De werkzaamheden aan de A27 bij Vianen scoorden zeer goed, op de A28
bij Assen en de A59 bij Vlijmen was de beoordeling 'redelijk', de
werkzaamheden op de A16 bij de Moerdijkbrug vertoonde te veel manco's
en kreeg daardoor niet meer dan de waardering 'matig'. Dat blijkt
uit een onderzoek van de ANWB in samenwerking met de Europese
zusterclubs naar wegwerkzaamheden op de Europese snelwegen.
In totaal zijn in 11 landen in Europa 50 locaties beoordeeld. Drie
locaties kregen de beoordeling 'zeer goed', waaronder dus één in
Nederland. De twee slechtste locaties werden gevonden in Spanje en in
Slovenië. Het laat zien dat er nog heel wat schort aan de
verkeersveiligheid op deze plekken. In Nederland zijn vier wegvakken
onderzocht.
Een testteam lette op wegmarkeringen, de staat van de rijstroken, het
zicht in het donker door de openbare verlichting en de informatie die de
weggebruiker ter plekke krijgt. Er is gebruik gemaakt van een speciaal
testvoertuig.
Op de A27 bij Vianen waren de zaken prima voor elkaar. Daar werd begin
april een dijk hersteld, waarover een aparte brug voor het verkeer werd
gebouwd. Er werd uitgebreid informatie gegeven, alle noodzakelijke
borden zijn geplaatst, rijbanen zijn goed ruim en goed gescheiden, er is
een vluchtstrook over de gehele lengte van de werken en de zone is
veilig afgebakend en voorzien van reflectoren.
Anders was het op de A 16 bij de Moerdijkbrug. Aanwijzingen,
waarschuwingen en snelheidsbeperkingen zijn te laat of komen te abrupt,
de verkeersgeleiding in de rijstroken is niet veilig en in een slinger
verandert de hellingshoek van het wegdek te veel, rijstroken zijn te
smal en op sommige punten niet duidelijk afgebakend, er zijn geen
vluchthavens en de oorspronkelijke wegmarkering was niet weggehaald.
Toch scoorden werkzaamheden in Nederland steeds goed op het punt van
verkeersveiligheid en ook goed met de verlichting 's nachts. Behalve
in Groot-Brittannië is dat verder in alle andere landen onvoldoende.
De werkzaamheden op de A28 bij Assen en op de A 59 bij Vlijmen scoorden
'redelijk'. Er zijn veel positieve punten (goede
verkeersveiligheid), maar nog te veel negatieve punten (te weinig of
onduidelijke markering).
De slechtste score werd toegekend aan de werkzaamheden op de CM 42
(Madridejos - Toledo) bij Toledo in Spanje. Krap vier kilometer llang
maar een eindeloze lijst van tekortkomingen: met betrekking tot borden,
markeringen, conditie van het wegdek, gevaarlijke scheiding tussen de
twee rijrichtingen en het werkterrein, maar ook het ontbreken van
vluchthavens en zelfs het afsluiten van rijstroken. Een positief punt
was dat het verkeer gedwongen werd snelheid te minderen door het
aanbrengen van verkeersdrempels in het wegdek.
De andere beoordeling van "Slecht" was voor een circa 2,5 kilometer
lange werkzone in Slovenië, bij Vrhnika op de A 1 (Ljubljana -" Koper)
.
Testwinnaar is de werkzone bij Enns in Oostenrijk, gelegen op de A 1
(Linz - Wenen). Hier stonden borden met informatie over de reden voor
en de duur van de werkzaamheden, alsmede de afstand waarover werd
gewerkt. Knipperlichten waarschuwden het verkeer van te voren. Al ver
vóór de wegwerkzaamheden werd de maximumsnelheid geleidelijk
beperkt. Andere pluspunten: zeer brede en duidelijk gemarkeerde
rijstroken, een veilige afscheiding tussen de rijrichtingen en duidelijk
zichtbare borden op palen met pijlen die aangaven waar het verkeer moest
samenvoegen omdat een van de rijstroken was afgesloten. Het enige puntje
van kritiek was hier dat de zeer goede afbakening van het werkterrein
over een korte afstand was onderbroken.
Meer informatie is te vinden op anwb.nl
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
---
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB