Gemeente Zaltbommel
College Zaltbommel: We liggen op koers 25 september 2007
Uitvoering programma Bruggen bouwen in de Samenleving loopt goed 25
september 2007
Externe veiligheidsvisie vastgesteld 25 september 2007
Termijn teruggaaf belastingen verkort 4 september 2007
Raad beslist over krediet herstel stadsmuur 4 september 2007
Meer subsidie Maarten van Rossummuseum 4 september 2007
Verhoging budget voor Wmo 28 augustus 2007
Zienswijze plannen stadhuis ongegrond 28 augustus 2007
College Zaltbommel: We liggen op koers
Met een tussentijdse rapportage laat het college weten dat het goed is
gesteld met de uitvoering van de programmabegroting 2007. Bijna 90%
van alle overeengekomen zaken zijn in uitvoering genomen. Financieel
is sprake van een (gematigd) positief beeld, zeker in
meerjarenperspectief. Wel laat 2007 nog een tekort zien maar dat is
een gevolg van incidentele tegenvallers.
In de Bestuursrapportage informeert het college tussentijds over de
voortgang van de programmabegroting. Hierin wordt zowel financieel als
inhoudelijk een beeld geschetst. De belangrijkste financiële
afwijkingen worden aangegeven en kort toegelicht.
Volgens wethouder Adrie Bragt is het met de uitvoering van de
programmabegroting goed gesteld . "We liggen op koers. Bijna 90 % van
alle overeengekomen zaken zijn in uitvoering genomen. Natuurlijk zijn
er knelpunten, maar dat is gelet op de omvang van het totale programma
niet verwonderlijk."
Ook financieel is sprake van een (gematigd) positief beeld. Zeker
indien het meerjarenperspectief in ogenschouw genomen wordt. Ten
opzichte van de kadernota en conceptprogrammabegroting is er een
lichte verbetering. Het jaar 2007 laat evenwel nog een tekort zien.
Een tekort dat grotendeels op het conto van incidentele tegenvallers
geschreven moet worden. Indien de gemeenteraad instemt met de
Bestuursrapportage bedraagt het tekort bijna EUR 118.000,- voor het
jaar 2007.
Verheugend vindt het college dat de organisatie er in geslaagd is om
in betrekkelijk korte tijd de opgelegde personele taakstelling te
realiseren. Een klus die het uiterste vergt. De formatie wordt immers
met 10 fte teruggebracht en in financiële zin wordt voor bijna EUR 0,8
mln. structureel omgebogen. "Een niet geringe prestatie", aldus Adrie
Bragt.
Geplaatst op: 25 september 2007
Uitvoering programma Bruggen bouwen in de Samenleving loopt goed
Het programma wordt uitgevoerd in het kader van het Kleine
Stedenbeleid. Het Zaltbommelse programma is opgebouwd uit drie
deelprogramma's: Jeugd en Jongeren, Integratie en Participatie en
Wijkgerichte aanpak De Vergt. Na een eerdere tussenbalans laat het
college met een voortgangsrapportage zien dat het goed gaat met de
uitvoering.
Voor de uitvoering in de jaren 2006/2007 van het programma "Bruggen
Bouwen in de Samenleving" krijgt de gemeente een provinciale subsidie
van EUR 800.000,-. Zelf draagt de gemeente bijna 4,5 ton bij voor de
uitvoering van het programma in het kader van het Kleine Stedenbeleid
(KSB).
Deelprogramma's
Het Zaltbommelse programma Kleine Stedenbeleid is opgebouwd uit een
drietal deelprogramma's: Jeugd en Jongeren, Integratie en Participatie
en Wijkgerichte aanpak De Vergt. De activiteiten binnen deze
programma's zijn onder andere gericht op opvoedingsondersteuning,
bestrijding voortijdig schoolverlaten, verbetering jeugdzorgstructuren
en aanpak jongerenproblematiek, vergroting integratie en participatie
door verbetering Nederlandse taalvaardigheid en sociale activering en
vergroting van de veiligheid en verbetering van de leefbaarheid in de
wijk De Vergt.
Volgens wethouder Kees Zondag verloopt de uitvoering van het programma
goed. "Het grootste deel van de geplande projecten is gestart, al dan
niet na tussentijdse aanpassingen aan de zich ontwikkelende
projectomgeving. Voor het overige deel zijn dusdanige voorbereidingen
getroffen dat in de komende maanden alleen het vastleggen van
prestatieafspraken en verdere (financiële) afhandeling resteert."
