25 september 2007 - De Consumentenbond is onverantwoord bezig met
haar actie tegen de vliegtax, net nu alle hens aan dek nodig zijn om
de klimaatverandering te beperken. Dat stelt Mirjam de Rijk, algemeen
directeur van Stichting Natuur en Milieu, naar aanleiding van een
petitie die de Consumentenbond vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer
tegen een heffing op vliegtickets.
De bond moet haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Als we
de klimaatverandering willen tegengaan, is het absurd dat we voor
bodemprijzen willen blijven vliegen. Het merendeel van de Nederlanders
begrijpt gelukkig dat vliegen van Eindhoven naar Milaan voor 30 euro
belachelijk is, aldus De Rijk. Cijfers van onderzoeker Maurice de Hond
tonen aan dat 59% van de Nederlanders voorstander is van de invoering
van een vliegticketheffing.
Dat lijkt ook te gelden voor het merendeel van de leden van de
Consumentenbond. Slechts 2% van hen heeft de petitie ondertekend. Voor
een organisatie die de consument vertegenwoordigt is dat slechts een
gering aantal. Mirjam de Rijk vindt dit heel logisch: De meeste
consumenten kijken gelukkig verder dan hun neus lang is. Het zou de
Consumentenbond sieren om ook verder te kijken dan het platte belang
van de portemonnee op de korte termijn.
De luchtvaart is de enige vervoerstak die geen accijns betaalt op
brandstoffen of BTW op tickets. Vliegen is daardoor kunstmatig
goedkoper dan andere vormen van vervoer. Daarmee is de keuze voor
vliegen te makkelijk gemaakt, ondanks dat de luchtvaart vier tot tien
keer zo vervuilend is als een auto of de trein. De vliegtax is niet
meer dan een eerste stap om het onterechte belastingvoordeel voor de
luchtvaart recht te trekken. Voor het milieu zullen de prijzen in de
luchtvaart nog verder omhoog moeten en gaat vervuiling een prijs
krijgen. Juist een organisatie als de Consumentenbond zou het principe
van de vervuiler betaalt moeten toejuichen.
Publicatiedatum: 25-09-2007
Stichting Natuur en Milieu