Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Week van de Smaak

Kandidaten Helden van de Smaak verkiezing bekend

29 kandidaten voorgedragen - vrijwel alle provincies vertegenwoordigd

Tijdens de Week van de Smaak (24 t/m 30 september 2007) vindt de verkiezing van de Helden van de Smaak plaats. Een 'Held van de Smaak' is iemand (of een organisatie) die zich verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van smaak en smaakbeleving, door zelf bijzonder lekkere producten te maken of gerechten te serveren, of juist door anderen te overtuigen van het belang van smaakvolle producten. Echte helden hebben ook nog speciaal aandacht voor seizoensgebonden, ambachtelijke, diervriendelijke, natuurzuivere en streekgebonden producten en ingrediënten. Soms staan de Helden van de Smaak zelf in de belangstelling, maar vaak ook zijn ze een drijvende kracht achter de schermen.

De Week van de Smaak heeft de lokale afdelingen van Slow Food en Streekeigen Producten Nederland gevraagd om kandidaten voor te dragen in de categorieën producenten en smaakambassadeurs. Maar liefst 29 kandidaten zijn voorgedragen voor de verkiezing, 13 in de categorie 'Ambassadeurs van de Echte Smaak 2007' en 16 in de categorie 'Producenten van de Echte Smaak 2007'. De kandidaten wonen en werken verspreid over het hele land, vrijwel alle provincies zijn hierbij vertegenwoordigd.

Uit de 29 kandidaten wordt door een deskundige jury een selectie gemaakt, dat zijn de genomineerden. Per categorie worden maximaal 5 Helden genomineerd. De genomineerden worden half augustus bekend gemaakt. De uitreiking van de Helden van de Smaak vindt plaats tijdens het openingsevenement van de Week van de Smaak op 23 september in de Kunsthal te Rotterdam. Vanaf half augustus kan via www.weekvandesmaak.nl gestemd worden voor de publieksprijs.

Einde persbericht

---

De Week van de Smaak is een gezamenlijk initiatief van Euro-Toques, smaakambassadeur Pierre Wind, Slow Food, Streekeigen Producten Nederland, Kunsthal Rotterdam en Biologica. Projectleiding ligt bij Biologica. De Week van de Smaak wordt langjarig gesteund door het VSBfonds en het ministerie van LNV. Verder wordt de week mogelijk gemaakt door o.a. de Volkskrant, Provincie Noord-Brabant, Koninklijk Horeca Nederland, Lekker (Dé restaurantgids van Nederland) en delicious., té lekker om te laten liggen.



Ingezonden persbericht