Volgende jaren
Voor de volgende jaren (2008-2011) wordt de samenwerking met de
provincie voortgezet. Mede na een actieve lobby van de samenwerkende
KSB-gemeenten heeft Provinciale Staten besloten het KSB-programma voor
te zetten. Met de gemeenten Zaltbommel, Culemborg, Doesburg,
Wageningen en Winterswijk worden contracten voor vier jaar afgesloten.
Voor de gezamenlijke gemeenten is een bedrag van EUR 10 miljoen
beschikbaar.
Geplaatst op: 25 september 2007
Externe veiligheidsvisie vastgesteld
Gemeente Zaltbommel heeft een externe veiligheidsvisie vastgesteld. In
deze visie, die een aanvulling is op wettelijke kaders, staat onder
andere dat vestiging van de meest risicovolle bedrijven alleen
mogelijk is op de Wildeman in Zaltbommel. Voor de opgenomen
actiepunten wordt nog een uitvoeringsprogramma opgesteld.
Regelgeving
Recente rampen door onveilige situaties, zoals de vuurwerkramp in
Enschede, hebben een vernieuwing in gang gezet van het externe
veiligheidsbeleid. Nieuwe regelgeving is gemaakt met als doel de
risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld tot
een aanvaardbaar minimum te beperken. De gemeenten hebben nog wel
enige beleidsvrijheid om zelf te bepalen hoe zij bijvoorbeeld willen
omgaan met de vergunningverlening voor risicobedrijven. Deze
beleidsvrije ruimte wordt in de externe veiligheidsvisie ingevuld. De
externe veiligheidsvisie is dus een aanvulling op de wettelijke kaders
die voor externe veiligheid gelden en geen vervanging daarvan. "Deze
beleidsvisie heeft geen wettelijke status, maar uitsluitend door
zwaarwegende maatschappelijke belangen kan van de richtinggevende
uitspraken in deze visie worden afgeweken", aldus burgemeester Van den
Bosch
Keuzes
De externe veiligheidsvisie geeft aan waar ruimte moet zijn voor
nieuwvestiging of uitbreiding van risicobedrijven en waar nieuwe
risicobedrijven in principe worden uitgesloten. Zogenaamde
Bevi-bedrijven (Besluit externe veiligheid inrichtingen), zoals
LPG-tankstations en bedrijven met ammoniakkoelsinstallaties, mogen
alleen op het zuidelijk deel van De Wildeman worden gevestigd. Elders
in de gemeente is dat uitgesloten. Daarnaast geeft de externe
veiligheidsvisie aan welke harde grenzen gelden bij nieuwe
ontwikkelingen rondom risicobronnen en ontwikkeling van
risicobedrijven. Kwetsbare objecten, zoals woningen, zijn in de
directe nabijheid niet toelaatbaar. In de visie staan ook
richtinggevende uitspraken over de toelaatbaarheid van beperkt
kwetsbare objecten (gebouwen waarin doorgaans geen grote aantallen
personen gedurende een groot gedeelte van de dag aanwezig zijn, zoals
kleine bedrijfsgebouwen) in de directe nabijheid van risicobronnen.
Vervolg
Binnen zes maanden zal een uitvoeringsprogramma gereed zijn. Hierin
wordt een concrete, realistische planning omtrent de verdere
uitvoering van de in de externe veiligheidsvisie genoemde actiepunten
opgenomen. De taken spelen zich af rond drie thema's: 1 Signaleren en
inventariseren van risico's 2 Oplossen van knelpunten / scheppen van
randvoorwaarden 3 Inbedden van extern veiligheidsbeleid in
gemeentelijke producten.
Externe veiligheid
Bepaalde activiteiten brengen risico's op zware ongevallen met
mogelijk grote gevolgen voor de omgeving met zich mee. Externe
veiligheid richt zich op het beheersen van deze risico's. Het gaat
daarbij om de productie, opslag en gebruik van gevaarlijke stoffen
(bijvoorbeeld vuurwerk, LPG en munitie) en het transport over weg,
water, spoor en door buisleidingen. Dergelijke activiteiten leggen
beperkingen op aan de omgeving, doordat veiligheidsafstanden tussen
risicovolle activiteiten en bijvoorbeeld woningen nodig zijn.
Daarnaast is het rijksbeleid er op gericht de schaarse ruimte zo
efficiënt mogelijk te benutten. Het ruimtelijk beleid en het externe
veiligheidsbeleid moeten dus goed op elkaar worden afgestemd.
Geplaatst op: 25 september 2007