"Onze overwinning is de overwinning van alle verworpenen der aarde"
24 september, 2007 ; Posted 7 : 49 PM
In augustus 2007, exact één jaar na de overwinning van het Libanese
verzet op het Israëlische leger, ontmoeten we Ali Fayad, lid van het
politiek bureau van Hezbollah en voorzitter van een studie- en
onderzoekscentrum dat nauw aanleunt bij Hezbollah. Het centrum bevindt
zich in Zuid Beiroet dat voornamelijk shijietisch is. Ali Fayad is ook
professor aan de Libanese faculteit waar hij politieke wetenschappen
onderwijst. Hij volgt ook van nabij de ontwikkelingen in de
altermondialistische beweging.
Foto: Hezbollah
Wat is het belangrijkste gevolg van uw overwinning op het Israëlische
leger?
Onze overwinning op het Israëlische leger heeft als onmiddellijk
gevolg gehad dat de Noord-Amerikaanse plannen voor het Midden-Oosten
zijn gedwarsboomd. Condoleeza Rice had verklaard dat de aanval van
Israël zou leiden tot een nieuw Midden-Oosten, wel, ze heeft haar
kladwerk mogen herschrijven. De overwinning van Hezbollah opent een
nieuwe periode, niet alleen in Libanon, maar in heel de regio. Wat
hier gebeurd is, is een model voor zij die zich weigeren neer te
leggen bij de Noord-Amerikaanse overheersing, de Israëlische bezetting
en de dominantie van internationale instellingen zoals de UNO. Onze
overwinning betekent ook een kaakslag voor al degenen zij dachten dat
de oorlog van de VS tegen ons een oorlog is voor vrijheid en
democratie. Onze overwinning is de overwinning van alle verworpenen
der aarde, van Venezuela in Latijns-Amerika tot de Arabische wereld,
in Palestina, Irak, Libanon, aan al die mensen zeggen wij: "De
volkeren zijn in staat de grootmachten, zelfs tot de tanden gewapend,
te overwinnen."
Is het verzet van Hezbollah een religieus verzet? Wat is jullie
identiteit?
Allereerst beschouwen we ons als een nationale bevrijdingsbeweging. We
ijveren voor de bevrijding van onze door Israël bezette gebieden. We
proberen Libanon te vrijwaren van de constante Israëlische agressie.
Al 50 jaar lijden we daaronder. Wij zijn een bevrijdingsbeweging en
een nationaal verzet met allereerst een humane dimensie en daarna een
nationale en islamitische dimensie. Wij maken deel uit van die grote
moslimgemeenschap en we voelen aan den lijve de pijn van de
onderdrukte moslimwereld. Wij maken ook deel uit van de Arabische
wereld die lijdt onder de Israëlische bezetting. Dus vooreerst zijn we
een nationale bevrijdingsbeweging en verder zijn we ook humanistisch,
Arabisch en islamitisch.
Ten tweede willen een Libanese staat opbouwen, bevrijd van het
communautaire gekrakeel, een staat waar alle burgers gelijk zijn voor
de wet, los van hun godsdienst, hun gemeenschap of hun politieke
voorkeur. Wij zijn voor een democratische staat, een institutionele
rechtsstaat, een staat waar sociale rechtvaardigheid heerst en die in
staat is soevereiniteit van haar grondgebied en het leven van haar
burgers te verdedigen. Ons doel is niet een religieuze regering te
vormen. Libanon is een zeer verscheiden samenleving met christenen en
moslims. Die twee groepen tellen nog een verschillende subgroepen. In
totaal zijn er zo 18 gemeenschappen in Libanon, dat is een
pluralistische maatschappij. Wij hebben nood aan een Libanon dat een
model kan zijn voor de moslimwereld. Wij willen aantonen dat het
mogelijk is om samen te leven met verschillende gemeenschappen.
Ik zeg je heel eerlijk: de marxisten die verzet bieden zitten in
dezelfde loopgraven dan wij en de moslims die geen verzet bieden,
zoals de takrifisten of zij die de wereldmachten steunen, staan zeer
veraf van ons.
Welke relatie onderhoudt u met de linkerzijde?
De marxisten hier in Libanon zijn onze bondgenoten. De Libanese KP en
de linkerzijde in het algemeen zijn onze bondgenoten. Wij hebben
ideologische meningsverschillen, wij hebben onze overtuiging en zij de
hunne. Maar op dit moment van de strijd, zijn die meningsverschillen
bij bijkomstig belang. Voor ons is de voornaamste vraag: ben je voor
of tegen de Noord-Amerikanen? Ben je voor of tegen de verdrukten in de
wereld? Weiger je de overheersing van de wereld door de VS en de kloof
die alsmaar groter wordt tussen rijken en armen of niet? Wij zijn er
tegen dat de huidige opdeling een ideologische of religieuze opdeling
zou zijn tussen christenen en moslims of tussen marxisten en
gelovigen. De sleutelvraag vandaag is te weten of je het verzet steunt
tegen de VS-overheersing of niet, of je de wilde mondialisering steunt
of niet, of je de bezetting steunt of niet. Ik zeg je heel eerlijk: de
marxisten die verzet bieden zitten in dezelfde loopgraven dan wij en
de moslims die geen verzet bieden, zoals de takfiristen of zij die de
wereldmachten steunen, staan zeer veraf van ons.
Wij zijn sjiieten, maar dat doelt enkel op onze sociale gemeenschap.
Daar zijn religieuze-historische redenen voor, maar ons verzet is niet
religieus, het is een nationaal verzet. Ons politiek project is een
nationaal patriottisch project bij uitstek. Wij maken geen onderscheid
tussen de regio's. Op economisch vlak hebben wij onze reserves ten
aanzien van de privatisering en willen we een meer diepgaande studies
vooraleer tot een prijsverhoging van producten over te gaan. Wij zijn
voor een staat die een belangrijke rol speelt in het beheer van de
economie in Libanon. Ik herhaal het dat ons politiek en economisch
programma een anti neoliberaal programma is.
Ik heb het programma gelezen van de communistische partij en ik stelde
vast dat er geen grote verschillen bestaan tussen hun visie en de
onze. Ik kan ons programma niet marxistisch of socialistisch noemen.
Volgens westerse criteria is onze visie op de wereld eerder
sociaal-democratisch, dus voor een vrij kapitalistisch regime, maar
met een grote rol voor de staat om het evenwicht te regelen tussen de
staat en de markt. Wij zijn tegen de privatiseringen en de
vermindering van de rol van de staat in de economie.
Welk is het belang van een TV-zender zoals Al Manar voor jullie
strijd?
Al Manar is een civiele instelling die steun verleent aan het verzet.
In onze samenleving moet je nooit het belang onderschatten van de
media. Al Manar is de laatste jaren uitgegroeid tot de tweede
belangrijkste Arabische zender. Al Manar betekent een belangrijke
bijdrage in onze strijd en speelt een voortrekkersrol in de
verdediging van het verzet. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de
Noord-Amerikaanse regering beslist heeft om Al Manar te bestempelen
als een terroristische organisatie. De studio's van Al Manar waren één
van de eerste doelwitten van de Israëlische bombardementen vorig jaar.
Welk is uw standpunt over Palestina?
Ik denk dat de Palestijnse geografie en de economische mogelijkheden
voor Palestina maken dat een stabiliteit niet mogelijk is volgens het
model van twee staten. Wij menen dat er één enkele staat moet komen
voor alle Palestijnen van de verschillende gemeenschappen, of ze nu
joods zijn, moslim of christen. De Palestijnen zijn de kinderen van de
regio, zij hebben het recht om terug te keren en te leven in die
Palestijnse staat. Het zijn zij die moeten beslissen onder welk
politiek regime ze willen leven. Stabiliteit brengen in Palestina is
volgens ons pas mogelijk als er één staat wordt opgericht waarin alle
burgers gelijk zijn, of ze nu jood zijn, moslim of christen.
Heeft Hugo Chavez, president van Venezuela een speciale band met
Hassan Nasrallah, de algemeen-secretaris van Hezbollah?
Toen Hassan Nasrallah op de tribune een toespraak hield voor een
miljoen mensen, noemde hij de president van Venezuela "broeder
Chavez". Wij voelen dat die man zeer kort bij ons staat. Hij is een
strijdmakker, alsof er tussen ons een lange geschiedenis is van een
gemeenschappelijk gevecht, alsof zijn geweer het onze is. Wij houden
van Chavez en wij denken dat er middelen bestaan om onze relatie
zodanig te versterken dat het een soort modelrelatie wordt van wat
mogelijk kan zijn tussen de linkerzijde en de moslims.
Generaal Aoun behoort tot de christelijke gemeenschap in Libanon. Hij
is een zekere alliantie aangegaan met Hezbollah. Hoe beoordeelt u die
alliantie?
De alliantie tussen ons en generaal Aoun is de toekomst van Libanon.
Ze is een factor van stabiliteit. Het is een alliantie tussen twee
politieke krachten die heel populair zijn in Libanon. Volgens ons zijn
die twee bewegingen, Hezbollah en de vrije patriottische stroming van
generaal Aoun, in staat een reële staat te creëren, een rechtsstaat.
Volgens ons is Aoun de meest geschikte politieke personaliteit in
Libanon om president te worden. Hij ijvert voor een waarachtige
politieke onafhankelijkheid en een reële soevereiniteit. Hij kan een
belangrijke rol spelen in dienst van alle Libanezen.
"Onze overwinning is de overwinning van alle verworpenen
der aarde"
Boek van Dyab Abou Jahjah
Marokko wil sterke binding met nieuwe generatie
Christelijke zionisten willen liever geen moslimminister
©2005 Arab-European League - Standing for the Rights of the Arab and
Moslem communities in Europe
Arabische Europese Liga