ChristenUnie
Europese spoorwegmarkt een stapje dichterbij
Europese spoorwegmarkt een stapje dichterbij
maandag 24 september 2007 19:29 Het Europees Parlement bespreekt
vandaag het derde spoorwegpakket. Een rapport met regels over de
rechten van passagiers en het personeel dat werkzaam is bij de
spoorwegen. Volgens Hans Blokland is het rapport een uitstekende
overeenkomst. Het betekent een constructieve stap naar de verdere
vervolmaking van de Europese spoorwegmarkt. Het rapport voorkomt
volgens hem ook veel onduidelijkheid met betrekking tot verschillen in
regelgeving tussen lidstaten.
Passagiersrechten
Blokland is tevreden met de afspraken over passagiersrechten.
Passagiers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor een vergoeding bij
vertraging. In Nederland was dat al het geval maar nu gelden dezelfde
regels binnen de EU. Vooral bij het reizen per internationale trein
zijn de regels nu veel duidelijker. Blokland: "Als fervent fietser ben
ik in het bijzonder tevreden over de bepalingen over het vervoer van
de fiets per trein". Alle spoorwegmaatschappijen zijn namelijk
verplicht fietsen mee te nemen, al of niet tegen een vergoeding.
Blokland:"Hopelijk stimuleren zij een concrete bijdrage aan de
oplossing van de congestieproblematiek. Het is daarbij een mooi
voorbeeld van co-modaliteit in het personenvervoer!"
Kwalificaties personeel
De Commissie stelde voor dat personeel op een internationale trein,
een speciale opleiding moest hebben om grensoverschrijdend te kunnen
werken en adequaat te kunnen reageren bij ongevallen. Blokland is blij
dat het rapport dit voorstel schrapt. Blokland: "Dit zou betekenen dat
zelfs degene die de catering verzorgt een speciale opleiding nodig
heeft, terwijl het de machinist en conducteur zijn die in dit soort
gevallen aan zet zijn. Dit voorstel zou slechts leiden tot onnodig
hoge kosten voor de spoorwegen".
Rekening houden met bestaande contracten
Vanaf 2010 mogen alle spoorwegmaatschappijen overal in Europa hun
diensten aanbieden. Voor wat betreft de markttoegang is het volgens
Blokland belangrijk dat rekening is gehouden met bestaande contracten.
Zo wordt verplichte contractbreuk - en de daarbij behorende claims -
vermeden. De NS kan dus haar contract niet zomaar kwijt raken. Het
idee van een heffing ter financiering van openbare
dienstverplichtingen is volgens Blokland onder de huidige condities
acceptabel.