abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
24 september 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/7052 -
Onderwerp
Transparante tarieven taxivervoer
Geachte voorzitter,
Met deze brief wil ik uw Kamer graag informeren over enkele onderdelen van de nieuwe
transparante tariefstructuur voor het straattaxivervoer die op 1 november 2007 landelijk
wordt ingevoerd.
Nieuwe tariefstructuur
Met ingang van 1 november 2007 zijn taxivervoerders verplicht om voor alle
straattaxivervoer de nieuwe transparante tariefstructuur aan te bieden, bestaande uit een
eerste aanslag (waarin de eerste twee kilometers zijn inbegrepen) en een kilometertarief dat
in rekening wordt gebracht voor de derde en volgende kilometers na aanvang van de rit. De
`tijdscomponent' uit de huidige structuur is, vanwege de onvoorspelbaarheid ervan, komen
te vervallen. Met de nieuwe tariefstructuur kan de consument voorafgaand aan de taxirit
een goede inschatting maken van de hoogte van de ritprijs.
Tijdens het overleg met uw Kamer op 31 mei 2007 bleek opnieuw dat uw Kamer deze
doelstellingen en de principiële uitgangspunten van de vereenvoudiging van de
tariefstructuur voor de straattaxi onderschrijft.
Naar aanleiding van dit overleg heb ik uw Kamer in mijn brief van 20 juni 2007
geïnformeerd over mijn voornemen op korte termijn de regelgeving aan te passen waarmee
per 1 januari 2007 transparante tarieven voor het taxivervoer zijn ingevoerd. Deze
aanpassing heeft, zoals ik tijdens het overleg met uw Kamer heb aangegeven, alleen
betrekking op `de wachttijd voorafgaand aan de rit'. De Regeling Maximumtarief en
bekendmaking tarieven taxivervoer is inmiddels aangepast en gepubliceerd (Stcrt. 2007, nr.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/7052
163). Als gevolg van deze aanpassing hebben taxivervoerders de mogelijkheid om voor de
wachtperiode bij aanvang van de rit een (gemaximeerd) tarief via de taxameter in rekening
te brengen. Dit tarief voor deze vorm van wachten dient door de chauffeur wel voldoende
duidelijk aan de consument kenbaar te zijn gemaakt en met de consument zijn
overeengekomen.
Het voorgaande leidt er evenwel niet toe dat voor het wachten tijdens de taxirit door de
vervoerder geen tarief in rekening kan worden gebracht; dit is echter niet onder de
taxameterplicht gebracht en hierover dienen chauffeur en consument voorafgaand aan de
rit duidelijke afspraken te maken. Het in rekening brengen van een tarief voor wachten
tijdens de rit via de taxameter zou een handmatige handeling via de taxameter door de
taxichauffeur vereisen hetgeen niet fraudebestendig is. Daarom is het (eventuele) tarief voor
wachten tijdens de taxirit niet onder de taxameterplicht gebracht.
Onderzoek zwakke pulsen
In het overleg met uw Kamer op 31 mei 2007 is het onderwerp van zwakke pulsen bij
taxameters aan de orde gekomen. Ik heb daar aangegeven dit te laten onderzoeken door
TNO; inmiddels is dit onderzoek afgerond. Om u te informeren, zend ik u hierbij een
afschrift van de brief die ik naar aanleiding van dit onderzoek aan de voorzitter van KNV
Taxi heb verstuurd.
Kosten voor aanvullende diensten
Mede naar aanleiding van recente mediaberichten over mogelijke kosten van aanvullende
diensten, als gevolg van de invoering van de nieuwe tariefstructuur, wil ik uw Kamer op dit
punt graag als volgt informeren.
Ten onrechte wordt in deze berichten door de taxibranche de suggestie gewekt dat de
mogelijkheid om voor aanvullende diensten een tarief in rekening te brengen, wordt
geïntroduceerd in het kader van de nieuwe tariefstructuur. Ik wil uw Kamer er hierbij op
wijzen dat het ook in de `oude' situatie was toegestaan om voor deze `aanvullende
diensten', waaronder bijvoorbeeld het dragen van koffers, een tarief in rekening te brengen.
Deze mogelijkheid onder de nieuwe tariefstructuur verschilt in dat opzicht niet van wat nu
reeds is toegestaan. Ook na invoering van de nieuwe tariefstructuur op 1 november 2007
mag de vervoerder voor deze aanvullende diensten een tarief in rekening brengen, mits dit
tevoren met de klant is overeengekomen.
Zowel in de `oude' situatie alsook na invoering van de nieuwe tariefstructuur, wordt ten
aanzien van het straattaxivervoer alleen de tariefopbouw voor het daadwerkelijke vervoer
van personen geregeld. Voor beide componenten van de nieuwe tariefstructuur heb ik
hierbij een maximum vastgesteld. Naar aanleiding van het overleg met uw Kamer op 31 mei
2007 heb ik in de regelgeving ook de mogelijkheid opgenomen dat vervoerders een tarief in
rekening kunnen brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de taxirit. Het in rekening
te brengen tarief voor deze vorm van wachten dient door de chauffeur wel voldoende
duidelijk aan de klant kenbaar te zijn gemaakt en met de klant zijn overeengekomen. Ook
voor dit tarief voor deze vorm van wachten heb ik een maximum vastgesteld.
---
VENW/DGP-2007/7052
Vanaf 1 november 2007 geldt de verplichting om de nieuwe transparante tariefstructuur
aan te bieden. Vanaf die datum gaat mijn Inspectie Verkeer en Waterstaat intensief en
gericht op het juiste gebruik van de nieuwe tariefstructuur controleren.
Voorlichting en communicatie
Uitgebreide en heldere communicatie en voorlichting over (de onderdelen van) de nieuwe
tariefstructuur is van groot belang. Vanwege de implicaties voor zowel ondernemer als
consument, vindt voorlichting en communicatie door mijn ministerie zowel naar de
consument als naar de taxibranche plaats. In dit kader ben ik onder meer voornemens om
vanaf medio oktober een voorlichtingscampagne, onder meer via radio en landelijke
dagbladen, rondom de nieuwe tariefstructuur te voeren.
Bij de voorlichting en communicatie over de nieuwe tariefstructuur is naar mijn mening ook
nadrukkelijk een rol voor branchepartijen weggelegd. Ik heb de voorzitter van KNV Taxi, de
brancheorganisatie in Nederland voor het taxivervoer, dan ook recentelijk verzocht om
hieraan medewerking te verlenen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat